(17.30 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Protože vím, a tím, že jsem zároveň členkou Dozorčí rady Státního fondu podpory investic, moje otázky jsou právě tímto směrem, protože vy se rozhodujete, zda ten program notifikovat. Pokud ten program notifikujeme, je to ale otázka opravdu sedmi, osmi měsíců, protože nejdřív proběhne prenotifikace, pak teprve řádná notifikace. To znamená, čerpání v roce 2023 bude nula - prostě nula. A já se jenom ptám, proč takto zkreslujeme rozpočet Státního fondu, když vlastně fyzické čerpání těch 800 milionů nebude.

A druhý dotaz, na který bych se chtěla zeptat, je Národní plán obnovy. Všichni víme, že ten program je velmi limitován časem, protože by měly být zazávazkovány projekty nejlépe na konci roku 2023, protože čerpání se vším všudy včetně vyúčtování a tak dále musí být do konce roku 2026. Ještě když jsem byla předsedkyně výboru pro veřejnou správu, tak jsem žádala všechny rezorty, aby výboru pro veřejnou správu posílaly takový ten report každé čtvrtletí, jak se čerpá Národní plán obnovy. A tam na ty brownfieldy jako takové, o kterých hovoří pan ministr, je pořád čerpána nula a ani nejsou vyhlášeny výzvy. A opět v rozpočtu nejenom že převádíme peníze z NNV, ale dáváme tam i alokaci ze státního rozpočtu, a to celé v hodnotě 1,8 miliardy. Takže já se samozřejmě musím ptát, jak to tedy s těmi brownfieldy bude? A tady jenom upozorňuju, že zatím nedošlo ke změně Národního plánu obnovy a pořád je to tedy určeno pro obce a kraje, pro nepodnikatelské využití, ale ne na bydlení. To znamená, budeme rekonstruovat brownfieldy jako takové, samozřejmě brownfieldy územních samospráv, ale ne pro účely bydlení. Takže když se bavíme o podpoře bydlení jako takového, tak by mě zajímaly skutečně ty reálné programy. Já jsem tady při tom dopoledním jednání o rozpočtu upozorňovala na to, že v podstatě když jsem viděla křivky toho, jak se čerpají jednotlivé programy, tak zrovna programy na vlastní bydlení, to znamená podporu mladých, družstevního bydlení a tak dále, pan ministr tento program zastavil. Tak se ptám, co bude tedy tou reálnou podporou Státního fondu podpory investic v oblasti bydlení na rok 2023? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní místopředsedkyně. Ptám se, kdo se dál hlásí do rozpravy? Ano, pan ministr. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych zareagoval asi na dvě ty otázky, které si myslím, že jsou klíčové. V rámci SFPI se samozřejmě administrovaly i věci, které se týkaly třeba těch tornád, jak jsem zmínil, ale i některé věci týkající se třeba covidových programů. Nicméně v těch věcech, které byly zmiňovány - a tu debatu jsme vedli, ještě když jsem předsedal výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj - efektivita čerpání těch výzev, zatímco v otázce sociálního bydlení a dostupného bydlení ten program, který na to byl určen, Výstavba, se čerpal pouze z 16 %, pokud se nepletu, to byl ten celkový podíl, tak bylo vidět, že nastavování toho programu na sociální bydlení není odpovídající potřebám, buď byly příliš limitující podmínky pro čerpatele, anebo prostě neměli potřebu budovat sociální bydlení v jednotlivých municipalitách.

Z tohoto důvodu jsme zahájili proces představení - a diskutujeme to na kulatých stolech, máme v tom zapojeny další subjekty - představení dvou programů, z nichž ano, jeden skutečně, a to diskutujeme s komisí, vyžaduje notifikaci. Jsou to vlastně dva programy pod jednou hlavičkou na nájemní a dostupné bydlení, kde první nájemní bydlení v režimu GBER, čl. 56 de minimis, má jistou formu plnění a pak dostupné bydlení jako takové, které vyžaduje samozřejmě notifikaci, to by bylo nastartováno později. Šli jsme na to obrácenou cestou. Bavíme se s možnými příjemci a těmi, pro které jsou ty programy určeny, a věřím, že tam dojdeme k výsledku brzo, včetně toho později tedy spuštěného programu, který vyžaduje notifikaci, jak tady správně zaznělo, a věřím, že alokaci se nám podaří čerpat už v následujícím roce.

Já jsem nechtěl znovu otevírat otázku křivky čerpání toho druhého programu, který mířil zejména k vlastnímu bydlení. Tam na konci roku v listopadu 2021 minulá vláda zvýšila limity úvěrového programu na dvojnásobek. Důsledkem bylo, že průměrný požadavek na úvěr na bydlení se zvýšil o 55,3 a na modernizaci bydlení o 18,4 a ta alokace byla vyčerpána skutečně bleskově, to je pravda. Otázka je, jestli zrovna to, že mám v danou chvíli nějaký výrazně výhodnější program, byť dopadá nebo pomáhá mladým spoluobčanům, jestli je to ta správná cesta. Já bych chtěl, aby ty velké programy, které jdou na budování bytových domů, nájemního bydlení v municipalitách, byly čerpány skutečně maximálně, nicméně benchmark, to nastavení nespočívá v tom, že prostě nabídnu takovou podmínku, která mi ihned zmizí a vzniká z toho velmi malé množství řešení uspokojených zájemců.

Kdybych se podíval na tu alokaci, která do toho šla, tak v roce 2021 to bylo 700 milionů na rok 2021 a na rok 2022 to pak bylo taky 700 milionů korun. A já jenom abych řekl ta čísla: ono z toho bylo podpořeno v roce 2021 453 domácností, ale z toho jen 312 domácností v celé republice. V celé republice 312 získalo úvěr na pořízení bydlení, 141 domácností na modernizaci stávajícího bydlení. Já jsem samozřejmě rád, že ty peníze někomu pomohly, nicméně kdybych se podíval na rok 2022, kde může být podpořeno už pouze 318 domácností, z toho 251 domácností získá úvěr na pořízení bydlení a 67 domácností na modernizaci stávajícího bydlení, takže 1,4 miliardy... 1,4 miliardy celkové alokace pomohla k vlastnímu bydlení 563 mladým rodinám v celé republice. Jak říkám, jsem za to rád, že ty peníze někomu pomohly, nicméně si myslím, že cílem fondu, který má podporovat investice ať do bydlení, či související infrastruktury, nemůže být ambice sekundovat třeba trhu s hypotékami, neboť toto není efektní řešení toho problému.

Já bych tedy chtěl, aby ty programy v roce 2022, ať již ten, který se týká nájemního bydlení, de minimis nebo i ten notifikační, skutečně dělal to, že peníze, které jsou v tom fondu, vedou k výraznému, většímu zásahu k bydlení. A pak se můžeme bavit ještě o čerpání těch nespotřebovaných výdajů, v jaký moment je možné ve fondu závazkovat a kdy se potom vyplácí. Každopádně i po debatách, které jsme zde vedli v souvislosti s velkým rozpočtem 2023, chceme přejít do praxe, že střednědobý výhled je zapojen už v celkovém počtu možných uzavřených smluv v daném roku, tak jak jsou plánovány ty investice, respektive ve který moment dojde k čerpání financí v patřičném programu. Tolik asi první reakce - ještě budu dál poslouchat, jestli jsem něco vynechal.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: K faktické poznámce se přihlásila paní místopředsedkyně Dostálová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Já jenom několik poznámek. Ono to je samozřejmě velmi složité, a vzhledem k tomu, jakou jste nastavili cestu, se setkáte úplně s tím samým, protože pokud schválíme investiční program, jako byl program Výstavba pro obce v roce 2019, než se připraví projekty, než se rozjedou investiční stavby a než se rozjedou všechny tyto věci, tak je to otázka dvou, tří let. A vzhledem k pomalému stavebnímu zákonu, který prostě bohužel se asi zrychlit nepodaří, se nedostaneme nikam jinam. A vy teď, maje investiční program, kde už obce na to začaly připravovat projekty, tak ho zrušíte a nahradíte ho něčím novým. To znamená, dostanete se úplně do stejné situace, než se připraví projekty a tak dále. Tak vám budu moc přát, aby až přijde další vláda po vás, což se určitě stane, aby k takovýmhle krokům nepřistoupila, protože to se v podstatě nepostaví nikdy nic.

A co se týká bydlení mladých. Ano, musíte si uvědomit, že ten program, který byl otevřen, byl v době, kdy hypotéky byly kolem 2 %, a i tak to čerpali mladí lidé, zejména na venkově ti nízkopříjmoví, kteří by nedosáhli na hypotéku. Rušit tento program v době, kdy hypotéky jsou astronomicky vysoko, a naopak stát by mohl mladým lidem pomoct, je podle mě cesta špatným směrem, protože z toho programu pro mladé se hradil i družstevní podíl. A to je alfa omega, protože skutečně mladí lidé dneska mají velký problém sehnat ten družstevní podíl třeba v hodnotě 3 milionů na to, aby se zapojili do družstevního bydlení jako takového. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP