(18.40 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)
A už se blížím vlastně asi k závěru, protože vlastně vycházím z toho, co jsem měl připraveno, a tady bych řekl, že vláda se nevypořádala s těmi požadavky formulovanými v legislativě. To je třeba jednoznačně říct. Nenaplnila požadavky, jako je třeba mimořádnost situace, která se vymyká běžnému běhu politických procesů vnitřních i vnějších. Když o té inflaci, o které mluvíme až nyní, věděla vláda celý loňský rok, a její výši ve druhé polovině roku 2022 a v lednu 2023, nelze až v únoru 2023 označit za situaci mimořádnou, situaci neočekávanou. Hrozící hospodářské ztráty, škody podle Ústavního soudu je potřeba posuzovat prizmatem Ústavního zákona o bezpečnosti a důvody by měly být typovou závažností shodné s důvody pro vyhlášení válečného stavu.
Nelze zde opomenout ani samotnou skutečnost, že nárok osob pobírající důchod na důstojné finanční zabezpečení byl důvodem zavedení valorizačního mechanismu. Prostředky, které důchodcům stát na živobytí vyplácí, nesmí časem ztrácet svou hodnotu, protože by docházelo vlastně i ke konstantnímu poklesu jejich životní úrovně.
Stávající vládní návrh zákona nemá ve skutečnosti předcházet hospodářským škodám, ale má zamezit zvýšení výdajů státu. Má zamezit zvýšení výdajů státu. Já tam nevidím ty hospodářské škody. Pokud bychom, jako akceptujeme vyhlášení stavu legislativní nouze a zároveň zkrácené jednání, pak by stav legislativní nouze i další zkrácené jednání se shodnou argumentací, jakou zde předstoupila vláda Petra Fialy, mohl být projednán jakýkoliv zákon, který redukuje výdaje státního rozpočtu. Já se domnívám, že prostě na snižování schodku státního rozpočtu by se nemělo využívat legislativní nouze a zkrácené projednávání.
Pokud není dán důvod pro legislativní nouzi dle zákona o bezpečnosti, je potřeba zajistit pro její vyhlášení souhlas ústavní většiny v parlamentu, jinak hrozí nepřípustné omezení práv opozice. V tomto případě však k tomuto kroku nedošlo.
Ze všech těchto důvodů lze dospět k závěru, že pro vyhlášení stavu legislativní nouze a navazující projednávání novely zákona o důchodovém pojištění ve zkráceném jednání podle mého nebyly splněny zákonné podmínky. Uvažujeme související judikaturu Ústavního soudu k této otázce, a předně pak smysl a účel dotčeného institutu. Situaci nelze v žádném případě srovnávat s covidovou krizí, což tady taky opakovaně zaznělo. Kdyby byly z mého pohledu, a věřím, že ty důvody prokazatelně naplněny, protože jako zdravotník, tak tam vlastně docházelo k ohrožení života a ohrožení osob. Tak to je asi za mě ve stručnosti k tomuto. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, a dále je do rozpravy přihlášen pan poslanec Novák. Pane poslanče, pět, nebo deset? Ano, prosím.
Poslanec Marek Novák: Deset. Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. No, kolegyně, kolegové, já si dovolím vám v úvodu sdělit, že jako demokraticky zvolený poslanec se rozhodně cítím být obrán, a klidně použiji to slovo, okraden na svých právech, ale především na právech občanů, které tady zastupuji. A věřím, že i vám koaličním poslancům to jednou dojde, že to takhle je.
A co se týká teď posouzení podmínek pro projednání tohoto tisku ve zkráceném jednání. No tak pojďme si to pojmenovat jasně a bez vytáček. Není to poprvé a bohužel s tím, jak vidím, co se tady děje, asi ani naposled. Vláda pětikoalice se rozhodla naplno využít svých možností a podle metody po nás potopa přitvrzuje, a přitvrzuje natvrdo. Je to známka toho, že ten prodloužený mejdan po volbách, a na ten mejdan já už jsem tady několikrát upozorňoval, a ten mejdan probíhá neustále, je to prostě vaše oslava, vaše opojení.
Jenže přátelé, měli byste si uvědomit, že ta oslava skončila, že teď jde o kocovinu, kterou máte. A sháníte se po někom, kdo ten váš mejdan zaplatí. Bohužel, bohužel jste se zaměřili na jednu z nejslabších skupin, a to jsou senioři. No a protože maraton voleb skončil a další volby budou za dlouho, tak se sáhne na peníze skutečně těm, kteří se nemají jak bránit. To jsou důchodci. A rovnou, aby se nikdo nestihl proti tomu ozvat, tak to projednáme ve stavu legislativní nouze, následně ve zkráceném jednání. O to požádal pan premiér, no a paní předsedkyně Pekarová velmi ráda vyhověla.
No a pojďme si připomenout, co je to ta legislativní nouze. Stav legislativní nouze je možno vyhlásit za mimořádných okolností, kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody. Stav legislativní nouze vyhlašuje předseda Sněmovny na návrh vlády. A vaše pětikoaliční předsedkyně to velmi ráda udělala, bez toho, aby vůbec posoudila, zda to je vhodné, či ne. No a podle jednacího řádu může být vyhlášen na určitou dobu, a to se vám taky povedlo. Dostal jsem mnoho mailů od samospráv. Co se to děje, proč je legislativní nouze, jako jestli na nás nepadají bomby? Co mají dělat? Samy samosprávy to nepochopily, co vy tady vyrábíte.
Při vyhlášení stavu legislativní nouze může předseda Sněmovny rozhodnout na žádost vlády, že předložený vládní návrh zákona bude projednán ve zkráceném jednání. No a o tom se teď bavíme. Proč? Aby ta krádež byla rychlejší? No super. Ve stavu legislativní nouze posoudí Sněmovna před projednáním pořadu schůze, zda stav legislativní nouze trvá. Tam jste nás nádherně utnuli. Děkuji. Já se ani nedostal ke slovu, a znovu připomínám, že se cítím být okraden a obrán o svá práva poslance.
No a dále znovu před projednáním návrhu zákona hlasuje, zda stav legislativní nouze trvá. To jste nám tady taky předvedli včera na sílu, že podle vás trvá, no super.
No a pojďme dál. Tak procedura projednání návrhu zákona ve zkráceném jednání nemá první čtení. Nemá první čtení. Předseda přikáže návrh přímo výboru, určí nepřekročitelnou lhůtu, do níž musí výbor předložit usnesení. Prostě to očešete tak, aby se o tom nedalo mluvit na plénu, aby se o tom nedalo mluvit na výborech, abychom se k tomu nemohli vyjadřovat. Ale my chceme, my chceme, je to zásadní věc. Jedná se o naše české občany. Jedná se o občany, kteří budovali Českou republiku. Jedná se o naše předky, které vy teď hážete kam? Hážete je do koše a říkáte jim sorry, ale my už vás teď nepotřebujeme, tak co s vámi uděláme? No nic, no, tak vás očísneme. To jim říkáte, a tak oni vás vnímají.
Dámy a pánové, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o důchodovém pojištění, není, opakuji, není zákonem, který by se měl projednávat takto narychlo ve stavu legislativní nouze a ve zkráceném jednání. Rozhodně není. Naopak je to zákon, na kterém musí být ta nejširší shoda, a na jakékoliv změně parametru musí být ta nejširší shoda. Ne na valorizaci, na všem.
Na důchod totiž ti, kteří celý život pracovali pro tuto republiku, mají právo. A znovu vám všem, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, budu vám počítat tedy devět koaličních poslanců, tak vám všem připomínám, že jde o lidi, kteří budovali Českou republiku. Mimo jiné asi i ty, kteří vás vychovali.***