(15.20 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Jistě víte, že velmi pravidelně poctivě funguje stínová vláda. My skutečně rozebíráme každý bod vašeho programového prohlášení. Udělali jsme si i takovou revizi a musím konstatovat, že to je velmi žalostné. Skoro všechny body jsou v kategorii "nesplněno". Je to opravdu absurdní, protože tím, že neplníte programové prohlášení vlády, v podstatě jako náplast na to řeknete, že ho změníte. Ale co to tedy znamená změnit programové prohlášení vlády? To znamená, že vy oficiálně přiznáte, že to, co jste slibovali vašimi volebními sliby a tak dále, že to prostě dělat nebudete a že dneska je jiná doba, že budete dělat něco nového. Jak si znovu požádáte o důvěru občanů? Přijdete sami před Poslaneckou sněmovnu, abyste požádali tedy o důvěru Sněmovnu, když měníte programové prohlášení vlády? Vy to svalujete všechno na to, že jste nemohli naplňovat ty body, protože je válka na Ukrajině. Před chvilkou jsme tady od paní bývalé ministryně financí, od předsedkyně klubu Aleny Schillerové slyšeli, že výdaje na válku na Ukrajině jsou zhruba 0,9 % rozpočtu.

Naše vláda vždycky plnila programové prohlášení vlády, a to připomínám, že jsme měli covidové období, a i tak jsme si nedovolili říct, že budeme dělat revizi programového prohlášení vlády, a to programové prohlášení vlády jsme naplnili na více jak 85 %.

Vy mluvíte tedy o revizi. Tak já musím říci, že částečně tomu rozumím, když čtu všechny ty mediální výstupy a slyším samozřejmě představitele koalice v jednotlivých debatách, takže pravděpodobně pro vás bude zásadní vyškrtnout boj s šedou ekonomikou, na který jste už dávno rezignovali, samozřejmě vyškrtnout rozpočtovou odpovědnost, protože před chvilkou jsme tady slyšeli ten cirkus, co se děje v rámci rozpočtu, zároveň jste rezignovali na snižování dluhu a poslední informace je i o tom, že jste rezignovali na čerpání evropských fondů. Přitom naše vláda dojednala skutečně rekordní částky, mluvíme až o 960 miliardách korun jako takových. A teď si představte, že my se tady bavíme o snižování dluhu, o tom, jak je důležité dostat do státního rozpočtu co nejvíce peněz, a Ministerstvo financí nebo vláda zapomněla - znovu připomínám, zapomněla - odeslat žádost na Evropskou komisi na 54 miliard - 54 miliard! To opravdu nejsou žádné drobné a v kontextu hospodaření státu by to skutečně byla velmi významná částka, pokud by se znovu vrátila do rozpočtu jako takového. 54 miliard, to jsou peníze, které mohou sloužit našim občanům, našim firmám pro boj s energetickou krizí nebo s inflací.

A abych byla spravedlivá, tak dám srovnání naší vlády. Když my jsme končili, jaké bylo čerpání evropských zdrojů naší vlády k 31. prosinci 2021. V takzvaných souhrnných žádostech o platbu, co dělají řídící orgány za všechny příjemce, bylo 444,6 miliardy korun a certifikováno, to znamená posláno Evropské komisi k proplacení, aby nám ty peníze vrátila, 445,7 miliardy korun. Takže tady vidíte, že rozdíl mezi tím, co bylo vyúčtováno a proplaceno Evropskou komisí, bylo slovy nula. Alena Schillerová jako ministryně financí dupala po jednotlivých ministrech a ministerstvech proto, aby ty peníze přišly z Evropské unie co nejdříve do rozpočtu, a tímto zpětně jí za to opravdu patří velký dík, protože tato vláda, současná vláda, 54 miliard sem, 54 miliard tam. Je to úplně jedno!

Co považuju i za velmi důležité je připomenout, že tady máme Národní plán obnovy. Národní plán obnovy - naše vláda dojednala 179 miliard. Tyto peníze mají sloužit České republice na to, vzpamatovat se po koronavirové krizi. Národní plán obnovy byl schválen v říjnu 2021, je to důležité připomenout. To znamená, čerpání tohoto národního plánu jde plně za novou vládou. A jaká je aktuální situace? Výzvy jsou vyhlašovány pozdě. Pokud například se podívám na Ministerstvo pro místní rozvoj, oni program na brownfieldy za 2,8 miliardy schválili před Štědrým dnem, nejsou ještě ani vyhlášeny výzvy, to znamená, výzvy teprve budou v roce 2023, následně se budou projekty vyhodnocovat, takže obce budou mít na realizaci sotva dva a půl roku, protože tady je potřeba připomenout, že Národní plán obnovy má velmi krátké období na čerpání a kompletně vyúčtován a uzavřen musí být do konce roku 2026. Takže já samozřejmě budu obcím držet palce, protože pro ně to je velmi zajímavý program, byť tam je tedy kofinancování 50 %, a v době tak zvýšených nákladů pro obce i toto může být problém, ale věřím, že se s tím obce nějak poperou a že skutečně i včetně výběrových řízení a všeho to tedy někdy zhruba do poloviny roku 2025 zvládnou zrealizovat. A to ještě nemluvím o tom, že Evropská komise u Národního plánu obnovy skutečně měla docela zásadní podmínky, aby to byly programy, které nebudou nějak výrazně poškozovat životní prostředí, a renovace by měly být energeticky účinné.

A co se dočteme v programovém prohlášení vlády? Když jste nastupovali, u tohoto programu Brownfield jste si tam napsali, že ho chcete i pro účely bydlení. No, nestalo se, ani se nestane. Ani ten program takto není schválen, protože samozřejmě politika bydlení a všechny dotační programy se musí speciálně notifikovat, takže k ničemu takovému nedošlo, a opravdu znovu v této kolonce u programového prohlášení této vlády, vlády Petra Fialy je "nesplněno".

Takže já se ptám, kolik takových revizí ještě bude? A možná by stálo za to, opravdu tu odpovědnost tady položit na stůl, zařadit tento bod jako první bod dnešního jednání a o té revizi se se Sněmovnou, která vlastně vám dala důvěru na základě toho neplněného programového prohlášení vlády, tak to s ní alespoň projednat. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je přihlášen pan poslanec Špičák a následuje paní poslankyně Pastuchová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Julius Špičák: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych požádal o zařazení bodu jakožto prvního bodu dnešního programu s názvem Nadstandardy ve zdravotnictví. Cílem mého tedy konání a žádoucím cílem následné diskuse je tento pseudoproblém, toto pseudotéma vymazat z politické agendy, ať už Sněmovny, nebo exekutivy, protože tento problém je nicotný, případně potenciálně škodlivý, a jen odvádí pozornost od problémů naléhavých, kterých je mnoho, například v současné době léky.

Takže pro nezasvěcené, mluvím tentokrát o věci, kde jsem se po mnoho let konkrétně angažoval, a sám jsem se podílel, a můj tým se podílel, na tvorbě řady doporučených postupů, ať národních, tak mezinárodních. Takže pro nezasvěcené, standardy se mezinárodní terminologií nazývají doporučené postupy neboli guidelines a v precizní podobě je kontinuálně vytváří každá národní i mezinárodní odborná společnost. Není to nic, co bychom vařili z vody, ale je to věc, která tady reálně existuje. Jednoduše se jedná o validovaný souhrn aktuálních vědeckých údajů. Není třeba nic tvořit, protože to tady reálně stojí na stole, a zcela naprosto univerzálně tyto postupy musí být veřejně dostupné veškeré populaci. Nadstandard neboli bych to tedy - převedeno do mezinárodní terminologie - musel předat jako jakýsi superguideline. Nic takového v podstatě neexistuje. Já si dovedu představit větší komfort v péči, jako je například samozřejmě stravování, ubytování, soukromá péče, ale to vše už existuje a bohatší část naší populace, stejně jako populace kdekoliv ve světě, to všechno, tento komfort, již dávno konzumuje. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP