(15.50 hodin)
(pokračuje Vladimír Balaš)

Pokud jde o internacionalizaci, rád bych také zmínil význam vědecké infrastruktury. Česká republika je jednou z mála zemí střední a východní Evropy, kde taková vědecká infrastruktura existuje. My samozřejmě podporujeme i tyto aktivity. Jeden z efektů, který je důležitý, je také to, že do tohoto zařízení mohou přijíždět a přijíždějí vědci z jiných zemí, nejenom z Evropské unie. Mohou přinášet know how, mohou tady testovat, mohou zapojit do té své aktivity mladé české vědce. Takže i z tohoto hlediska si myslím, že obavy o to, že bychom vědecky nestačili světu, jsou opravdu liché.

Zároveň s tím se zabýváme také novelou vysokoškolského zákona, to už tady paní ministryně zmínila. Děláme to samozřejmě společně, protože některé otázky se překrývají, takže to je určitě důležité. Ale kromě toho, že spolupracujeme s paní ministryní, tak také pravidelně spolupracujeme jak s Radou pro vědu a výzkum, tak s Českou konferencí rektorů. A to si myslím, že je také důležité. Nastavit financování na vysokých školách například tak, aby asistenti pracující na pedagogických fakultách neutíkali z těch škol, považujeme za zcela stěžejní, protože bez učitelů, bez těch, kteří učí, ti učitelé, by se ten systém samozřejmě mohl celý zhroutit. Takže řešíme teď otázku institucionálního financování vysokých škol. K tomu jsme si obstarali data, 16. a 17. února budu tuto otázku probírat na České konferenci rektorů. Ale ještě mezitím se rozjedu na univerzity po republice a budu to diskutovat s nimi odděleně. Je to věc, která je samozřejmě velmi důležitá, a některé ty rozdílnosti, které jsou třeba v platech vysokoškolských pedagogů, jsou jen těžko zdůvodnitelné.

Kromě toho, co se odehrává na poli vědy a vysokých škol, tak jenom chci připomenout, že Česká republika a vláda České republiky také podporuje budování významných infrastruktur, například se jedná o takzvané kampusy na Masarykově univerzitě, v Hradci Králové, na UK a na Albertově. Je to projekt, který je samozřejmě velmi důležitý a který zase pomůže pozvednout úroveň naší vědy v oblasti farmacie nebo v dalších oborech. Je to opravdu projekt velký, který pochopitelně je ohrožen tím, že výrazně stouply ceny stavebního materiálu a prací. Vzhledem k tomu, že když se tendrovalo, tak ty ceny byly jinde, bylo to před řekněme třemi čtyřmi lety, tak samozřejmě hledáme cesty pro to, abychom dokázali to, na co jsme dostali od Evropské unie prostředky, a jedná se až o 10 miliard, tak abychom dokázali využít smysluplně tak, aby tyhle projekty byly realizovány zase ve prospěch celé České republiky. To je, pokud jde o vědu a vysoké školství.

Pochopitelně takovou klíčovou oblastí, kterou se Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy zabývá, je regionální školství. V regionálním školství kromě dlouhodobého záměru vzdělávání pracujeme na revizi rámcových vzdělávacích programů. Chceme tedy modernizovat české vzdělávání na základních a středních školách a samozřejmě i v předškolní oblasti. Tak pokud jde o tu revizi, tak předpokládáme, že by příprava a propsání do curricul mělo být ukončeno během letošního roku s tím, že bude příští rok testováno a pak bude zavedeno přímo. Ale je to samozřejmě trošku složitější věc. Nejde jenom o ten papír, nejde jenom o to, co napíšeme, ale je třeba také implementovat ty plány a pomáhat i školám v tom, aby propsaly tu modernizaci ve školských vzdělávacích programech. To si myslím, že se snad podaří. Minule, při minulé revizi, bohužel tedy asi selhala komunikace a přesvědčování, proč vlastně takovou věc děláme. Doufejme, že tentokrát přesvědčíme víc než 10 % škol oproti roku 2004. Takže to je jedna věc. Druhá věc je, můžeme mít tedy krásné papíry, ale musíme implementovat a pomáhat tedy nejenom školám metodicky, ale také připravovat na to učitele. Takže se zabýváme podporou i pregraduálního vzdělávání na pedagogických fakultách.

Samozřejmě v rámci toho systému bychom rádi individualizovali vzdělání a rádi bychom také podpořili školy ve vyloučených lokalitách, i na tom se pracuje, ty projekty už běží v současné době. Máme vytipováno 400 škol v těch vyloučených lokalitách, z nichž už téměř 300 v tom programu je, mohou čerpat prostředky, a dokonce dostávají metodickou pomoc. A je to zcela přirozené. Zbavit se problémů vyloučených lokalit lze jenom tím, že budeme poskytovat kvalitní vzdělávání a přivedeme děti do školy. Takže je to něco, co zase pomůže České republice, a to i v sociální oblasti.

Kromě toho jsme začali výrazněji podporovat také rozvoj školské infrastruktury. Bohužel tady nikdo víc než deset let nesledoval demografický vývoj ani to, že vznikají nové satelity kolem velkých měst, a najednou se divíme, že není dostatek míst na základních a středních školách, zejména v některých oblastech. Takže i tuhletu otázku se nám daří postupně řešit. Ale není to něco, co bude hotovo ze dne na den. Nejde zázračně mávnout rákoskou a říct simsalabim, škola nebude postavena jenom jako proto. Ale myslím si, že i v téhle oblasti se nám podařilo tedy začít s výstavbou deseti tisíc míst a také s obnovou té školské infrastruktury.

No a v rámci té podpory regionálního školství se počítá také s podporou ředitelů v rámci středního článku podpory, ten také, ten projekt, už začíná fungovat, probíhá a samozřejmě s dalšími akcemi.

Tak já si myslím, že jsem vyčerpal ty nejdůležitější věci. Revizi jsem zmínil. Možná že vás nebudu déle připravovat o váš drahocenný čas. Jsem tady, kdybyste měli jakékoliv otázky, tak jsem samozřejmě připraven na ně reagovat. Jak jste si všimli, přihlásil jsem se až na dnes na odpoledne, takže doufám, že mě nebudete podezírat z toho, že se vám chci vyhýbat. Naopak, já jsem rád, že s vámi mohu diskutovat, že si můžeme vyměňovat názory. A chápu to, že zpětnou vazbu je třeba získávat z celého politického spektra, protože vy určitě máte ze svých regionů také vlastní zkušenosti a nejde se tvářit, že mě nezajímají. Naopak, já jsem velmi rád. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je tedy přihlášen s faktickou poznámkou nejdříve pan poslanec Juchelka a bude následovat pan poslanec Rais. S úsměvem, pane poslanče. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já děkuji moc, paní předsedající. Vážená předsedkyně, vaším prostřednictvím, budu tady hovořit k panu ministru Balašovi.

Já samozřejmě nejsem vůbec jako školský expert a nebudu se vyjadřovat k těm jednotlivostem, které jste tady říkal ohledně školství. Na to máme jiné experty v hnutí ANO. Ale opravdu se mi nelíbí ten narativ, který tady používáte ohledně strašení lidí. Já s tím absolutně nesouhlasím, protože už na konci února minulého roku pan premiér poprvé použil na CNN Prima News, 27. února, tuto větu, cituji, kterou postrašil strašnou spoustu lidí, poněvadž i já mám zpětnou vazbu, že byli vystrašeni, a to nejenom starší, ale třeba i otcové od rodin a tak dále, protože nevěděli v tu chvíli, co se děje. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP