(17.10 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)
Druhý návrh je evidován v systému pod číslem 1785. Jedná se o návrh, který má možnost stanovit navýšení poplatků poté, co dojde k jeho uhrazení v plné výši v poplatkovém období. Způsobuje zásadní narušení právní jistoty poplatkových subjektů. Je nesporné, že navýšení plní svou funkci při neplacení místních poplatků a motivuje poplatníka zaplatit poplatek řádně a včas. Na druhou stranu však pro tyto případy existuje riziko jisté zneužitelnosti institutu místních poplatků, a to ve smyslu cíleného nastavení splatnosti poplatku tak, aby minimálně pro část poplatníků bylo z objektivních důvodů obtížné jej uhradit. Tyto případy jsou ostatně navrhovateli známy i z praxe. Je přitom zřejmé, že takový postup nekoresponduje smyslu a účelu institutu a zasahuje do legitimního očekávání adresátů poplatkové povinnosti. Z těchto důvodů předkládaný návrh usiluje o to, aby správce poplatku nemohl stanovit jeho zvýšení v případě, kdy je uhrazen v plné výši, sice po splatnosti, ale v daném poplatkovém období.
Třetí návrh je evidován v systému pod číslem 1786. Současné znění § 2 odst. 3 zákona o místních poplatcích budí v praxi pochybnosti ohledně určení věku osob, na které dopadá nižší sazba místního poplatku ze psů. Není tak zcela zřejmé, zda pro kvalifikaci postačí dosažení hranice 65 let věku, nebo je zapotřebí, aby poplatník dovršil stáří 66 let. V současnosti tak některé obce k odstranění interpretačních nejasností přistupují k úpravě v rámci obecně závazné vyhlášky. Jiné obce ponechávají vyjasnění slov zákona adresátům právní úpravy. To v praxi vede k nejednotné aplikaci, a tedy k nerovnostem mezi adresáty. Navrhovaným řešením by byla jednoznačně stanovena hranice, od které platí nižší sazba poplatku. Obdobný způsob určení věkové hranice používají i jiné právní předpisy, jako například zákoník práce, školský zákon nebo občanský zákoník. Navrhovaná změna současně odpovídá jak legislativním pravidlům vlády, tak požadavku na bezrozpornost právního řádu.
Čtvrtý návrh je evidován v systému pod číslem 1787. Návrh cílí na zakotvení výjimky při vyměřování poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, který je založen na objemovém nebo hmotnostním dílčím základu, a to tak, aby se poplatek nevyměřoval nezletilým nebo osobám omezeným na svéprávnosti. Smyslem tohoto návrhu je, aby správa poplatku co nejméně zatěžovala nezletilé a osoby omezené na svéprávnosti, když správu jejich majetku fakticky vykonává zákonný zástupce nebo opatrovník. Současně se navrhuje stanovit přechod poplatkové povinnosti nezletilých i pro případy, kdy jsou tito v postavení plátce poplatku, jde-li o poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci. Lze se domnívat, že není dán důvod pro to, aby ve vztahu k nezletilému nebo osobě omezené na svéprávnosti byl dán odlišný přístup v případě, kdy je v postavení poplatníka, oproti případu, kdy je v postavení plátce poplatku. Současná právní úprava tak působí diskriminačně.
Vážené kolegyně, kolegové, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně, a nyní pan poslanec Miroslav Zborovský, zatím poslední řádně přihlášený do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Miroslav Zborovský: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych načetl sněmovní dokument nahraný pod číslem 2468. Jedná se o pozměňovací návrh poslanců Davida Šimka, Josefa Bernarda, Miloše Nového, Kláry Kocmanové a Jiřího Havránka ke sněmovnímu tisku 307.
Současná výše poplatků za komunální odpad byla stanovena v roce 2020 s účinností od 1. ledna 2021 novelou zákona č. 543/2020 Sb. Už v rámci mezirezortního připomínkového řízení k této novele některé subjekty zpochybňovaly navrženou maximální výši poplatků, zejména pak poplatku za obecní systém odpadového hospodářství. Byly tedy oproti původnímu návrhu mírně navýšeny s tím, že některou z budoucích novel případně dojde k jejich dalšímu navýšení, pokud dojde k růstu nákladů na odpadové hospodářství. K tomu v současné době skutečně dochází v důsledku nárůstu inflace a cen energie i dalších složek, které mají vliv na náklady odpadového hospodářství obcí. Současné maximální sazby poplatků stanovené podle dat a informací za roky 2013, 2014 v roce 2023 zcela neodpovídají realitě a je nutné je revidovat. Proto předkladatelé navrhují upravit maximální výši poplatků za obecní systém odpadového hospodářství stanovený v § 10h z 1 200 na 1 800 korun a upravit maximální výši poplatků za odkládání komunálního odpadu z nemovitosti stanovenou v § 10l z 6 korun na 10 korun za kilogram, pokud je u poplatku základem hmotnost odpadu, a z 1 koruny na 1,80 koruny za litr, pokud je základem objem odpadu nebo kapacita soustřeďovacího prostředku. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nikoho dalšího do obecné rozpravy neeviduji. Pro pořádek se ptám, zda se náhodou ještě někdo nehlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, tak končím obecnou rozpravu.
Ptám se pana ministra, pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo před tím, než otevřu podrobnou rozpravu? (Ano.) Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Ano, stanovisko Ministerstva financí k pozměňovacím návrhům, které projednal rozpočtový výbor, už máte všichni k dispozici. K tomu dalšímu, který byl načten dnes, ho dostanete také, ale dovolte mi, abych se vyjádřil k tomu poslednímu návrhu, který byl nyní načten. Stanovisko Ministerstva financí je neutrální. Důvod je jednoduchý, protože je to příjmem obce. Nicméně provedli jsme nějaké výběrové šetření, podotýkám výběrové, Ministerstvo financí, a vybrali jsme vzorek 117 obcí podle velikosti a podle regionu a zjistili jsme, že z vybraných obcí ani jedna není na maximální hranici 1 200 korun a průměrný poplatek je 648 korun. Myslím, že každý z nás se může podívat, kolik platí ve své obci. Tento systém má zavedeno zhruba 67,5 % z tohoto vybraného vzorku, ale myslím, že je to reprezentativní. Nebyli jsme - a nebylo ani účelné zkoumat všech 6 200 obcí. U toho, kde se to dělá na váhu, respektive na litr, to používá 13,7 %. Ani jedna obec neměla maximální 1 korunu a průměrně to bylo 0,61.
Říkám, stanovisko zůstane neutrální, protože to je příjmem obcí, nicméně jsem to chtěl uvést, abychom věděli, že po tom není volání. Možná jednotlivé obce, ale určitě to není široký jev, že by obce už narážely na těch 1 200 korun, že by mnoho obcí a měst bylo na těch 1 200 korunách a chtěly ten poplatek navýšit. Já vím, že je to rozhodnutí konkrétního zastupitelstva, ale jenom jsem chtěl, aby to v té rozpravě, abyste ty informace měli. Stanovisko bylo, je a zůstane neutrální, protože se to týká místních rozpočtů. Děkuji, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Jako první vystoupí v podrobné rozpravě paní poslankyně Eliška Olšáková, připraví se paní poslankyně Zuzana Ožanová a potom pan poslanec Miroslav Zborovský. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji za slovo. Já bych se ráda v podrobné rozpravě přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který byl nahrán do systému. Je to sněmovní dokument 2520. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy paní poslankyně Zuzana Ožanová, připraví se pan poslanec Miroslav Zborovský. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, já se přihlašuji k pozměňovacím návrhům pod čísly 1784, 1785, 1786, 1787. Podrobně jsem návrhy odůvodnila v obecné rozpravě.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a nyní pan poslanec Miroslav Zborovský.
Poslanec Miroslav Zborovský: Děkuji za slovo. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu poslanců Davida Šimka a ostatních, nahranému pod číslem 2468.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě končím podrobnou rozpravu.
Ptám se pana ministra, zda chce závěrečné slovo? (Ne.) Pan zpravodaj? Také nechce závěrečné slovo.
Žádné další jiné návrhy nepadly, o kterých mohli hlasovat, v tom případě končím druhé čtení tohoto návrhu.
Přečtu omluvu: dnes od 17.10 hodin se z rodinných důvodů omlouvá paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová.
A na základě dohody z grémia všech předsedů poslaneckých klubů přerušuji schůzi do zítřka do 9 hodin ráno. Kolegyně, kolegové, já vám děkuji a přeji klidný zbytek dnešního dne.
(Jednání skončilo v 17.20 hodin.) ***