(15.20 hodin)
(pokračuje Margita Balaštíková)

Do inflační doložky jsme daly pevnou sazbu 2,26 a u druhého pozměňovacího návrhu 3,03 % k té částce, která má být církvím vyplacena a která byla vypočítána.

Vlastně vlivem vysokého růstu cen je nutné alokovat v následujících letech ze státního rozpočtu prostředky na tuhle inflační doložku zakotvenou v zákoně o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Ta v současnosti počítá s tím, že se výše nesplacené částky finanční náhrady každoročně zvyšuje o míru roční inflace zveřejněnou Českým statistickým úřadem pro kalendářní rok o dva roky předcházející kalendářnímu roku výplaty, konkrétně roční splátky. Zohledníme-li současnou inflaci, je zřejmé, že nová výše nesplacené částky zvýšená o inflaci z let 2022 a 2023 by si vyžádala alokaci prostředků státního rozpočtu v rozsahu, který nejenom nebyl předpokládán, ale myslíme si, že je též neudržitelný. Navrhuje se proto částečné omezení dopadů inflační doložky s tím, že výše nesplacené částky se bude každoročně zvyšovat o pevně stanovenou procentuální výši odpovídající průměrné inflaci za deset let předcházejících roků nabytí účinnosti tohoto zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi, to tedy znamená roky 2002 až 2011, a tam jsme vypočetly právě tu částku 2,26 %. Tím dojde k podstatnému snížení výdajů ze státního rozpočtu za zachování zhodnocování zbytku nesplacené částky, která církvím a náboženským společnostem po právu náleží. Nebudu tady zdržovat čtením, o jaké výše se jedná. Já myslím, že by si to měl pan ministr financí spočítat, kolik ušetří, když opravdu říká, že musí hledat každou korunu. Po vyplacení první roční splátky se výše nesplacené částky finanční náhrady každoročně bude zvyšovat a novou výši nesplacené částky finanční náhrady oznámí Ministerstvo kultury dotčené církvi a náboženské společnosti.

Já věřím, že vy jistě chápete, že podpořením tohoto pozměňovacího návrhu nebudou církve na tom tak špatně, protože jestliže opravdu chceme, aby měly stále ten mentální rozměr, tak bychom se neměli hnát za těmi penězi. A mně to tady připadá, že by to bylo nefér, zvláště jestliže my budeme škrtat důchodcům, a tuto částku bychom ponechali o výši inflace, která víme, že je opravdu v nebývalé výši, a měli bychom skutečně narovnat toto prostředí a říci, že se budeme chovat hospodárně a transparentně a napravíme tuto nespravedlnost, která se nyní v těchto dvou zákonech, je to zákon o důchodovém pojištění a zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi, objevuje.

Já jsem strašně zvědavá, zda vy podpoříte tento pozměňovací návrh, protože pokud ne, tak musím říct, že to bude ukázka pokrytectví v tom nejhrubším opravdu smyslu. A jsem strašně zvědavá na férovost pana ministra, protože měl tu možnost s nimi vstoupit v nějaké jednání, hovořit, a myslím si, že oni sami by měli přijít s tímto návrhem, jakým způsobem nyní pomohou. A to hlasování v podstatě jenom ukáže, kdo má jakou tvář, za co se skrývá. A já doufám, že všichni pochopíte, že to není nic proti církvím. Já sama jsem věřící, ale myslím si, že v této době, kdy opravdu musíme škrtat našim nejpotřebnějším, nemáme finanční prostředky pro mladé rodiny, by mohly opravdu ty církve se na nějakou dobu zříci té výše inflace, která v této době vystoupala do těchto rozměrů, protože loňská inflace 15,1 by skutečně navýšila ty částky o velmi vysoký podíl, jsou tam velmi vysoké částky. Já nechci třídit jednotlivé církevní společnosti, ale domnívám se, že by ony samy mohly přistoupit na to, že to bylo jakési odstranění nespravedlnosti mezi jedním a druhým zákonem, že se tady stalo něco, co nikdo nemohl předpokládat. A já věřím, dámy a pánové, že tyhle ty dva pozměňovací návrhy, některý z nich podpoříte. Je to jenom o výši, kterou určíme jako inflační částku do inflační doložky. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a s přednostním právem se hlásí pan předseda Výborný.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Pane vicepremiére, kolegyně, kolegové, já si dovolím požádat o dvě hlasování procedurální. Vysvětlím, oč jde, protože předpokládám, že tady bychom měli hlasovat v konsenzu i s opozicí.

Po skončení této mimořádné schůze, která jedná v režimu § 99, to znamená, my můžeme jednat i hlasovat po devatenácté, jednadvacáté, po půlnoci, v sobotu, v neděli, v pondělí, nemusíme o tom nikde hlasovat a rozhodovat, tak víte, že máme svolané dvě mimořádné schůze, 56. a 57., což ovšem nejsou schůze, které by se konaly v režimu § 59, a jsou zároveň svolané na deset minut po skončení této schůze, ve které teď jsme, respektive teď se omlouvám, nevím, jestli třicet minut, prostě také krátce po skončení této schůze. Deset minut. Aby se tyto schůze mohly skutečně otevřít a konat, tak bychom měli nyní v souladu s § 53 odst. 1 odhlasovat, že jednacími dny pro tyto dvě svolané mimořádné schůze je sobota, neděle i pondělí. To je princip předběžné opatrnosti. A pokud by k tomu otevření došlo ještě dnešní den, tak jednací den v pátek končí ve 14 hodin, to už je za námi. Tak prosím, abychom v tom druhém procedurálním hlasování si schválili, a můžeme tak učinit i dopředu, je to konzultováno s legislativou, že v těch dvou mimořádných schůzích 56. a 57. můžeme jednat i hlasovat po devatenácté, jedenadvacáté, případně i čtyřiadvacáté hodině. Znovu opakuji, tato dvě hlasování, o která jsem požádal, se týkají nikoliv této schůze, ale až těch dvou mimořádných. Pokud to nepodpoříme, a Sněmovna je suverén, nemusíme pro to hlasovat, tak upozorňuji ale, že ty dvě schůze se nemohou konat, přestože je předsedkyně Sněmovny takto svolala. Děkuji za to, že bude takto hlasováno.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Takže máme zde návrh na dvě procedurální hlasování. První budeme teď hlasovat. Já už jsem gongoval, ještě jednou zagonguji, a to bude o tom prvním, čili že jednacími dny 56. a 57. schůze bude rovněž sobota, neděle a pondělí. Pan poslanec chce dát protinávrh?

 

Poslanec Radek Vondráček: Ne, já namítám, že ty návrhy jsou nehlasovatelné. Já si to vzpomínám, já jsem to měl konzultované s legislativou přesně naopak. Prostě se mění pravidla. Já mám za to, že o tomto lze hlasovat až v té konkrétní schůzi. Zkrátka ty schůze byly svolány špatně, bez rozmyslu, a jsou v podstatě teď de facto svolány na dobu mimo řádnou jednací dobu. Ale to si měl uvědomit ten, kdo ty schůze svolával, v době, kdy je svolával. Vy jste je vytlačili mimo jednací den. Ty měly být prostě nařízené třeba v pátek ráno. Neschválili byste program, měli bychom to za sebou. To, co navrhujete, je podle mě v rozporu s jednacím řádem.

Já navrhuju, abyste to vzal zpátky, aby se poradili předsedové klubů. Možná by se dalo přece po dohodě, jestli se tady spolu ještě trochu bavíte, tak domluvit se, že ty schůze budou jindy. Ale prostě nemůžete to hlasovat paušálně, že všechny schůze... Tak si odhlasujte, že všechny schůze až do konce volebního období můžou být kdykoliv, ad absurdum, když doženu vaši argumentaci, a prostě jednací dny, když si odhlasujeme, tak už budeme mít na věky jednací dny, na furt... To přece ne. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pan předseda Výborný. Ano, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP