(18.30 hodin)
(pokračuje Richard Brabec)

Takže tohle to je opravdu jenom důkaz toho, že jste úplně, ale úplně vedle. Mě děsí ta míra, jak je v tomto případě Evropská komise vedle. Takže zažil jsem už pár návrhů, ale tenhleten prostě překonal všechno. Takže i z pohledu životního prostředí je to jednoznačně kontraproduktivní krok.

Já doufám, že nakonec ta norma neprojde, že skutečně to, jak se rozjely ty velké státy, jako je Itálie, Německo a další, že se prostě probudily, sice pozdě, ale že se probudily, že mimo jiné že se v rámci tohohle toho probudily, i pokud jde o zákaz spalovacích motorů, protože byť momentálně jsem velmi skeptický k tomu, jak syntetická paliva nahradí klasický benzin a klasickou naftu, aspoň ta syntetická paliva by tam měla zůstat. V tomhletom určitě jednoznačně Fialova vláda má naši podporu, aby za to velmi bojovala, ale je potřeba tyhle ty nesmysly odmítnout co nejrazantněji, a ne těmi v zásadě zdvořilými slovy. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: S dalším přednostním právem vystoupí pan místopředseda Havlíček. Prosím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Už půjdeme asi do finále, já to nebudu prodlužovat, ale přesto jenom, dovolte, pane ministře, pár reakcí. Jinak děkuji, že jste zde a že je možnost to diskutovat, myslím si, že takhle by to asi mělo být. Ještě ke Green Dealu. Víte velmi dobře, že těch 55 % nebo ta 0 v roce 2050 je vyjednána díky nám tak, že to nemusí splnit Česká republika, ale že to je průměr Evropské unie, a právě že lze přihlédnout k různé průmyslové infrastruktuře jednotlivých zemí. Ale pozor. Vy tvrdíte, že jste to zdědili po nás, že jste z toho nebyli nadšení. No, ale první věta v rámci vašeho programového prohlášení v průmyslových aktivitách je: "Green Deal je pro nás příležitostí." A teď tam rozebíráte všechny ty světlé zítřky s tím spojené. Tak to jenom jsem chtěl podotknout, ale abychom se tady nešpičkovali, teď už to stejně nezměníme.

Pojďme pragmaticky. V Euro sedmičce máte pochopitelně naši podporu, jednoznačně. Já jsem vyčítal jednu jedinou věc, že jste nezvednul ten prapor, pane ministře, v listopadu. Je pravda, že jste asi někde telefonoval, že jste dělal nějakou aktivitu, ale z mého pohledu jste měl druhý den ráno svolat tiskovou konferenci a bojovat, ale hlavně se pokusit s Evropskou komisí dojednat to, že by to v tom listopadu nedala. Vrhá to na nás špatný stín a můžeme diskutovat o tom, jestli Evropská komise to tam fakt nedala záměrně, protože cítila tlak Timmermanse na to, že Česká republika je v tomhle tom skutečně klimaticko-hujerská, ale to už je zase spekulace. V každém případě tady naši podporu máte.

Já jsem hodně kritizoval a kritizuji pana ministra Síkelu, výrazně víc, než kritizuji vás, pane ministře. Zatímco u vás hledám, co třeba jste udělal špatně, u něj hledám, co udělal dobře. (Potlesk poslanců ANO.) Ale musím mu uznat jednu věc, že on celkem rychle rozpoznal, že Evropská komise má tendenci skutečně s námi někdy vytírat podlahu, a někdy dost naivně, ale pokoušel se aspoň s Evropskou komisí bojovat v tom, aby nepředkládala ty šílené návrhy. Neříkám, že mu to všechno vyšlo, ale mám ten pocit, že se o to aspoň snažil.

A teď k tomu finále. Vy tvrdíte, konec spalovacích motorů 2035, ale s tím, že v roce 2026 je tam ta záklopka. Nenechme se tímhletím zmást, to je tam čistě jenom jako teoretická záklopka. Jestliže ty automobilky na to najedou v roce 2022, 2023, což už najely svým způsobem, tak poté, v roce 2026, už není cesta zpátky. Velmi dobře víte, že inovační cyklus nebo ten cyklus výrobní jednoho vozu je někde kolem sedmi, osmi, dokonce až devět let. To znamená, to v tom už nesehraje žádnou roli a už se to nezmění v roce 2026. Bylo to jenom takové šidítko Evropské komise.

Ale prosím, jestli ještě teď máte chvíli čas, než to uzavřeme, jenom mi odpovězte: budeme v té skupině - velmi konkrétní otázka - těch zemí, tuším, že to je dneska Německo, Polsko, Itálie, Bulharsko, které se tady postavily na zadní vůči tomu konci 2035 a bojují za syntetická paliva, budeme mezi nimi? To je první otázka. A potom stále nám dlužíte odpověď na ty dvě, které jsem zde vznesl: Proč jsme odsouhlasili to a hlasovali jsme pro, že se emisní povolenky rozšíří i na domácnosti od roku 2027 - a jasné, to tam je - a poté, proč jsme souhlasili navzdory tomu, že jsme tvrdili něco jiného, s tím, že od roku 2024 se sníží počet emisních povolenek, což bude znamenat, že stoupne jejich cena a dopadne to na průmysl? Proč jsme tyto dvě věci odsouhlasili? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Načtu omluvy: paní předsedkyně Schillerová Alena se omlouvá od 15 hodin do 15.50 a poté od 17 hodin do 17.25 z pracovních důvodů, paní poslankyně Šebelová od 18 hodin z pracovních důvodů se omlouvá a naopak pan poslanec Jan Kuchař ruší omluvu a je již přítomen našemu jednání.

A nyní poslední s přednostním právem je přihlášený pan ministr Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Několik velmi stručných reakcí, především na Richarda Brabce, který začal tím, že chce uvést na pravou míru několik mých nepravd. No, ale já žádnou nezmínil, a i jeho vystoupení nakonec ukázalo, že nic z toho, co jsem uvedl, nepravdou není.

Shodujeme se na některých věcech, shodujeme se jasně na tom, že například norma Euro 7 tak, jak ji Komise navrhla, je kontraproduktivní i ve vztahu k životnímu prostředí, pro mě jeden ze závažných důvodů, proč tomu budeme bránit. A zároveň to opravdu znamená ohrožení konkurenceschopnosti automobilového průmyslu nejenom v České republice, ale v celé Evropě, a pro Českou republiku o to závažnější, že automobilový průmysl představuje 9 % HDP v České republice. Dopad na pracovní příležitosti, kterých v souvislosti s automobilovým průmyslem a ve všech návaznostech je půl milionu, by byl velmi citlivý a bolestný. Proto znovu zdůrazňuji, to byla Česká republika jako jedna z prvních, která ten prapor zvedla nikoliv hyperkorektním odmítnutím, ale jasným konstatováním národní pozice, že pokládáme tu normu za nepřijatelnou. Takhle zněla slova a zní slova usnesení vlády ještě z prosince loňského roku. Tedy znovu zdůrazňuju, v tomto směru postoj České republiky jednoznačný, jeden z prvních, a jsme to také my, kteří vytváříme tu skupinu států, které říkají této normě v té podobě, jak to představila komise, jasné, zřetelné "ne". A tady jsem představil okruh států, o kterém mluvil pan místopředseda Havlíček: Německo, Itálie, Polsko, Bulharsko, Rumunsko. Po posledních jednáních se k nám přidává i Francie v mnoha ohledech. Pevně doufám, že to bude ještě širší skupina států, protože si všichni uvědomujeme, co by ta norma přinesla, a důraz na to, že ve výsledku za obrovskou cenu by přinesla velmi problematický pozitivní dopad na životní prostředí, že by ve výsledku ty negativní dopady ty pozitivní převážily. V případě České republiky zmíním ještě jeden důležitý aspekt, pravděpodobně by totiž zpomalila obnovu vozového parku a to je jedna z velkých bolestí České republiky, protože vozový park patří k jedněm z nejstarších s průměrným stářím vozu přes patnáct let. Proto nutně potřebujeme, aby ta norma významně změnila svoji podobu. Tady s ohledem na další postup, kdy česká vláda svoji pozici představila, řekla ji jasně - řekli jsme jasně, jaké jsou další kroky, včetně jednání států, které mají podobný názor jako my, jasné "ne" i ve vztahu k Evropské komisi. Zároveň Alexandr Vondra bude zpravodajem v Evropském parlamentu a jsme s ním v úzkém kontaktu.

Vyzbrojte všechny své europoslance, aby dokázali aktivně vznášet připomínky k té normě, protože teď bude předmětem jednání právě v Evropském parlamentu. Pokud tady shodu na odmítnutí normy Euro 7 myslíte vážně, tak pro to, prosím, něco podnikněte, protože jinak by to znělo jako jiné kroky hnutí ANO i SPD, které se samozřejmě kritikou nijak netají, ale ve skutečnosti historicky toho mnoho neudělaly. Tak my v tomto směru říkáme: Jasné kroky spojenectví se státy, se kterými jsme schopni prosadit odpor vůči předloženému návrhu. To jsou stěžejní věci, které se prostě počítají. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP