(16.50 hodin)

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezké odpoledne, děkuji za slovo. Omlouvám se za mírné zpoždění, měl jsem jednání u paní předsedkyně.

Jsme ve druhém čtení, tak mi dovolte, abych jenom připomenul základní body tohoto návrhu zákona. Hlavním cílem je zjednodušit model vyměřování místních poplatků, a to tak, že nedojde-li při správě místního poplatku k problémům, bude postup správců poplatku, tedy obecních úřadů, stejný jako doposud. Obce tedy nebudou muset měnit dlouholeté zažité postupy.

V případě, že při správě místního poplatku vyvstanou problémy, nabízí nový model jasnou návaznost na daňový řád, a správce poplatků i poplatkové subjekty tak budou moci lépe využít standardních nástrojů daňového řádu pro stanovení daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění. Obecní úřady nebudou povinny vyměřovat poplatky v případě, kdy budou zaplaceny sice opožděně, ale ve správné výši, což bude znamenat úsporu při správě místních poplatků.

Poplatkovým subjektům se nově výslovně umožňuje podat žádost o vyměření místních poplatků. Ta se provádí na základě podnětu veřejné ochránkyně práv v návaznosti na judikaturu správních soudů a na základě zkušeností z aplikační praxe.

Podle stávajícího znění zákona se místní poplatek vyměřuje pouze tehdy, pokud není zaplacen včas nebo ve správné výši. Pokud je místní poplatek zaplacen včas a ve správné výši, nevydává správce poplatku platební výměr, proti kterému by se bylo možno odvolat.

Poplatkový subjekt, který nesouhlasí se zpoplatněním a požadoval vydání platebního výměru, proti kterému by se mohl odvolat, musel s ohledem na stávající právní úpravu postupovat tak... (Silný hluk v sále.) Já se omlouvám, je nás tady pět a půl, tak kdyby se trošku snížila hladina zvuku. Myslím si, že to není politicky výbušné téma.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, pane ministře, máte pravdu.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já se pokouším popsat situaci, kdy subjekt, který měl platit poplatek, se chce nějakým způsobem odvolat. To znamená, poplatkový subjekt, který nesouhlasí se zpoplatněním a požadoval vydání platebního výměru, proti kterému by se mohl potenciálně odvolat, musel s ohledem na stávající právní úpravu postupovat tak, že nezaplatil místní poplatek ke dni jeho splatnosti, čímž však riskoval pokutu za pozdní úhradu, takže tato novela zavádí možnost tohoto subjektu zpochybnit vyměřený poplatek ještě předtím, než uplyne ta lhůta, ve které musí ve správné výši zaplatit, aby se to projednalo bez rizika toho, že měl jedinou šanci nezaplatit a pak hrozila sankce z prodlení. Správní soud již současný stav vyhodnotil jako nevhodný a nežádoucí, přičemž dovodil, že poplatkový subjekt může žádost o vyměření poplatků podat nad rámec zákona již dnes. O této možnosti však mnoho poplatkových subjektů neví, což zakládá nerovnost mezi poplatkovými subjekty, kteří více střeží svá práva, a poplatkovými subjekty ostatními. Jinými slovy, když to není tak hezky právně napsáno, kteří svá práva střeží méně než ti, kteří jsou více ostražití.

Postup v případě, kdy je poplatkový subjekt v insolvenci, se více přizpůsobuje specifikům správy místních poplatků. Očekává se zvýšení dobytnosti poplatkových pohledávek a tím i zvýšení příjmů obcí. Zužuje se vyloučení z předmětu poplatků z pobytu, takzvaný turistický poplatek. Poplatek z pobytu bude nově muset platit osoba, která je v lázních, takzvaně pacient na křížek, tedy pacient, kterému jsou pobyt v lázních a léčba v nich plně hrazeny z českého veřejného zdravotního pojištění, a to v přímé návaznosti na předchozí léčbu. Obec - a to je důležité v té debatě - však může výše uvedené lázeňské hosty a pacienty obecně závaznou vyhláškou osvobodit od poplatků, pokud to uzná vhodné.

Očekávám na to téma debatu. Jenom chci říct, že my dneska v zákoně máme jakoby pardon pro placení v obecné rovině. Pokud to otočíme, tak říkáme, že samotná obec se může rozhodnout za tyto hosty lázní na svém území, jestli je osvobodí, nebo ne. Je třeba připomenout, že příjem z tohoto poplatku je stoprocentně příjmem konkrétní obce, takže ta navržená úprava nemá žádný dopad, ani negativní, ani pozitivní, do státního rozpočtu.

Účinnost návrhu zákona se navrhuje k 1. lednu příštího roku. Vím v této chvíli, že už padly mezi prvním a druhým čtením nějaké pozměňovací návrhy, očekávám, že další mohou padnout dnes. K jednotlivým pozměňovacím návrhům bych se vyjádřil v rámci rozpravy ve třetím čtení, až budeme mít k dispozici všechny podané pozměňovací návrhy. Pak vás všechny seznámím s názorem Ministerstva financí na konkrétní podané pozměňovací návrhy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů.

Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 307/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jiří Havránek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případně pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Havránek: Krásné odpoledne, dobrý den. Co se týče projednávání tohoto tisku, prvé čtení proběhlo 12. ledna letošního roku, respektive 11. a poté 12. ledna letošního roku. Garanční rozpočtový výbor se k tomuto návrhu sešel hned dvakrát, nejprve 19. ledna, kdy došlo k přerušení projednávání tohoto bodu právě pro přijímání pozměňovacích návrhů, a následně tedy nad jednotlivými pozměňovacími návrhy 15. 3.

Co se týče těch pozměňovacích návrhů, žádný nenašel většinovou podporu výboru. Byly tam čtyři pozměňováky kolegyně Ožanové, které naleznete v systému - pravděpodobně, když vidím, přihlášeny budou i dnes a znovu načteny - dále jeden pozměňovací návrh předkládaný napříč koaličními poslanci, nicméně tento neobdržel nadpoloviční většinu hlasů. Čímž končím svou zpravodajskou zprávu a děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano. Usnesení bylo načteno?

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuju za upozornění. Usnesení je krátké: za prvé, výbor tedy doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s návrhem zákona o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, vyslovila souhlas, a zmocňuje mě, abych vás s tímto seznámil. Děkuji paní předsedající za upozornění.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášena paní poslankyně Eliška Olšáková, připraví se pan poslanec David Štolpa. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji. Dobré odpoledne, vážení členové vlády, paní kolegyně poslankyně, páni poslanci. Já bych ráda představila pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990. Předkladatelem je poslanec Martin Exner a Eliška Olšáková. Pozměňovací návrh se týká poplatku za zhodnocení pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace.

Podle zákona o místních poplatcích § 10c a následně může obec vydat obecně závaznou vyhlášku, na základě které musí vlastník stavebního pozemku uhradit poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení ke stavu vodovodu nebo kanalizace. Vlastníci se tak podílí na nákladech, které musela obec nově vynaložit na vybudování kanalizace či vodovodu, přičemž na oplátku mají díky možnosti připojení se na vodovod či kanalizaci zhodnocen svůj majetek.

Problém v současné době je v tom, že při kontrole obecně závazných vyhlášek je zaujat velmi striktní přístup, který v podstatě znemožňuje, aby obce vybíraly poplatek z pozemků, které nejsou stavební. Ministerstvo tvrdí, že zpoplatnit lze jen připojení pozemků, které jsou v okamžiku kolaudace kanalizace či vodovodu stavební ve smyslu zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku. To pro obce znamená, že poplatek mohou uložit jen úzkému okruhu vlastníků a vůbec nemohou kupříkladu zpoplatňovat pozemky v zastavitelných plochách podle územního plánu, které se teprve do budoucna stavebními ve smyslu výše uvedeného zákona stanou, ačkoliv právě tyto jsou nejčastěji stavbou nové kanalizace a vodovodu nebo jejich prodloužením zhodnoceny.

Navrhované řešení spočívá v úpravě definice poplatku tak, aby výslovně umožňovala, aby obce mohly poplatek vybírat i od vlastníků pozemků, které se kupříkladu v okamžiku kolaudace nacházejí již v zastavitelných plochách, pokud pro tyto pozemky bude do budoucna vydáno územní rozhodnutí nebo podobný akt a připojením budou rovněž zhodnoceny. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP