(17.00 hodin)
(pokračuje Richard Brabec)
To jsou věci, které samozřejmě nemusí být nelegální. A znovu, já budu poslední nebo jsem poslední, kdo by nectil presumpci neviny a kdo by říkal, že je to dané, protože to opravdu je věcí, jak to bude řešit policie, nicméně jsou to věci, které, když tady pan předseda Jurečka hovořil o tom, že on nemá pochybnosti, tak mluvil o tom, že tam jsou věci, které nejenom že nejsou nelegální, ale jsou i férové nebo nejsou neférové. Tak já nevím, jestli je tohle všechno férové, ale v každém případě máme situaci na Ministerstvu životního prostředí, která podle mého názoru rozhodně není dobrá pro ministerstvo, kdy tam dnes tedy je náměstek, který má - a chlubí se tím - kompetence, které jsou v zásadě kompetence ministra, pouze nemůže přijít sem do Sněmovny, tedy na plénum Sněmovny, ale může samozřejmě chodit do výborů, bude chodit na vládu, a jsou tady stále pochybnosti, které, znovu říkám, nemám někde systém "jedna paní povídala", ale myslím, že všichni si je můžeme přečíst. Takže mě by zajímalo, co tedy navrhující strana v tomto případě, v ideálním případě pan předseda KDU-ČSL a pan ministr práce a sociálních věcí a stále ještě i ministr životního prostředí Marian Jurečka, oficiálně k tomu říká, to znamená, jestli on opravdu nemá žádné pochybnosti, protože z informací, které jsou nám ostatním dostupné, vypadá, že ty pochybnosti mohou trvat. A já tedy beru, že on nemá žádné pochybnosti, pokud ten návrh dal. Myslím, že dneska je tady představa z pohledu KDU-ČSL, že vlastně vyzráli na pana prezidenta Zemana, protože udělali teď náměstka s kompetencí ministra, a počkají si na nového prezidenta nebo prezidentku, s vírou tedy, že ti se zachovají nějak jinak. Uvidíme, to je samozřejmě věc, která nějak dopadne za pár měsíců, respektive za pár týdnů, ale reálně potom za několik měsíců uvidíme, jak se budou chovat. Ale to, co se mi opravdu nelíbí, je ten dvojí metr... Patrik Nacher tady není. On je to tedy teď spíš dvojí kilometr, protože jestliže jsme tady od představitelů nejenom KDU-ČSL slyšeli nebo viděli velké tlaky na moji kolegyni Janu Mračkovou Vildumetzovou ohledně její pozice místopředsedkyně Sněmovny za to, že tedy její manžel se znal s panem podnikatelem, který se pohyboval v nějaké kauze, zdůrazňuji, že její manžel se znal, tak tady máme situaci, kdy tedy nově jmenovaný pan náměstek a budoucí ministr pravděpodobně, protože takhle se na tom nic zatím nemění z pohledu nominujících, tedy jedné z klíčových vládních stran, ona nemá pochyby, byť i pan náměstek přiznává sám, že je vyšetřován a byl na dvou výsleších v rámci Policie České republiky v této kauze. A to se nebavím ani o té další kauze, která také může svádět k nějakým úvahám.
Takže mě by tohle zajímalo, proč tedy ve chvíli, kdy jsme opakovaně tady slyšeli, že tyhle věci bude nová vládní koalice řešit naprosto transparentně a úplně bez problémů, tak proč se v tomto případě chová podle mého názoru, a já myslím, že nejenom podle mého, ale i podle dalších názorů zcela jinak, než slibovala.
A závěrem: je to také zajímavý první efekt, proč už chápu, proč tak vládní koalice trvala na novém služebním zákonu, protože schválená novela služebního zákona umožnila, aby pan ministr mohl jmenovat nového náměstka, protože kdyby tato novela nebyla, tak samozřejmě tam už byli náměstci političtí, ta místa byla obsazená, takže by někdo z politických náměstků musel skončit, aby jeho místo mohl případně nový nominant zabrat. Takhle se tam to místo vytvořilo. A znovu říkám, už se nebavíme o tom, že jsme tady hodně slyšeli o úsporách, ale ve finále uvidíme, že tam těch náměstků bude možná trošku méně, ale ta ostatní náměstkovská místa prostě spadla do pozice vrchních ředitelů sekcí, takže samozřejmě ve finále těch vysokých pozic bude daleko víc, než jich bylo. Ale to už je prostě jiné téma.
Mě tady zajímá především ta personální situace a to, zda opravdu tedy i pan předseda Jurečka dá za toho kandidáta, a je o tom přesvědčen, že dá za něj ruku do ohně. Je to pak samozřejmě politická odpovědnost KDU-ČSL a je to politická odpovědnost i pana premiéra Fialy, který tuhle nominaci přinesl panu prezidentovi, a pan prezident ji odmítl. A já se domnívám, že informace, že ji odmítne, asi mohla být známá a pravděpodobně byla známá nějakému okruhu osob dřív. Takže pro mě je to klasická ukázka dvojího metru naprosto popírající všechny řeči o tom, jak budou klíčoví lidé vybíráni transparentně. A samozřejmě, po aférách STANu teď už se také jakoby zdá se zavřela voda a opravdu zdá se, že tedy ty standardy se posouvají úplně jinam.
Tak já bych tedy zopakoval, ten bod by se jmenoval Situace na Ministerstvu životního prostředí, a byl bych rád, kdyby byl zařazen, i když se domnívám, že i kdybych ho zařadil na včerejší odpoledne, tak to bude mít stejný efekt, ale přesto navrhnu, aby byl jako druhý bod po již pevně zařazených bodech dnes. Děkuju vám. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a prosím dalšího řádně přihlášeného nebo přihlášenou, a to je paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová. A prosím, aby se připravil pan poslanec Milan Brázdil. Děkuji a máte slovo.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, já bych si dovolila dnes při schvalování pořadu schůze zařadit bod, a to na zítra jako první bod ve středu, s názvem Krizový informační tým. Hodně tady už k některým těmto věcem řekl Radek Vondráček a Patrik Nacher, přesto musím konstatovat, že krizový informační tým tady máme skoro půl roku a trošičku podrobnější informace jsme se dozvěděli na bezpečnostním výboru, kde tedy ze zástupců opozice byli pouze dva poslanci, a to z toho důvodu, že nám byly řečeny dva termíny, a když jsme řekli, že budeme všichni přítomni na ten jeden termín, tak se určil ten druhý, kde byli přítomni pouze dva opoziční poslanci.
Pravdou je, že na ten bezpečnostní výbor šéf KRITu pan Petr Hanousek přišel a obecně nám KRIT a krizový informační tým představil, ale myslím si, že kdo je za to zodpovědný, je pan ministr vnitra, který by se měl zpovídat z toho, že tady vůbec nějaký takovýto krizový informační tým na Ministerstvu vnitra máme. Chtěla bych připomenout, že na Ministerstvu vnitra máme Centrum hybridních hrozeb, které může řadu věcí řešit. Když jsem se zeptala pana Petra Hanouska, jakým způsobem byl vybrán do čela krizového informačního týmu, jestli je pod služebním zákonem, jestli na to bylo vypsáno transparentní výběrové řízení spolu s dalšími kolegy, kteří jsou dnes s ním v tomto týmu, odpověď byla, že žádným výběrovým řízením neprošel, není pod služebním zákonem. To znamená, že prakticky vůbec nevíme, jakou má kvalifikaci a co to je svým způsobem za člověka, jakým způsobem se do čela KRITu dostat. ***