(12.30 hodin)
(pokračuje Ladislav Okleštěk)
Pokud se týká otázky, jakým způsobem bude postupováno v soudních řízeních, ve kterých již pasivní legitimace Ministerstva financí přešla z důvodu výše uvedeného nepředvídaného výkladu Nejvyššího správního soudu na orgány Finanční správy, lze uvést, že tuto otázku řeší samostatná přechodná ustanovení, která pro vyloučení jakékoli pochybnosti a z důvodu právní jistoty explicitně stanovují, že do soudního řízení, ve kterém pozici žalovaného subjektu doposud vykonávalo odvolací finanční ředitelství, vstoupí Ministerstvo financí, a to včetně případných navazujících řízení o účinnosti tohoto zákona rozhodnutím Ministerstva financí zrušil - pardon, zákona o kasačních stížnostech. Dále lze uvést, že pokud již soud do dne nabytí účinnosti tohoto zákona rozhodnutí Ministerstva financí zrušil a vrátil jej žalovanému k dalšímu řízení, dokončí řízení o odvolání nebo jiné postupy rovněž Ministerstvo financí.
V neposlední řadě přechodná ustanovení pamatují i na situaci, ve které již příslušný orgán Finanční správy České republiky vydal po zrušení původního rozhodnutí Ministerstva financí své rozhodnutí vlastní, proti kterému však byla podána žaloba. Ve všech těchto případech bude působnost a účastenství vykonávat Ministerstvo financí.
S ohledem na potřebu urgentního řešení popisovaného problému se navrhuje stanovit účinnost zákona co nejdříve, neboť věc nesnese odkladu a pozdější účinnost by byla spojena s nežádoucím prodlužováním stávajícího stavu, kdy před soudem hájí rozhodnutí jiný orgán než ten, který je vydal. Jak jsem již popsal, navrhuje se, aby byl tento sněmovní tisk projednán a schválen již v prvním čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného. Dívám se, zda se někdo nehlásí z místa? Nikoho nevidím, končím obecnou rozpravu.
Nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh na usnesení a gonguji do předsálí pro kolegy. Návrh usnesení je: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 401 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvním čtení."
A opět, než kolegové dorazí, načtu omluvy: omlouvá se paní Věra Kovářová od 13 hodin z pracovních důvodů. Tak ještě prosím chviličku o strpení.
Hlasujeme návrh na usnesení, že budeme tisk 401 projednávat již v prvním čtení.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 41, přihlášeno 168 poslankyň a poslanců, pro 130, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a opět neeviduji nikoho přihlášeného do podrobné rozpravy. Podrobnou rozpravu tedy končím.
Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.
Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 401.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 42, přihlášeno 169 poslankyň a poslanců, pro 138, proti nikdo. Návrh byl přijat. Děkuji.
A nyní otevírám bod číslo
90.
Návrh poslanců Stanislava Blahy, Ondřeje Lochmana, Jiřího Slavíka
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 220/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 257/2000 Sb., o Probační a mediační službě a o změně zákona
č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
a zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
(zákon o Probační a mediační službě), ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
/sněmovní tisk 365/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 365/1 a prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Stanislav Blaha. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Stanislav Blaha: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych vám představil návrh zákona skupiny poslanců a zároveň zdůrazňuji, že v této skupině mají zastoupení všechny poslanecké kluby, které jsou zastoupeny v této Poslanecké sněmovně.
Předložený návrh zákona novelizuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a zákon č. 220/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním. Zákonem č. 220/2021 Sb. došlo k zakotvení terapeutických programů určených pro pachatele závažných přestupků či trestných činů spáchaných v souvislosti s řízením motorových vozidel, a to jak do zákona o silničním provozu, tak i do trestního řádu a trestního zákoníku. Terapeutický program bude muset absolvovat každý řidič, který se dopustil přestupku nebo trestného činu, za nějž mu byl uložen zákaz řízení na dobu delší než 18 měsíců nebo který se odmítl podrobit vyšetření na ovlivnění alkoholem nebo jinými návykovými látkami, či ten, komu to uloží státní zástupce nebo soudce.
Zákonná úprava terapeutických programů byla přijata na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu uplatněného v návrhu zákona, jenž primárně upravoval předpisy v oblasti trestního práva. Tato právní úprava tedy nebyla projednána v rámci vládní fáze legislativního procesu. Je proto potřeba, aby byly odstraněny zásadní nedostatky této právní úpravy dříve, než nabyde účinnosti. K tomu má dojít 1. července letošního roku. Platná právní úprava terapeutických programů počítá s tím, že veškerá relevantní ustanovení nabudou účinnosti k jednomu datu, to je právě k 1. červenci letošního roku, aniž by obsahovala jakákoli přechodná ustanovení. K tomuto datu se má jednak otevřít možnost proškolovat a akreditovat lektory, kteří budou terapeutické programy poskytovat, ale současně k témuž datu vzniká povinnost dotčeným občanům tyto programy absolvovat, přičemž bez splnění této povinnosti nebude umožněno získat své řidičské oprávnění zpět. To v praxi není možné zajistit. Budoucí lektoři by museli dle platné právní úpravy nejprve absolvovat kvalifikační kurz, což ale zabere nějaký čas. Tito lektoři se totiž nejprve musí akreditovat, aby tyto terapeutické programy mohli poskytovat. Není tedy reálné, aby hned od 1. července letošního roku mohl kdokoliv terapeutický program absolvovat, natož aby k tomu datu mohl prokázat, že jej absolvoval, a mohl žádat o vrácení řidičského oprávnění. ***