(9.10 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. (V sále je velký hluk.)

Kolegové, kolegyně, ano, slyším, že vaši kolegové mají snahu vás ztišit. Zatím to nepomáhá. Prosím ještě o klid v sále! Děkuji. Pane ministře začněte, zkusíme, zda to pomůže. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Ano, děkuji. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy odůvodnil předložený návrh novelizace zákona o pedagogických pracovnících a školského zákona. Ten návrh navazuje na programové prohlášení vlády ze 6. ledna 2022, a pokud jde o jeho záměry, tak by měl posílit postavení ředitele školy jako manažera, podpořit začínající učitele a realizovat reformu profesní přípravy učitelů akcentující zejména jejich praktické dovednosti.

Pokud jde o uznávání odborné kvalifikace, ředitel školy může na dobu nejvýše tří let uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základních škol a středních škol k výuce předmětů, které svým charakterem odpovídají absolvovanému studiu. Platí to i pro odborníky z praxe, pokud jejich vzdělání a praxe odpovídají charakteru vyučovaného předmětu, a pro studenty magisterského studijního programu zaměřeného na přípravu učitelů druhého stupně základních škol nebo středních škol. U konkrétního zaměstnance ale nesmí celková doba uznání předpokladů odborné kvalifikace přesáhnout tři roky ani v souhrnu u více zaměstnavatelů.

Pokud jde o vzdělávací programy pro pedagogické pracovníky, tak návrh zužuje rozsah akreditací vzdělávacích programů v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pouze na programy, jimiž se získává odborná kvalifikace pedagogických pracovníků, a na studia vedoucí k získání kvalifikačních předpokladů a dalších kvalifikačních předpokladů pedagogických pracovníků. Tady se mluví například o specializačním studiu nebo o studiu pro ředitele. Vzdělávací programy průběžného vzdělávání pedagogických pracovníků nebudou v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků akreditovány. Výběr vhodných vzdělávacích programů nebo jiných profesně rozvojových aktivit pro pedagogické pracovníky bude v pravomoci ředitele školy. A škola bude moci využít finanční prostředky poskytované ze státního rozpočtu. Na druhou stranu všechny programy celoživotního vzdělávání uskutečňované vysokými školami, pokud se jimi získá další odborná kvalifikace pedagogických pracovníků, budou muset být akreditovány v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. U kvalifikačního programu pro učitele druhého stupně základních škol a středních škol se rozšiřuje okruh poskytovatelů z vysokých škol i na zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Pokud jde o adaptační období a otázku uvádějícího učitele, provázejícího učitele a třídního učitele, tak v rámci adaptačního období se ukotvuje pozice uvádějícího učitele, který začínajícímu učiteli poskytuje potřebnou podporu v počátečním období jeho kariéry. V souvislosti s realizací reformy přípravy učitelů a učitelek v České republice je nově definována pozice provázejícího učitele jako klíčového prvku zvýšení kvality pedagogických praxí. Nově je také definována činnost třídního učitele, která spočívá zejména v organizační a administrativní činnosti, ale také v další práci s žáky a jejich zákonnými zástupci. Pokud jde o změny v návaznosti na vyhodnocení společného vzdělávání, takzvaná inkluze, bylo vyhodnoceno společné vzdělávání. Dochází hlavně k revizi požadavků na odbornou kvalifikaci, a to u speciálního pedagoga, školského logopeda a asistentů pedagoga, přičemž je kladen důraz na zvýšení požadavků na odbornou přípravu.

Dalším důležitým bodem toho návrhu jsou platy pedagogických pracovníků. Navrhuje se zakotvení pravidla výše platů pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních zřizovaných krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí. Vychází z návrhu z minulého volebního období, můžete si to ověřit ve sněmovním tisku 503, na rozdíl od této původní verze však předložený návrh konstruuje pravidlo jako závazek minimálního objemu finančních prostředků určeného na platy všech pedagogických pracovníků, přičemž konkrétní výše platových tarifů stále zůstane předmětem právní úpravy nařízení vlády jako u jiných zaměstnanců odměňovaných platem. Bude tedy zajištěn dostatečný objem finančních prostředků pro naplnění závazku zakotveného v programovém prohlášení vlády.

Pokud jde o další změny, tak tam můžeme například najít stanovení minimální úrovně prokázání znalosti českého jazyka pro pedagogické pracovníky, kteří získali odbornou kvalifikaci v jiném vyučovacím jazyce než v českém, dále je tam provázání kvalifikačních předpokladů vybraných skupin pedagogických pracovníků se zákonem č. 179/2006 Sb., zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.

Dále bych rád zmínil ještě související prováděcí předpis. Jsou připraveny teze novely vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám za pozornost a rád bych vás požádal o podporu tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Pavel Klíma. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Klíma: Děkuji za slovo, paní předsedající. Hezké ráno, kolegyně, kolegové. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předkládá v rámci sněmovního tisku 289 k projednání návrh novely zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, a zákon č. 561/2004 Sb., takzvaný školský zákon. Pan ministr nás seznámil s detaily, nebudu je opakovat. Pouze vám připomenu, že novelu tohoto zákona v trošku jiném znění Sněmovna projednávala v předchozím volebním období. Nebyla schválena. Z jakých důvodů, si určitě řekneme během projednávání. Dává nám to paradoxně nyní možnost schválit možná komplexnější normu, která v průběhu jara prošla nejen klasickým připomínkovým řízením, ale poměrně širokou debatou odborné veřejnosti. Jen na školském výboru a podvýborech proběhlo jednání se zástupci profesních skupin, vysokých škol, neziskových organizací věnujících se modernímu vzdělávání a přípravě učitelů a ředitelů.

Tolik zpravodajsky k nejdůležitějším bodům novely. Více si za sebe řeknu jako za bývalého ředitele v obecné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil jako první pan poslanec Ondřej Matěj Havel. Připraví se pan poslanec Pavel Klíma. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, dovolte mi prosím nahlédnout tu předkládanou novelu ze tří aspektů, které považuji za velmi důležité. Kolegové mě jistě potom v další rozpravě doplní. Pokládám novelu, která je předkládána, za koncepční, neboť podle mého názoru velmi účinně naplňuje body a předsevzetí ve Strategii 2030+, a to v první řadě je to těch 130 % hrubé mzdy pro učitele. Myslím si, že je to velmi klíčové ze dvou aspektů, které bych rád zmínil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP