(15.50 hodin)
(pokračuje Marek Novák)

Mám takový pocit, že si pan ministr dodnes neuvědomil míru své zodpovědnosti jako člena vlády a ministra, který je zodpovědný za svěřený rezort, že si neuvědomuje to, jak významný rezort vede a jaká můžou být jeho špatná rozhodnutí nebo jaký celospolečenský dopad může mít jeho nečinnost.

Žádám tedy tímto o zařazení bodu Informace ministra práce a sociálních věcí k paralýze ministerstva způsobené sociálním výborem nedoporučenou systemizací. Žádám o zařazení jako první bod po pevně zařazených bodech. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen pan poslanec Kamal Farhan a připraví se pan poslanec Juchelka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážená paní předsedající, vážení kolegové, dovolte mi, abych krátce okomentoval bod, který se týká hygienické služby. Chtěl jsem konstatovat, že naprosto chybí v tomto oboru lékaři. V současné době v čele krajských hygienických stanic je sedm lékařů, zbývajících sedm jsou nelékaři. Kvůli nekompetentnosti řízení a nízkému platovému ohodnocení zbývající lékaři postupně odcházejí a v budoucnu bude systém zcela nedostatečně personálně zabezpečen. Naslibované finanční zvýhodnění se rozplynulo a z posílení stanic se stalo propouštění.

Vůbec nechápu, jak může vláda v této situaci jako jedno ze svých opatření trvat na tom, že redukuje kapacitu orgánů ochrany veřejného zdraví, to znamená hygienických stanic. Pro vaši informaci, škrtla pro letošní rok 134 míst na hygienických stanicích.

Nerozumím ani komunikaci Ministerstva zdravotnictví směrem k hygienickým stanicím. Léta, abych byl korektní, byla tato instituce na okraji politického zájmu, což se nám v pandemii vymstilo. Hygieny nebyly kapacitně s to zvládat nápor epidemie. Boj s pandemií ještě není u konce a vláda se opět rozhodla pouštět žilou hygienám. Je to velice neprozíravé rozhodnutí, které se může vymstít. Absurditu tohoto rozhodnutí poskytuje (postihuje?) skutečnost, že desítky zaměstnanců hygien vláda propustí v návaznosti na to, že nabrala desítky zbytečných úředníků, například na Úřad vlády a pro tři nově virtuálně zřízená ministerstva.

Ministerstvu zdravotnictví tato destrukce hygienické služby nestačí a v rámci tohoto likvidačního procesu vyrazilo na další zteč. Ministerstvo napsalo všem hygienickým stanicím, že pět z nich skončí v mírném přebytku a že jim tyto peníze sebere a přerozdělí je. Zase je zde vidět nekompetentnost ministerstva v tom, že na poradách hygienických stanic bylo řečeno, cituji: "Nespotřebované prostředky budou moci využít v následujícím období, pokud se jim je podaří ušetřit." Na tom vidíme, že zápisy, což je v zápisu z porady těchto stanic na ministerstvu, neplatí.

Jelikož svým rozhodnutím vláda Petra Fialy systematicky likviduje hygienickou službu, navrhuji zařazení nového bodu, který je nazván Rozklad hygienické služby. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Chcete ho někam umístit, pane poslanče?

 

Poslanec Kamal Farhan: Chtěl bych ho zařadit do programu, samozřejmě, nejlépe jako poslední bod po již zařazených bodech. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen pan poslanec Juchelka a připraví se pan poslanec Mašek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Moc děkuji, paní předsedající. Budu poměrně stručný, nicméně budu navazovat na téma, které tady přede mnou měl pan poslanec Marek Novák.

Jenom přečtu na úvod usnesení výboru pro sociální politiku ze dne 7. prosince:

"Po odůvodnění náměstkyně ministra práce a sociálních věcí paní Zdislavy Odstrčilové, státní tajemnice Ingrid Štegmannové a po rozpravě výbor pro sociální politiku

I. nesouhlasí s předloženou systemizací MPSV s odůvodněním, že nebylo předneseno jakékoliv racionální zdůvodnění zhodnocení současného výkonu agend a nutnosti jejich přesunu včetně ekonomického vyhodnocení a dopadu na státní rozpočet;

II. žádá ministra práce a sociálních věcí o odložení systemizace MPSV, a to do 1. 7. 2023, a o přesné znění zdůvodněné písemnou formou a zaslání na výbor pro sociální politiku, a to do 1. 2., následujících bodů:

1. přesné zdůvodnění, proč k systemizaci má dojít,

(2.) zhodnocení současného výkonu agend,

(3.) ekonomické dopady na státní rozpočet a

4. jaké budou očekávané dopady na státní zaměstnance a celkový chod Ministerstva práce a sociálních věcí."

Ani jeden z těchto bodů samozřejmě nebyl splněn. Ten první ze zcela zjevných důvodů, a to je, že předloženou systemizaci Ministerstvo práce a sociálních věcí už započalo, a to od začátku ledna, a ten druhý, poněvadž ten termín je až za čtrnáct dní, ale můžu říct, že pro toto usnesení hlasovali všichni poslanci na výboru pro sociální politiku, to znamená, že nejen ti opoziční, ale i ti, kteří jsou z vládní koalice, a žádali tady ministra práce a sociálních věcí, aby tu systemizaci posunul.

Proč je to tak důležité? Je to z toho důvodu, že řada lidí není přesvědčena o řádném procesu dotačního řízení pro celorepublikově a nadnárodně působící organizace a také má podezření, že jsou v chystané změně metodiky podchyceny opravdu podstatné a zásadní věci - prostě a jednoduše, že celá tato metodika je šitá horkou jehlou. Ta metodika je moc důležitá z toho důvodu, že na ni jsou navázány výplaty dávek, tedy výplaty dotací na všechny celorepublikové a nadnárodně působící organizace, a ty bez toho, aby ty dotace jim nebyly schváleny v řádném termínu, jednoduše nemusí přežít. Jsou to takové organizace, jako je například - já nevím - Linka bezpečí, Včelka, různé hospice, ty, které prostě a jednoduše má pod sebou Ministerstvo práce a sociálních věcí, kde se přerozdělovává v rámci dotací 1,7 miliardy korun.

Už teď se nechalo Ministerstvo práce a sociálních věcí slyšet, že bude metodika až na konci tohoto měsíce, tím pádem že se prodlouží o několik týdnů schvalování, poněvadž to musí 30 dnů viset na patřičných místech, aby se mohly jednotlivé sociální služby zorientovat a zažádat si o ty dotace, poté bude nějakou dobu trvat jejich schvalování a zpracování těchto dotací. To znamená, že veškeré tyto nadnárodní a celorepublikové sociální služby dostanou první peníze možná až někdy na konci dubna nebo do poloviny května, a to je skutečně z hlediska financování velký problém, poněvadž ta systemizace nebyla dostatečně připravená, celá takzvaná sekce II byla rozbourána, jsou tam lidé, kteří nejsou kompetentní k tomu, aby ty dotace nejen posuzovali, ale aby také měli správnou erudici k tomu, dotace jednoduše vyplácet. Hrozí tím, že v roce 2023 nebude zprocesován a realizován ani jeden dotační titul sekce II, sekce rodinné politiky a sociálních služeb, anebo pokud bude, že to bude opravdu s velkým zpožděním.

Velmi vážně je ohrožen také proces vyhlášení, hodnocení a přidělení státních dotací pro oblast sociálně-právní ochrany dětí, která bude spadat pod tady tuto sekci rodinné politiky a sociálních služeb.

Mám za to, že ten uměle vytvořený celý odbor 26, který má dělat veškeré dotační řízení pro celou sekci a nebude mít ani ředitele, ani jednoho vedoucího, bude prostě tvořen lidmi, kteří v mnoha případech agendu dotací absolutně nezvládají, poněvadž ti odborníci už pomalu odcházejí nebo jsou rozprášeni někde jinde, a nemají příslušný obor státní služby číslo jedna, to znamená finance. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP