(20.30 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Ano, prosím, pane poslanec Lang.
Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vzhledem k tomu, že tam byla zmiňována dopravní služba, chtěl bych přikázat tento tisk také bezpečnostnímu výboru.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak, budeme tedy hlasovat o návrhu pana poslance Langa, abychom přikázali tento návrh bezpečnostnímu výboru.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 50, přihlášeno 153 poslankyň a poslanců, pro 60, proti 56. Návrh byl zamítnut.
Konstatuji tedy, že tento návrh nebyl přikázán dalšímu výboru.
Žádný návrh na zkrácení lhůty v obecné rozpravě nezazněl. Tím jsme se vypořádali se všemi hlasováními a já končím projednávání tohoto tisku.
Nyní bychom přistoupili k dalšímu bodu, co je
11.
Vládní návrh zákona o preventivní restrukturalizaci
/sněmovní tisk 371/ - prvé čtení
Z pověření vlády uvede tento návrh pan místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova, ale ještě než se ho ujmete, poprosím kolegy o ztišení. Prosím, kolegové v pravé části, děkuji. Pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, než si dovolím tady k materiálu, který je rezortně pana ministra Blažka, ale on mě požádal z pracovních důvodů, abych tento materiál v tento okamžik v prvním čtení tady představil já za vládu, zároveň chci požádat, jestli bychom mohli sloučit rozpravu k těmto dvěma bodům, to znamená, jak k tomuto sněmovní tisku 371, tak k sněmovnímu tisku 372 z důvodu určité logické provázanosti, tak jestli o toto mohu požádat.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, pane ministře, ale vzhledem k tomu - pochopila jsem správně, že tady byl příliš velký hluk - že navrhujete, aby byla sloučena rozprava? Ano? (Ano). Já o tom tedy dám hlasovat. Ještě zagonguji a přivolám kolegy z předsálí.
Pro přicházející kolegy a kolegyně jenom zopakuji návrh na sloučení rozpravy sněmovního tisku 372 a 371.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 51, přihlášeno 151 poslanců a poslankyň, pro 118, proti žádný. Návrh byl přijat.
Prosím, pane ministře, pokračujte.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážené kolegyně, kolegové, Ministerstvo spravedlnosti připravilo návrh zákona o preventivní restrukturalizaci... (Hlasitý smích zprava.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, že vás přerušuji. Netušila jsem, že sloučení rozpravy vyvolá takový smích v řadách kolegů v pravé části, a poprosím, zkuste ještě vydržet do projednání těchto tisků. Děkuji.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji vám. Tedy Ministerstvo spravedlnosti připravilo tyto návrhy zákona - jak o preventivní restrukturalizaci, což je sněmovní tisk číslo 371, tak návrh zákona, tedy takzvaný insolvenční zákon, sněmovní tisk číslo 372. Současně připravilo návrh minimalistické novely jedenácti právních předpisů, které věcně souvisí s návrhem zákona o preventivní restrukturalizaci. Především se jedná o novelizaci insolvenčního zákona, zákona o insolvenčních správcích, zákona o soudních poplatcích, notářského řádu, zákona o soudech a soudcích nebo zákona o dani z přidané hodnoty.
Účelem zákona o preventivní restrukturalizaci je zpřístupnit obchodním korporacím v České republice efektivní nástroje pomoci, kterými lze řešit přechodné finanční potíže a odvracet riziko hrozícího úpadku. Účelem doprovodné novely je toliko přizpůsobit vybrané právní předpisy z oblasti civilního práva, procesního a daňového práva, institutu preventivní restrukturalizace. Zejména se jedná o minimalistické funkční propojení restrukturalizačního a insolvenčního řízení, zajištění řádného fungování profese restrukturalizačních správců, způsobu určování zákonného soudce v restrukturalizačních věcech nebo specifické daňové souvislosti restrukturalizačních plánů, například dopadu ozdravných opatření na výpočet základu daně podle zákona o DPH.
Institut preventivní restrukturalizace se nachází na rozhraní závazkového, korporátního a insolvenčního práva. Vychází z předpokladu, že se podnikatel v pozici dlužníka dosud nenachází ve stavu úpadku, a neexistují tedy důvody pro zahájení formálního insolvenčního řízení. Insolvenční řízení totiž automaticky vyvolává řadu negativních účinků vůči dlužníku, omezení nakládání s majetkem podřízení dohledu soudců a správce, negativní publicitu insolvenčního rejstříku a tak dále. Základem celého procesu je příprava takzvaného restrukturalizačního plánu, který předpokládá přijetí efektivních ozdravných opatření s cílem obnovit normální fungování obchodního závodu podnikatele. Plán sestavuje podnikatel na základě výsledků vyjednávání se svými klíčovými věřiteli, od kterých žádá podporu a poskytnutí různých úlev, například prodloužení splatnosti pohledávek. O jeho přijetí tito věřitelé, takzvané dotčené strany, následně hlasují. V průběhu vyjednávání a přípravy restrukturalizačního plánu může podnikatel využít časově omezené ochrany před věřiteli - institut moratoria. To chrání podnikatele před exekucemi, realizací zástavního práva ze strany věřitelů nebo ukončováním dodávek nezbytných surovin.
Návrh zákona obsahuje i řadu pojistek proti zneužití a pravidel na ochranu věřitelů. Nesouhlas kterékoliv dotčené strany s restrukturalizačním plánem vyvolává nutnost soudního přezkumu takového plánu, a to na základě přísných kritérií. Pro tyto účely má soud vedle znalců k dispozici též osobu restrukturalizačního správce, který je odborníkem s licencí zvláštního insolvenčního správce, a tedy specialistou na řešení nejtěžších podnikových krizí. K vyloučení účelové manipulace s pohledávkami rovněž mohou dotčené strany nechat soudem přezkoumat pravost či výši své nebo cizí pohledávky. Soud může rovněž zrušit účinky moratoria chránícího podnikatele před jeho věřiteli.
Pro účely přípravy návrhu zákona, která probíhala déle než dva roky, byla vytvořena zvláštní expertní pracovní skupina složená z předních českých odborníků na korporátní a insolvenční právo, ekonomiku a účetnictví.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za pozornost a dovoluji si vás požádat o podporu těchto dvou sněmovních tisků a jejich projednání v prvním čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Pavel Staněk. Prosím, máte slovo. ***