(19.40 hodin)
(pokračuje Martin Kukla)
Když to stručně zhodnotím, po více než patnácti letech je potřeba určitě přistoupit k revizi bodového systému. Současný stav je poměrně nepřehledný, obsahuje velkou škálu bodových ohodnocení, u některých jednání není zřejmá vazba na konkrétní skutkové podstaty přestupku, a to jak u výše pokut, je potřeba přehodnotit výši bodu za jednotlivé protiprávní jednání, případně některá méně závažná jednání z bodového systému úplně vyčlenit a naopak jednání, která mají závažné důsledky, do bodového systému doplnit.
Je nezbytně nutné rovněž zajistit snadnější přístup řidičů k informacím o stavu jejich bodového konta. Tu poměrně vítám, že v té novele je popsáno, že zhruba za stokorunový poplatek budou moct být řidiči informováni o stržení bodů, protože dneska je to poměrně složité, jak se k tomu dostat.
Jsem rád, že pan ministr navazuje touto novelou již na navazující práci předchozích ministrů Andreje Babiše, a to konkrétně pana ministra Ťoka a pana ministra Havlíčka. Novela obsahuje, jak již bylo zmíněno, dvě zásadní změny směrem právě k mladým, začínajícím řidičům. Za tímto účelem návrh zákona zakotvuje dva nové instituty, a to řízení s mentorem a řidičský průkaz na zkoušku.
Řízení s mentorem spočívá v možnosti udělit řidičské oprávnění pro skupinu vozidel B již v 17 letech s tím, že tento mladý řidič je do dovršení 18 let oprávněn k řízení vozidla pouze v doprovodu zkušeného bezúhonného řidiče, takzvaného mentora, zapsaného samozřejmě v registru řidičů. Mentorem může být zpravidla rodič, ale může jím být jakákoliv osoba splňující stanovené podmínky, přičemž každý mladý řidič bude moct mít v registru zapsáno několik mentorů. Mentor musí mít řidičský průkaz samozřejmě více jak deset let, nemá zákaz řízení a důležité je zde zmínit, že i nemá v bodovém hodnocení nebo v bodovém záznamu žádný bod. Mentor samozřejmě nemůže, tak jako řidič, užít před jízdou alkohol a jiné návykové látky, které jsou zakázané.
Řidičský průkaz na zkoušku bude realizován prostřednictvím nových institutů, kterými jsou dopravně psychologický pohovor a školení začínajících řidičů, které bude muset absolvovat řidič, který se ve lhůtě dvou let od udělení řidičského oprávnění dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Cílem je pozitivně ovlivnit chování začínajícího řidiče, zejména aby si uvědomil možné řízení, které si od doby získání řidičského oprávnění osvojil. Pokud byl začínajícímu řidiči uložen zákaz činnosti nebo obdobné opatření podle trestního řádu, bude absolvování dopravně psychologického pohovoru a školení začínajících řidičů podmínkou pro vrácení řidičského oprávnění. Tam je to velice jiné, než navrhovala předchozí vláda oproti formě řidičského průkazu na zkoušku, která byla součástí vládního návrhu novely zákona o silničním provozu v minulém volebním období a která spočívala ve snížení hranice pro vybudování začínajícího řidiče právě na 6 bodů.
Na druhou stranu novela z našeho pohledu chybně ruší možnost okamžitého zákazu řízení, například při řízení v protisměru na dálnici nebo při jízdě na červenou na železničních přejezdech. Z veřejných informací bylo sděleno od pana ministra, že uvažuje i o zvýšení maximální rychlosti na některých úsecích - to jsem v novele nenašel, nevím tedy, jak se k tomu tedy staví.
Co bych ještě k novele řekl? Dochází tam také ke zvýšení hmotnosti pro skupinu B, kdy je držitel nejméně dva roky a využívá vozidlo pro přepravu nákladů, a to převyšujících 3,5 tuny, ale nepřevyšujících 4 250 kilogramů, vozidlo ale musí využívat některých z alternativních pohonů.
Co v té novele kritizují i dopravní experti, je bezpečná vzdálenost, v které samozřejmě by měl řidič umět zastavit vozidlo. Tam když se podíváme - při jízdě v obci, a pojedeme padesát, tak by bezpečná vzdálenost měla činit 28 metrů, což si nedokážu představit, jak bychom to dodržovali. Tolik asi ode mě všechno. Já vám děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky, první bude faktická poznámka pana ministra Kupky. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Dovolím si jenom některé věci uvést na pravou míru. Už dneska platí, že se můžete na svoje bodové konto podívat pomocí Portálu dopravy či jakoukoliv jinou cestou elektronického kontaktu se státem zdarma, v podstatě online. Stejně tak v budoucnu to bude možné, budete mít možnost dokonce si požádat o to, aby v okamžiku, kdy dochází ke změně stavu bodového konta, vám přišlo avízo, a to třeba i formou SMS nebo formou e-mailu, a pokud tak učiníte přes Portál dopravy, to znamená elektronickou cestou, je to také zdarma. Jen v případě, což není úplně logické, že byste tuhle elektronickou službu, že byste o ni chtěli žádat formou předkládaného formuláře, tak tam je administrativní poplatek, ale nepředpokládáme, že by tak někdo činil v okamžiku, kdy chce informace v elektronické podobě, a žádal by o ně standardní písemnou cestou.
Co se týče zápisu mentora, tam je prvozápis zdarma. V případě, že by v průběhu roku požadoval doplnění některého z dalších mentorů, tak pak je zpoplatněno.
Ale co se týče opravdu těch kroků, které by měly zajistit, že se lidé dostanou snadno k informacím o tom, jak vypadá jejich bodové konto, na to chceme zaměřit pozornost. Chceme na to zaměřit pozornost dokonce už v letošním roce tak, aby bylo možné si v tomto směru opravdu co nejrychleji tu informaci získat a aby do budoucna s platností toho zákona přicházelo avízo v okamžiku, kdy si to příslušný řidič zaškrtne, aby to avízo změny přicházelo automaticky.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Budeme pokračovat o obecné rozpravě, do které je přihlášen pan poslanec Kučera. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji za slovo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k některým bodům této novely. Novelu jako takovou velmi vítám, myslím si, že Ministerstvo dopravy učinilo dobrý krok, že tuto novelu předložilo do projednávání v Poslanecké sněmovně, respektive že na ní pracovalo - chtěl bych kvitovat i odvahu, že v některých bodech postoupilo i dál, než je běžné, a já se dostanu k bodům, o kterých si myslím, že jsou správné.
Nicméně na začátek bych řekl, že nemusíme, nebo respektive neměli bychom si myslet, že jakékoliv zpřísnění nebo restrikce nebo omezení nám dramaticky navýší bezpečnost na silnicích. To musí jít skutečně ruku v ruce nejenom s kontrolou a se zpřísněním kontroly, ale samozřejmě a jednoznačně ruku v ruce musí jít se zajištěním plynulosti provozu. A právě plynulost provozu mi tady trochu v tomto textu chybí. ***