(17.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr Marian Jurečka. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, už se tady blížíme asi k závěru projednávání těchto bodů. Vnímám, že tady atmosféra je taková jako adventní, předvánoční, ale dovolte mi ještě velmi krátce říct pár vět k návrhu sněmovního tisku 328, který se týká jednotného environmentálního stanoviska. Za mne jako za předkladatele, protože jsem nemohl nemluvit v úvodu tohoto bodu, měli jsme jednání vlády, chci jenom říci, že je tady návrh, který vlastně má ambice opravdu integrovat celou oblast úseku ochrany životního prostředí, a zavádíme tedy právě to jednotné environmentální stanovisko, které je ve formě závazného stanoviska, a to pro všechny záměry povolované podle stavebního zákona, ať už jde o záměry vyžadující EIA, nebo záměry ostatní a další záměry, které podléhají posouzení vlivu na životní prostředí a následně jsou povolovány podle jiného než stavebního zákona, například zákona horního.

JES bude vydáváno namísto správních úkonů obsažených v devíti různých zákonech v oblasti právě životního prostředí, které mají platné a účinné právní úpravy většinou po dobu závazného stanoviska. Příslušným orgánem vydávajícím JES bude v definovaných případech krajský úřad, a to jsou záměry v režimu EIA podle zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, záměry pro jejich realizaci je vyžadovaná výjimka z takzvané druhové ochrany podle zákona o ochraně přírody a krajiny a podobně. V ostatních případech pak to bude obecní úřad obce s rozšířenou působností. U několika konkrétně typových stanovených záměrů, výslovně uvedených v příloze číslo 1 zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, bude vydávání jednotného environmentálního stanoviska příslušné potom přímo Ministerstvu životního prostředí.

Do jednotného environmentálního stanoviska nebudou integrované správní úkony vydávané orgány ochrany přírody ve zvláště chráněných územích, v evropských významných lokalitách a ptačích oblastech. V těchto nejcennějších územích ochrany přírody bude pro účely povolení záměru nezbytné rozhodnutí příslušného orgánu ochrany přírody, tedy Agentury ochrany přírody České republiky, správy národních parků a krajských úřadů. V tomto rozhodnutí budou na území národních parků nově zahrnuty otázky ochrany zemědělské půdy a lesa.

Co se týče záměru povolovaných podle stavebního zákona, bude JES podkladem pro všechny tyto záměry, včetně takzvaných vyhrazených staveb, u nichž působnost stavebního úřadu vykonává Specializovaný a odvolací stavební úřad.

Pokud jde o otázku zapojení a ponechání práv veřejnosti vstupovat do těchto záležitostí, tady ta úprava respektuje vlastně rozhodnutí, které bylo určeno v roce 2018, to znamená, veřejnost má přístup, aby mohla vstupovat, ale opravdu v tom duchu, který tady začal platit po roce 2018.

Tolik aspoň stručný komentář jako zástupce předkladatele jedné části této společné sdružené rozpravy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Využiji toho, že je zde přítomen pan ministr životního prostředí nebo dočasně zastupující Ministerstvo životního prostředí. Já už jsem to tady říkala panu ministru dopravy, který vás tady zastupoval, toto jsou připomínky, které byly vzneseny v rámci mezirezortního připomínkového řízení ze dvou připomínkových míst - Svazu průmyslu a Hospodářské komory. (Ukazuje štos papírů.) Dalo by se říct, že dvě třetiny těchto připomínek jsou v rozporu. To znamená, že rozpor dál trvá. Já bych vás strašně ráda poprosila, protože vím, že bude vznikat komplexní pozměňovací návrh, abyste přizvali tato připomínková místa a abyste si vyříkali tyto zásadní připomínky, které zůstávají dál ve vzduchu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do rozpravy? Vzhledem k tomu, že nikoho nevidím, končím sloučenou rozpravu.

Ptám se pana ministra nebo zpravodajů, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

Nyní tedy budeme postupovat po jednotlivých sněmovních tiscích a dám hlasovat o předložených návrzích.

Na začátek se chci zeptat a ověřit si u všech tří tisků od paní poslankyně Dostálové návrh na vrácení předkladateli k dopracování a chci se zeptat, zda návrh prodloužení o 20 dnů na 80, který přednesl pan poslanec Králíček, je na základě dohody všech poslaneckých klubů a předkladatelé jiné návrhy tedy za sebe stahují? Je tomu tak, dobře. V tom případě budeme hlasovat pouze o prodloužení o 20 dnů. Eviduji zde ještě sloučení garančního výboru na výbor pro veřejnou správu a rozšíření projednání ve výboru hospodářském.

Otevírám tedy zpět

 

19.
Vládní návrh zákona o jednotném environmentálním stanovisku
/sněmovní tisk 328/ - prvé čtení

Ocitáme se po ukončení sloučené rozpravy. Vzhledem k tomu, že byla sloučena rozprava, přihlášené řečníky odmažu. Ještě zagonguji a přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

V současné době jsme mimo rozpravu, to znamená pouze přednostní práva. Hlásí se někdo s přednostním právem? Pan předseda Výborný. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Chtěl bych jenom sdělit Poslanecké sněmovně, že v průběhu projednávání diskuse v rámci tohoto prvního čtení u sloučené rozpravy u těchto tří tisků jsme dospěli k dohodě na půdorysu všech poslaneckých klubů, že u všech tří tisků, které teď jsou projednávány, bude prodloužena lhůta pro projednání ve výborech mezi prvním a druhým čtením o 20 dnů, čili celkem na 80 dnů. Prosím, aby o tom bylo hlasováno.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Já jsem tento návrh již říkal, ale registruji ho a dám o něm hlasovat.

Tedy nejprve dám hlasovat o vrácení. Jsme v tisku 328.

Registruji žádost o odhlášení.

 

Nejprve přečtu to, o čem dám hlasovat, že předložený návrh vracíme navrhovateli k dopracování. Já vás všechny odhlásím. Požádám vás, abyste se přihlásili opět svými kartami. Počet se ustálil.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro vrácení předkladateli k dopracování tohoto sněmovního tisku? Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 53, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro návrh 57, proti 77. S návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve tedy přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru, ale je zde protinávrh, aby garančním výborem byl výbor pro veřejnou správu.

Zahajuji tedy hlasování o protinávrhu. Kdo je pro, aby tento tisk byl přikázán výboru pro veřejnou správu jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 54, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro návrh 136. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. V průběhu rozpravy zazněl návrh na výbor hospodářský. Ptám se na další návrhy. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo. Jelikož nám byl tento tisk vzat výboru pro životní prostředí jako garančnímu, tak i přesto si dovoluji navrhnout, aby tento náš výbor pro životní prostředí tento tisk projednal. Tudíž navrhuji projednat ve výboru pro životní prostředí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ano. Eviduji tento druhý návrh. Má někdo další návrh? Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP