(15.10 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

A nyní, prosím, poslouchejme všichni, o co se jedná. Do roku 2033 musí být vcelku, v celé České republice, v průměru všechny budovy na takzvané energetické účinnosti maximálně D. Fakticky to znamená, že bude muset drtivá většina budov, obytných budov, bytů, domků, ale i veřejných budov, projít rekonstrukcí, protože naprosto drtivá většina z nich nesplňuje tento požadavek, to znamená D jakožto déčko. Jak se to bude řešit? Víte, že to bude stát statisíce korun pro běžné obyvatele, držitele bytu, anebo dokonce i miliony pro ty, kteří mají rodinný domek staršího data? Co se bude dělat s těmi, kteří na to nebudou mít? Jak k tomu stát přistoupí, aby se to zprůměrovalo? Bude se to nějakým způsobem podporovat? Uvědomujeme si to, že to bude v roce 2033, to znamená, že pokud někdo chce udělat renovaci, modernizaci, tak o tom musí v následujících měsících, možná jednotkách let, začít přemýšlet, začít si střádat peníze a začít si připravovat nejenom zdroje, ale možná i vše, co se týká jeho bydlení, k tomu, aby k tomuto došlo? Tak to je jedna věc.

A pane ministře průmyslu a současně i pane ministře životního prostředí, s jakým mandátem jste odjížděli do Evropské unie na předsednictví v rámci našeho automobilového průmyslu, ale myslím tím v tuto chvíli i v rámci nebo z pohledu těch, kteří užívají automobily? Ještě před předsednictvím jste tvrdili, že nedopustíte to, aby skončila nová auta na spalovací motory od roku 2035. Přitom jste byli první, kteří pro to zvedli ruku a kteří byli ve skupině zemí, která toto podpořila. Vy jste neměli ani tu odvahu jít do té menší skupiny zemí, která se proti tomu alespoň formálně vyslovila. Ale co je důležité, kde jsou dopady na automobilový trh, automobilový průmysl? Co to bude znamenat... s našimi dodavateli, subdodavateli? Víte, že u nás jsou tisíce firem, které v této oblasti zaměstnávají desítky tisíc zaměstnanců, a když bych to sečetl, tak dokonce je to 500 000 přímých i nepřímých pracovníků, kteří jsou v tomto oboru? Co se s tím stane? Klesne ten počet? Vzroste? Budou se přealokovávat výroby do jiných zemí či ne? A jak se to dotkne spotřebitelů, uživatelů, majitelů aut? Víte velmi dobře, že díky tomuto opatření se zvedne cena aut i na spalovací motory do roku 2035, protože prostě a jednoduše někdo musí zaplatit nová auta, elektromobily, jejich vývoj, a ty automobilky je budou platit pochopitelně ze zisku stávajícího prodeje aut na spalovací motory. Kolik to bude? O kolik se zvednou ceny?

Proč nevysvětlujete to, jakým způsobem bude dopadat ta šílená emisní norma Euro 7, kterou předložila Evropská komise v době vašeho předsednictví? Proč neřeknete, že je tam kritické datum roku 2025 až 2034, to je tedy do doby, než skončí definitivně výroba aut na spalovací motory, a že v rámci této emisní normy to dopadne na výrobce tak, že aby splnili požadavky na emise, budou muset zejména malá auta, levná auta, zdražit o desítky tisíc korun? Proč neřeknete, že u Fabie, Škody Fabie, to může být až 120 000 korun od roku 2025, myslím tím 120 000 korun navrch, což by znamenalo, že je to auto za půl milionu? I proto představitelé Škody jasně tvrdí, že je na zvážení, jestli vůbec tato auta vyrábět, protože bude otázka, jestli bude mít vůbec smysl si tato auta kupovat. Proč se to neřeší? Proč se nediskutuje o tom, že by to mělo být v roce 2028, 2029 a tak dále? Vždyť přece všichni víme, že to je vražedné - jak pro náš automobilový průmysl, tak samozřejmě pro spotřebitele. Nebo se bojíte jim to sdělit? Proč se nediskutuje o tom, že se rozšířily emisní povolenky i na domácnosti, zejména tedy na ty, které vytápí emisními palivy? Je to už v roce 2027 a je třeba si říct, o kolik se bude platit více. Myslíme tím ten nebo ti, kteří budou využívat emisní paliva.

My jsme to dopočetli na průměrný byt, který bude vytápět plynem, na 5 000 korun. Je to tak? Není to tak? Ale to by mělo říkat Ministerstvo průmyslu a obchodu, jestli se na nás dívají kolegové z Ministerstva průmyslu a obchodu, tak prosím pěkně, řekněte panu ministrovi, že je třeba tohle komunikovat, a jsem přesvědčen, že vy ty výpočty mít musíte, protože to chtějí vidět zejména lidé a chtějí to vidět ti, kteří ještě dnes emisními palivy vytápí.

Proč neřekneme to, že se od roku 2024 - ano, to je za rok - bude, a teď dobře poslouchejme, snižovat počet emisních povolenek na trhu. Když jste odjížděli na předsednictví Evropské unie, tak jste říkali, pane ministře průmyslu, že uděláte vše pro to, aby se zvýšil jejich počet, což by znamenalo, že klesne jejich cena, což by znamenalo, že to bude mít pozitivní dopad na náš průmysl a na ceny energií. Vy jste podlehli v té klimatické masáži, díky tomu vám zatleskal Frans Timmermans, největší zelený ideolog Evropské unie a místopředseda Evropské komise, výsledkem čehož je to, že snižuje množství emisních povolenek - přeloženo do češtiny, vzroste s největší pravděpodobností jich cena. Takže bude na vás to, že průmysl na tom bude opět hůře, že se bude daleko hůře vyrovnávat dneska s americkou a asijskou konkurencí a že to samozřejmě opět bude mít dopad na ceny energií, bude se vytvářet tlak na zvýšení jejich cen. To je jednoduchá matematika.

A proč se více nekomunikuje to, že od roku 2027, nejdéle 2028, se rozšíří emisní povolenky i na ty, kteří využívají auta na spalovací motory ve smyslu jejich provozu, nikoliv ve smyslu nákupu těchto aut? To už jsme si zde řekli, že ta auta budou dražší, ale navíc ještě se budou platit speciální poplatky za jejich emise, pravděpodobně přes nákup ceny benzinu a nafty. Zatím jsme dopočítali, že to je mezi 3 až 6 korunami za litr s ohledem na to, kolik ta emisní povolenka nakonec bude stát. Proč se tohle nekomunikuje? Proč na to lidé neupozorňují? Nebo je necháte nakoupit si auta na emisní paliva, a následně aby tedy platili výrazně, výrazně více?

Buďto nevíte, anebo to nechcete říct - nechcete říct proto, abyste lidi neděsili. Obojí je špatně, a proto chci, aby k tomuto byl samostatný bod, abychom si to rozříkali, abyste složili účty s tím, co jste vlastně v rámci Evropské unie udělali, abyste řekli, s jakým mandátem jste tak činili, protože já tvrdím, že jste k tomu neměli politický mandát, a současně, abyste vyčíslili dopady. Máte na to kompetence, máte na to lidi, máte na to prostor. My rovněž uděláme tyto odhady a můžeme tady o tom férově diskutovat.

Ale to nejhorší, co můžete udělat, že strčíte hlavu do písku a budete tvrdit, jak jste skvěle fungovali v rámci předsednictví Evropské unie, aniž byste sdělili našim lidem, našim firmám a našim domácnostem, co jste tam vlastně dojednali. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ještě si nejsem jista, jestli jste, pane místopředsedo, zmínil, na kdy to chcete zařadit, pokud to tedy chcete pevně zařadit.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, omlouvám se, jakožto první bod dnešního jednání.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní následují přihlášení, kteří už nedisponují přednostním právem. Prosím tedy pana poslance Nováka, aby vystoupil, a následuje pan poslanec Robert Stržínek. Upozorňuji na pětiminutový limit časový. Prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Kolegyně, kolegové, členové vlády, prosím o zařazení nového bodu pod názvem Informace ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky o dopadech systemizace na vyplacení sociálních dávek pro rodiny a sociální služby.

Je to čtrnáct dní, co jsem tady z toho místa žádal, aby pan ministr vyřešil akutní, doslova kritickou situaci ve vyplácení dávek. Ta situace byla způsobena takzvanou systemizací na Ministerstvu práce a sociálních věcí. Bohužel to, co po spuštění systemizace nastalo, doteď a úplně stejně, možná i víc než před těmi čtrnácti dny stále ohrožuje výplaty téměř všech dotací sekce rodinné politiky a sociálních služeb. Domníval jsem se, že apel, který jsem tady dával před čtrnácti dny, když už nebyl zařazen bod, tak že aspoň probudí pana ministra a začne konat tak, aby napravil škody, které jsou na straně ministra práce na ministerstvu způsobeny. Bohužel, nic se nestalo, dodnes se nic nestalo. Sociální služby, které jsou v takzvaném nadregionálním programu, stále žijí v nejistotě, nevědí, zda dostanou podporu od státu na práci, kterou dělají. Jedná se o peníze, které jsou pevně vyčleněné ve státním rozpočtu, tudíž nikam jinam ani jít nemohou. Bohužel, nic se nestalo, za dva týdny skutečně nic. Já osvěžím paměť. Jde o ohrožení výplaty téměř všech dotací sekce rodinné politiky a sociálních služeb. Ta systemizace skutečně rozbila celé ministerstvo jako takové. Jde o kolaps financování nadregionálních sociálních služeb, kolaps financování dětských skupin, kolaps financování výkonu agendy sociálně-právní ochrany dětí, výkonu sociální práce jako takové. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP