(9.10 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Můžeme tedy přistoupit k projednávání bodu číslo 1, což je

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb,
ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy
/sněmovní tisk 177/ - třetí čtení

Ještě kontrola hlasování. Tak, pan poslanec. Prosím.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, já jsem hlasoval proti, na sjetině mám pro. Zpochybňuji tímto hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, rozumím, takže budeme hlasovat o námitce.

Já zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 5 bylo přihlášeno 136 poslanců, pro hlasovalo 129, proti byli 2. Námitka byla přijata.

 

Budeme tedy opakovat podruhé hlasování o pořadu naší schůze.

Já zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 6 bylo přihlášeno 136 poslanců, pro hlasovalo 86, proti 45. Návrh byl přijat.

 

Já dám chvilinku na to, aby se případně opětovně mohlo zkontrolovat hlasování. Nevidím zájem, můžeme pokračovat.

Já tedy znovu otevírám bod číslo 1, což je vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy. Jedná se o sněmovní tisk 177, jsme ve třetím čtení.

Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr financí Zbyněk Stanjura a zpravodaj garančního výboru, kterým je rozpočtový výbor, pan poslanec Vojtěch Munzar. Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 177/2, který vám byl doručen 12. října 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 177/3.

Nyní se ptám navrhovatele, pana ministra, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Ano. Tak prosím, pane ministře, máte slovo. A vás poprosím, abychom se v sále ztišili. Děkuji pěkně.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych ve stručnosti ve třetím čtení uvedl návrh zákona, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane ministře, já vás ještě přeruším, protože v sále je nadměrný hluk. Kolegyně, kolegové, poprosím vás, abyste rozpustili diskusní hloučky a případně se přesunuli mimo sál, abychom mohli v klidu projednávat tisk číslo 177. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji, pane místopředsedo. Všechna ustanovení v tomto návrhu zákona souvisejí s ukončením evidence tržeb. Nejsou navrhovány žádné úpravy nad rámec nutných k ukončení evidence tržeb. V současné době je povinnost evidovat tržba přerušena zvláštním zákonem, který byl přijat v reakci na pandemii nemoci covid-19 s účinností od 27. března 2020, a to až do konce letošního roku, takže EET máme vypnuto dva a tři čtvrtě roku. V důsledku tohoto přerušení nikdy nenaběhla takzvaná třetí a čtvrtá etapa evidence tržeb. Pokud by nebyl přijat tento předkládaný návrh, od 1. ledna příštího roku by vznikla povinnost evidovat tržby všem poplatníkům, hlavně těm z třetí a čtvrté vlny, to znamená dalším statisícům drobných podnikatelů.

První důvod pro zrušení je, že přestanou být drobní podnikatelé, podnikatelé jako celek, sprostými podezřelými, kteří se v režimu 24-7, to znamená 24 hodin denně 7 dní v týdnu, musí vyviňovat a dokazovat státu, že nešvindlují, nešidí a že jsou poctiví.

A pak ty praktické důvody. Prudce vzrostl počet bezhotovostních plateb, na 60 % v loňském roce, s předpokladem na 80 % v roce 2025. Jak si jistě všichni pamatujeme, Ústavní soud zrušil jako neústavní povinnost evidovat tržby provedené bezhotovostní platbou. Mezitím se také zavedl institut paušální daně, kde je marginální vliv EET, a jak jistě víte, jak Poslanecká sněmovna, tak včera Senát zvýšil hranici pro povinnou registraci k DPH a také hranici pro možnost využití paušální slevy.

Poslední, co bych chtěl zdůraznit, pokud, a já už jsem to jednou říkal: pokud to nezvládneme do konce roku, vznikla by povinnost nově evidovat tržby statisícům drobných podnikatelů.

Děkuji, pane místopředsedo, za úvodní slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Já nyní otevírám obecnou rozpravu. Do té se jako první přihlásila s přednostním právem písemně paní předsedkyně Schillerová. Paní předsedkyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, milé kolegyně, milí kolegové, je to jenom pár dní zpět, kdy jsem si po delší době pročetla programové prohlášení vlády Petra Fialy. Postupně jsem procházela bod po bodu a zjistila jsem, že de facto jediným bodem, který se této vládě po dnešku pravděpodobně podaří naplnit, je zrušení EET. Přesně v tomto vidím jeden z hlavních důvodů té zcela nelogické a hloupé snahy zrušit EET. Zrušení elektronické evidence tržeb je totiž čistě politickým krokem bez jakékoliv ekonomické logiky.

Za posledních pár měsíců nám pětikoalice předvedla, že jí je zcela jedno, zda naši občané reálně chudnou, že český průmysl je již na kolenou a řada rodinných podniků s dlouholetou tradicí směřuje pomalu a jistě do bankrotu. A obdobně pětikoalice zcela rezignovala na trajektorii udržitelnosti veřejných financí. Plánují zadlužit tuto republiku o bezprecedentních 1 200 miliard korun, a to při zavádění nových daní a inflačním nárůstu příjmů. V roce 2023 dojde k nárůstu strukturálního salda z 2,9 % HDP na 3,1 % HDP a konsolidaci veřejných financí neplánuje pětikoalice ani v roce 2024, kdy má být strukturální saldo 3,0 % HDP stejně tak jako v roce následujícím.

Naopak, prioritami této koalice bylo vzít finanční prostředky zdravotnictví, které jsme my naopak, konfrontováni s covidovou krizí, vehementně podporovali, protože kvalita zdravotní péče byla pro naši vládu vždycky prioritou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP