(Jednání pokračovalo v 15.00 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji odpolední jednání 48. schůze Poslanecké sněmovny, a než budeme pokračovat ve sloučené rozpravě k bodům 19, 20 a 21 schváleného pořadu, požádám ještě předsedu volební komise poslance Martina Kolovratníka, aby nás seznámil s výsledkem volby, která proběhla dnes před polední přestávkou. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne. Děkuji za slovo. Oznámím výsledek volby kandidátů Poslanecké sněmovny na členy Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. U této volby bylo vydáno 159 hlasovacích lístků, 159 jich také bylo odevzdáno, takže všichni, kteří přišli k volbě, se jí zúčastnili. Neodevzdáno bylo 0 hlasovacích lístků. Kvorum vypočtené podle účastníků volby bylo 80. Výsledky jsou následující: pan Petr Vymětal má 64 hlasů a pan Aleš Zpěvák 139 hlasů. Výsledek je tedy takový, že pan Aleš Zpěvák byl v prvním kole zvolen a bude Sněmovnou navržen v Senátu k dalšímu posouzení nebo k volbě. Pan Petr Vymětal zatím zvolen nebyl a postupuje do druhého kola, bude tedy potřeba u této volby ještě jednou zopakovat druhé kolo. A doplním, po předběžné dohodě s předsedy poslaneckých klubů, že druhé kolo bychom zrealizovali ještě dnes, a bude to na závěr tohoto jednacího dne.
Já si i dovolím jménem kolegů, kteří budou řídit posléze schůzi, abyste po závěrečném hlasování neodcházeli, proběhne ještě rychle tajným hlasováním ta volba, aby se Sněmovna pokusila doplnit a nominovat obě dvě jména. Po sečtení výsledků pak pozdě i seznámím, ohlásím výsledek tady na plénu Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A my tedy můžeme pokračovat.
Sloučená rozprava k bodům 19, 20 a 21
/sněmovní tisky 328, 329 a 330/
A já bych poprosil pana zpravodaje Králíčka, jestli by mohl vystoupit. Následně je s přednostním přihlášen pan ministr Kupka, pan ministr Bartoš a potom všichni ostatní, kteří jsou přihlášeni do rozpravy. Děkuji a máte slovo.
Poslanec Robert Králíček: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já se přiznám, že mám takovou myšlenku, co provést, když nás je tu tak málo, abych nějak oživil dnešní odpolední zasedání, ale ne, nebudu dělat nic. A musím bohužel říci a vzkázat svému dovolím si říct kamarádovi z koalice Jiřímu Horákovi, prostřednictvím pana předsedajícího - dneska nebudu krátký, dneska budu delší, tak se omlouvám dopředu. Nicméně rozumím tomu, že byla vláda a že pan ministr doběhl, takže jak říkám, nebudu tropit žádné hlouposti a budu se věnovat seriózně tématu.
Já bych chtěl ve svém vystoupení připomenout vlastně, co bylo motivací a důvodem pro rozhodnutí o rekodifikaci stavebního práva. Chtěl bych připomenout proto, že od doby, kdy byl v září roku 2018 ve vládě projednán věcný záměr rekodifikace, uplynuly již více než čtyři roky. Naše země čelí stále větším výzvám, stavební produkce je nepochybně jednou ze zcela klíčových priorit, a to jak kvůli přechodu na obnovitelné zdroje, tak z hlediska dostupnosti důstojného bydlení, tak kvůli dopravním a infrastrukturním stavbám, tak i v neposlední řadě kvůli zabezpečení hospodářské a průmyslové konkurenceschopnosti.
Neměli bychom však upozaďovat ani naše voliče, naše občany, kteří si nepochybně zaslouží zjednodušení povolovacích procesů. Již před čtyřmi lety bylo potvrzeno, že záchranou pro české veřejné stavební právo není pouhá novela stavebního zákona, ale že je potřeba přijmout skutečně novou zásadní systémovou změnu, která povede ke zjednodušení právě zmíněných povolovacích a přezkumných procesů, snížení počtu razítek a koordinace posuzování veřejných zájmů v rámci povolovacího procesu nikoliv tak, že se o ní stará stavebník.
Nebudu zde znovu opakovat potřebu odstranit důsledky rezortismu, to bylo opakováno již mnohokrát. Je nepochybné, že potřebujeme stavební právo, které umožní efektivní a skutečné zjednodušení přípravy staveb i povolovacích procesů při zachování potřebné úrovně ochrany všech práv a veřejných zájmů. Je nezbytné oprostit se od opakujících se paradigmat aktuální praxe a umožnit změnu, která přinese reformu v povolení a přezkumu, nikoliv jen pouhý převod z papírování do elektronické formy. Řada z tehdy opozičních a dnes vládních poslanců či ministrů apelovala na dohodu a řádné projednání v Poslanecké sněmovně, na předložení analýz, na diskusi a na diskusi o řešení v době, kdy rekodifikaci předkládalo ministerstvo s ministryní Klárou Dostálovou. Dnes my bychom rádi apelovali na vlastně tytéž představitele, ale koalice, v čele s ministrem Ivanem Bartošem.
Zákon, který naše vláda projednala a připravovala čtyři roky, je měněn ve značném rozsahu, který zatím širší diskusi neměl nebo neproběhla. Řada organizací - a už to dnes bylo zmíněno - si dokonce stěžuje, že jejich připomínkám nebyl dán prostor pro vypořádání, ačkoliv to jsou připomínková místa. Sám bych byl rád, aby od začátku tohoto procesu vše bylo spojeno a koordinováno a příprava zákona o jednotném environmentálním stanovisku byla spojena s novelou stavebního zákona a s úpravami dalších složkových předpisů. Nemuselo by se tak stát, aby namísto skutečně jednotného stanoviska či rozhodnutí vzniklo další nové samostatné razítko a instituce.
V programovém prohlášení této i předchozí vlády se kromě jiného stanoví, že vláda podpoří a zrychlí výstavbu v České republice. Vlády se zavazují prosadit právní úpravu, která povede ke zjednodušení a zkrácení přípravy staveb pro zvýšení konkurenceschopnosti České republiky. V České republice je sice více než 6 000 obcí, ale třetina obyvatel žije ve 20 největších městech. Složitost veřejného stavebního práva spočívá i v tom, že podmínky pro realizaci záměru musí zákon stanovit dostatečně obecně pro menší záměry v menších obcích, ale současně dostatečně konkrétně pro větší záměry ve velkých městech a jejich aglomeracích a poskytnout potřebný prostor pro odchylná řešení místních vývojových, urbanistických, krajinných či přírodních specifik.
V současných trendech vývoje dominuje na jedné straně rychlá urbanizace velkých měst, na straně druhé vylidňování měst a obcí, které nejsou v adaptacích na probíhající změny dostatečné úspěšné. Bytová krize, energetická krize, uprchlické vlny i válka, vysoce závažných témat k řešení je skutečně celá řada. Rád bych, abychom umožnili díky změně stavebního právě reagovat na tyto výzvy jednodušeji, efektivněji a rychleji, a to jak investorům veřejných institucí, tak soukromým, tedy včetně občanů, a to zejména. Takovou novelu bych rád zpravodajoval, takovou novelu bych rád podpořil a věřím tomu, že i se mnou celá opozice. Jak zde bylo zmíněno, chceme k té věci přistupovat konstruktivně. ***