(10.20 hodin)
(pokračuje Petr Letocha)

Poté byl tento sněmovní tisk znovu projednán na garančním výboru, tedy výboru pro bezpečnost, a to 13. dubna roku 2023. Výbor tehdy vydal usnesení číslo 94, které bylo poslancům rozesláno jako sněmovní tisk číslo 387/3, ve kterém doporučil Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí - s tím pořadím vás následně seznámím, každopádně návrh na zamítnutí návrhu zákona podán nebyl.

Za prvé bychom měli návrhy úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu přednesené ve třetím čtení, budou-li tedy v rozpravě ve třetím čtení předneseny, a avizuji, že některé budou. Dále bychom měli hlasovat A1, doporučuje výbor. Tento pozměňovací návrh je obsažen v usnesení garančního výboru pro bezpečnost číslo 89 ze dne 16. března, které bylo rozesláno jako sněmovní tisk číslo 387/1, a jeho obsahem je reflexe nařízení Evropské unie vůči cizincům nerespektujícím povinnost vycestovat uloženou jim jiným členským státem. Policie České republiky by mohla zajišťovat i tyto cizince.

Dále se výbor vyjádřil k pozměňovacímu návrhu A2. Tento pozměňovací návrh je rovněž obsažen v usnesení garančního výboru pro bezpečnost. Jeho obsahem je zavedení evidence vozidel se státní poznávací značkou Ukrajiny. V evidenci by úřady obcí s rozšířenou působností zaznamenávaly provozovatele vozidla.

Dále pozměňovací návrh B1. Jedná se o pozměňovací návrh pana poslance Radka Kotena, sněmovní dokument 2471. Jeho obsahem je vypuštění překážky uložení trestu vyhoštění, konkrétně by takovou překážkou již nebyl nepřiměřený zásah do soukromého nebo rodinného života pachatele.

Dá B2 a B3. Jedná se rovněž o pozměňovací návrhy pana poslance Radka Kotena, o kterých se bude hlasovat současně jedním hlasováním sněmovního dokumentu 2472. Jejich obsahem je přísnější postih maření rozhodnutí o trestním i správním vyhoštění spočívající v tom, že se cizinec dále zdržuje na území.

Dále B4. Jedná se opět o pozměňovací návrh poslance Radka Kotena, sněmovní dokument 2473. Tímto pozměňovacím návrhem je navrženo zvýšení sazby trestu u kvalifikované skutkové podstaty převaděčství ze sazby 2 až 8 let na 3 až 10 let.

Dále bod C. Zde se jedná o pozměňovací návrh paní poslankyně Ivety Štefanové, sněmovní dokument 2481. Jeho obsahem je vypuštění změn týkajících se veřejného zdravotního pojištění kvůli kolizi se senátním návrhem sněmovního tisku 165.

Dále bod D. Tady se jedná o pozměňovací návrh poslankyně Jany Mračkové Vildumetzové, sněmovní dokument 2436. Jeho obsahem je další zpřísnění trestu postihu převaděčství.

Zároveň garanční výbor v tomto usnesení pověřil zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení návrhu zákona přednesl stanovisko výboru. Tímto tak činím a k tomuto usnesení se vrátím ještě před schvalováním hlasovací procedury a při hlasování samotném.

Chtěl bych také načíst dvě legislativně technické úpravy podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, které byly zpracovány ve spolupráci s ministerskou, sněmovní a senátní legislativou. Zdůrazňuji, že se jedná o technické úpravy, které obsahově nemění text zákona. Za prvé, v čl. bodě 168 se slova "a ve větě druhé části za středníkem se číslo 3 nahrazuje číslem 2" zrušují. Důvodem této úpravy je fakt, že citovaná změna, to znamená nahrazení čísla 3 číslem 2, je již obsahem článku jedna v novelizačním bodě 42, navrhuje se tedy odstranění duplicity. A za druhé, v čl. 3, novelizačním bodě 20 se slova "§ 42f odst. 2, větě druhé" nahrazuje slovy "§ 42f odst. 2, větě třetí". K odůvodnění této úpravy bych chtěl zmínit, že slovo nepřetržitě, které se v tomto novelizačním bodě ruší, se v § 42f odst. 2 nachází ve větě třetí, nikoliv druhé. O těchto legislativně technických úpravách budeme hlasovat v rámci bodu 1 hlasovací procedury, ve kterém se hlasují návrhy podle § 95 odst. 2 jednacího řádu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji.

Ještě načtu došlou omluvu: omlouvá se paní poslankyně Marie Pošarová do 14 hodin ze zdravotních důvodů.

A již se objevily dvě faktické poznámky s reakcí na průběh rozpravy. Hlásí se paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová a potom pan poslanec Jiří Kobza. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, kolegové, kolegyně, já bych ráda zareagovala faktickou na vystoupení pana ministra vnitra Víta Rakušana, který tady hovořil již v prvním čtení, že tento zákon přináší zpřísnění pro převaděče v rámci nelegální migrace, ale my jsme měli jako bezpečnostní výbor výjezdní zasedání, kdy jsme se viděli s policisty, kteří toto řeší, a jasně nám potvrdili, a bohužel jsme se dozvěděli, že v tom zákoně to obsaženo není. Takže by mě zajímalo, jakým způsobem se postaví tedy pan ministr vnitra, který nebyl v uvozovkách schopen to prosadit na Ministerstvu spravedlnosti, k tomu pozměňovacímu návrhu, který předkládám sporu s kolegou Jiřím Maškem, který opravdu zpřísňuje tresty pro převaděčské gangy.

Chtěla bych říct, že všichni bychom si měli uvědomit, že nelegální migrace začne opět kulminovat teď v jarních a letních měsících a že je velmi důležité, aby došlo ke zpřísnění těch trestů, a především to chtějí ti policisté. Ti o to prosí, protože v trestním zákoníku to v minulosti bylo, vyjmulo se to, a jim by to velmi pomohlo. Takže já bych chtěla, zda by pan ministr vnitra tady řekl, jestli pozměňovací návrh, který opravdu tresty pro převaděčské gangy zpřísňuje až na 12 let, tak zda tento pozměňovací návrh ze své pozice ministra vnitra podpoří. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Dále se hlásí s faktickou pan poslanec Jiří Kobza a poté pan ministr Vít Rakušan. Prosím.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, už jsem tady o tom jednou mluvil. Teď jsem velmi pečlivě naslouchal předřečníkům - jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji, a nějak jsem nezachytil, že by v novele azylového zákona byl zohledněn fakt, že syrský prezident Bašár Asad vyhlásil asi sedm dekretů o amnestii všem bojovníkům, Syřanům, kteří bojovali proti němu, a to znamená, že v případě jejich návratu do Sýrie jim nic nehrozí. To znamená, veškerá azylová opatření, o kterých se tady bavíme, by se neměla vztahovat na Syřany. Ta amnestie podle mých informací se rozhodně nevztahuje na cizince, kteří bojovali v Sýrii proti legitimní vládě Bašára Asada, a ti tedy budou samozřejmě vystaveni stíhání, ale syrští občané, kteří bojovali proti němu, jsou amnestováni v plném rozsahu, mohou se vrátit domů a pomoci vybudovat Sýrii. Sýrie má velký zájem o to, aby se vrátili právě proto, že nemá dostatek vlastních lidí, kteří by rekonstrukci po válce byli schopni provést. Takže tento fakt mně v tom zákoně opravdu chybí, a protože máme zkušenosti aspoň z migračního výboru z Rady Evropy, že každý druhý uprchlík, který se hrnul do Evropy, o sobě tvrdil, že je Syřan, i když neuměl arabsky a byl velmi tmavý, tak myslím si, že toto je závažný fakt, který v tom zákoně opravdu chybí. Rád bych tedy, kdyby pan ministr mě třeba upozornil, že mně to uniklo, což by byla asi ta lepší varianta, že to tam zohledněno bude. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jenom upozorním, že na věcná stanoviska je řádné vystoupení, faktická je opravdu na reakce. A nyní poprosím pana ministra Víta Rakušana, který je přihlášen. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju vám, paní místopředsedkyně. Já už jsem tady argumentoval podobně ve druhém čtení, teď trošku faktograficky shrnu i ten vývoj, jaký tady byl. Zpřísnění sazeb jako takových, které navrhuje paní kolegyně Mračková Vildumetzová, není jedinou možností, jakým způsobem zpřísnit tresty za převaděčství. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP