(9.20 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)
Podobná loupež za bílého dne je pro nás nepřijatelná. A pokud říkám, že by kombinace pevného a procentního zvýšení byla ospravedlnitelná, rozhodně ne způsobem, jakým to udělala vláda. Retroaktivita sama o sobě není ničím, s čím bychom se chtěli vyrovnat. Byli bychom rozhodně rádi, kdybychom se mohli seznámit s důchodovou reformou jako celkem. Jsme připraveni na ní spolupracovat, diskutovat ji. Neměla by to být rozhodně věc, kterou by už příští vláda měla měnit. Zásadně je mi ale proti mysli, že bychom měli schvalovat novelu ad hoc.
Vzhledem k tomu, že považuji tuto novelu zákona za velmi nepovedenou, přesto se pokusím svými pozměňovacími návrhy, které za chvilku předložím, ji alespoň trošku zlepšit, ale z mého pohledu by bylo nejlepší, a proto tady navrhuji, tuto novelu zamítnout.
Nyní bych vás ráda seznámila se svými pozměňovacími návrhy, které bych mohla rozdělit do dvou kategorií. První se týká částky, o kterou se zvyšuje procentní výměra důchodů při zvýšení důchodů v mimořádném termínu v červnu 2023. Jsou-li splněny podmínky nároku na výplatu více důchodů, zvyšuje se o tuto částku ten důchod, který se vyplácí v plné výši tak, jak navrhuje vládní návrh zákona.
Takže konkrétně. V čl. 1 § 67 odst. 1 se v písm. b) částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 471 korun". To je pozměňovací návrh s číslem 2087.
Dále je to sněmovní dokument s číslem 2088, kdy v čl. 1 § 67 odst. 1 se v písm. b) částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 542 korun".
Dále je to sněmovní dokument s číslem 2091, kdy se v čl. 1 § 67 odst. 1 v písm. b) částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 613 korun".
Dále je to sněmovní dokument číslo 2093, kdy se v čl. 1 § 67 odst. 1 v písm. b) částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 684 korun".
A teď k té druhé kategorii pozměňovacích návrhů. Je to pozměňovací návrh, sněmovní dokument číslo 2334 a 2335. Je to společný pozměňovací návrh s paní kolegyní Balaštíkovou. Tento pozměňovací návrh se týká zdrojů státního rozpočtu a já ho nyní zdůvodním. Vlivem vysokého růstu cen je nutné alokovat v následujících letech ze státního rozpočtu prostředky na takzvanou inflační doložku zakotvenou v zákoně o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Ta v současnosti počítá s tím, že se výše nesplacené částky finanční náhrady každoročně zvyšuje o míru roční inflace zveřejněnou Českým statistickým úřadem pro kalendářní rok o dva roky předcházející kalendářnímu roku výplaty konkrétní roční splátky. Zohledníme-li současnou inflaci, je zřejmé, že nová výše nesplacené částky zvýšená o inflaci z let 2022 a 2023 by si vyžádala alokaci prostředků státního rozpočtu v rozsahu, který nejenom nebyl předpokládán, ale je též neudržitelný. Navrhuje se proto částečné omezení dopadu inflační doložky s tím, že výše nesplacené částky se bude každoročně zvyšovat o pevně stanovenou procentuální výši odpovídající průměrné inflaci za posledních deset let, to je za roky 2013 až 2022, tedy o 3,03 %. Tím dojde k podstatnému snížení výdajů ze státního rozpočtu za zachování zhodnocování zbytku nesplacené částky, která církvím a náboženským společnostem po právu náleží.
To jsou má odůvodnění. Panu zpravodajovi dám samozřejmě v písemné formě. A já vám děkuji v tuto chvíli za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. A další do podrobné rozpravy je přihlášená paní poslankyně Pastuchová, kterou ovšem v sále nevidím. Takže prosím pana poslance Kotta.
Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové. Já si též dovolím představit své čtyři pozměňovací návrhy, a poté pozměňovací návrhy kolegy Špičáka. Mé pozměňovací návrhy v podstatě jsou podobné pozměňovacím návrhům, které zde představovali mí kolegové, a z toho důvodu já zde nebudu opakovat to odůvodnění, které zde už mnohokráte zaznělo. Odkážu se pouze k tomu, že jsem založil sněmovní dokument 2196, kde pozměňovací návrh řeší čl. 1 § 67ca odst. 1 se v písm. b) částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 451 korun".
Sněmovní dokument 2197, v čl. 1 § 67ca odst. 1 se v písm. b) částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 552 korun".
Sněmovní dokument 2199, v čl. 1 § 67ca odst. 1 se v písm. b) částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 664 korun".
A sněmovní dokument 2198, kde se v čl. 1 § 67ca odst. 1 písm. b) částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 593 korun". Toto jsou mé pozměňovací návrhy.
A ještě se přihlásím k pozměňovacím návrhům pana kolegy Špičáka, jak jsem předestřel. Takže tam se jedná o sněmovní dokument 2295, 2296, sněmovní dokument 2297 a sněmovní dokument 2298. Jak jsem řekl, odůvodnění zde přednesli mí kolegové, a já nad rámec toho, co zde padlo, taktéž podpořím návrh kolegyně paní Jermanové a připojuji se k zamítnutí. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. A dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Strýček. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Jiří Strýček: Takže dobrý den, vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně a vážení kolegové. Přihlašuji se tímto ke svým čtyřem pozměňovacím návrhům, které jsou evidovány v systému pod sněmovními dokumenty číslo 2111, 2112, 2113 a 2114. Všechny tyto čtyři pozměňovací návrhy se vztahují k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Cílem těchto čtyř pozměňovacích návrhů je navýšit částku, o kterou se zvyšuje procentní výměra důchodu při zvýšení důchodu v mimořádném termínu v červnu 2023. Jsou-li splněny podmínky nároku na výplatu více důchodů, zvyšuje se o tuto částku ten důchod, který se vyplácí v plné výši tak, jak navrhuje vládní návrh zákona.
U pozměňovacího návrhu 2111 v čl. 1 § 67ca odst. 1 se v písm. b) částka "400 Kč" nahrazuje částkou "1 480". V pozměňovacím návrhu 2113 se tato částka "400 korun" nahrazuje částkou "1 622 korun" ve stejném článku § 67ca odst. 1. V pozměňovacím návrhu 2112 se tato částka "400 korun" nahrazuje částkou "1551 korun" a u pozměňovacího návrhu 2114 se tato částka "400 korun" nahrazuje částkou "1693 korun".
Děkuji za pozornost. ***