(17.10 hodin)

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Písemná má přednost, tak jestli to panu kolegovi... (Poslanec Havránek dává přednost.) Děkuji. Děkuji tedy, že jsem se přihlásila z místa.

Já bych měla především dotaz, protože pan ministr pro místní rozvoj a zároveň vicepremiér pro digitalizaci nepřišel k řečnickému pultu, neřekl nám nic k datovým schránkám, tak tím, že tady zítra máme schvalovat zřízení Digitální informační agentury, která je také podle mého názoru velmi spojená se zákonem o veřejných zakázkách, a všichni jste dneska obdrželi dopis od odborové organizace Ministerstva vnitra, protože pod Digitální informační agenturu půjde také NAKIT, což je státní podnik Ministerstva vnitra, a já bych se ho tedy chtěla zeptat, jakým způsobem budou tedy řešeny zakázky, které bude v budoucnosti, to znamená od 1. ledna, řešit Ministerstvo vnitra, jestli tedy bude moci zadávat napřímo tomuto státnímu podniku, který přejde, nebo jak to vůbec bude, protože podle mého názoru jsme na velmi tenkém ledě. A jsem přesvědčena o tom, že tak, jak tady teď hovořil pan ministr pro místní rozvoj, porušení evropského práva v tomto případě bude a může také následovat i velká pokuta České republice, takže jestli by - on ten dopis určitě pan ministr pro místní rozvoj obdržel. Úplně co mě tedy udivuje, že to tady zítra máme schvalovat, a schůzka má být až 21. listopadu. Teď se ke mně dostávají nějaké informace, že ještě 21. listopadu nemá ani pan ministr pro místní rozvoj pro odborovou organizaci a zaměstnance Ministerstva vnitra, kteří tam mají přejít, tak pro ně nemá ani čas, takže chce přesunout tu schůzku ještě o týden později, tak jestli ty informace mám správné. Ale já si myslím, že určitě není namístě si psát dopisy a vůbec nechápu, proč do současné chvíle už se s těmi lidmi pan ministr nesešel, a zda by byl tak moc hodný a vysvětlil mi tedy, jakým způsobem to tedy bude řešeno, když zítra tedy tady máme schvalovat zřízení Digitální informační agentury ve třetím čtení. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S přednostním právem se hlásí pan vicepremiér.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych zareagoval. Sice nemám asi ve svém stylu řešit úplně kompetenci ke komunikaci některých částí, ale já jsem si nevšiml, že by zákon o zřízení agentury DIA cokoliv - cokoliv - řešil v souvislosti s NAKITem. Pokud dojde k převedení NAKITu, a ten plán skutečně je, aby se tak v půlce roku stalo, stane se tak nařízením vlády a naprosto to nesouvisí se schvalovanou legislativou. O NAKITu v daném textu není ani řádka.

Ale odpovím vám na otázku. Převedení v rámci budoucí struktury, a on to byl původně i plán předchozí vlády, sloučit CPSS a NAKIT do jedné organizace, která bude poskytovat služby celému státu nebo bude jakýmsi centrem digitalizace ve smyslu výkonu, nicméně se kvůli covidu tak nestalo, byly zde důležitější úkoly - Chytrá karanténa a další, takže jsme pouze zvedli ten proces tam, kde skončil. Ale v návrhu zákona nic o NAKITu není. Stane se tak případně z rozhodnutí vlády tím, že se změní zřizovatel, což je nejelegantnější způsob, a následně ty smlouvy potom zůstávají.

K otázce s těmi odboráři, to je taková zapeklitá věc. Já jsem snad - nevím, jak často vidí zaměstnanci v nějakém větším počtu svého ministra ve výkonu funkce, podle mě tomu může být, když je uváděn do funkce, a pak na vánočním večírku - tak já jsem se s lidmi, kterých se ta změna týká, kteří pracují v té sekci pod hlavní architekturou nebo s těmi centrálními registry, dvakrát sešel na území ministerstva, kde jsem tři hodiny v reálném čase odpovídal na dotazy týkající se kolektivních smluv, zaměstnaneckých výhod, přesunu, zda je to jedna k jedné, či dochází k nějakým změnám, což si nemyslím, že by běžně vicepremiér nebo ministr, kterého - a byl se mnou Vít Rakušan - ten rezort není, že by toto dělal. Já si dopisuji s odboráři, na každý dopis jsem odpověděl veřejně, dostali jste to i do e-mailových schránek, nicméně když jsem požádal, abych se sešel s autorem těch dopisů, s tím, kdo se představuje nebo mluví za odbory na Ministerstvu vnitra, tak mi ta schůzka byla odmítnuta. Takže jenom k tomu, jak na úrovni mě, i když tento rezort není můj, ve spolupráci s Vítem Rakušanem došlo ke dvěma tříhodinovým schůzkám, kde se zaměstnanci mohli ptát. Zároveň máme anonymizovaný - aby někdo se nevystavoval třeba nějakým řekněme obavám, že proto, že se zeptá, tak dostane potom vyhubováno - máme dokonce místo, kde se ty dotazy dají sbírat anonymně, průběžně na ně odpovídáme, a mně to také přijde zvláštní, když šéf odborů na nějakém ministerstvu píše dopisy poslancům, místo aby zvedl telefon a řekl: Pane Bartoši, máme tady ještě nějaké problémy. Často tedy, jak je popisují, tak bych řekl, že jsou virtuální, či dokonce jsem odkazován na to, abych se setkal s představiteli ČMKOS a KS KOVO. Já jsem si tedy nevšiml, že v případě organizační změny ve smyslu řízení, která se takto vyjednává, by takovýhle humbuk skrze třeba i média a veřejné dopisy kdykoliv běžel, nicméně já jsem od začátku ten projekt stavěl inkluzivně, účastnili se ho patřiční ředitelé i náměstci na Ministerstvu vnitra, a nebráním se debatě i se zástupci odborů, pokud tedy vede k nějakému cíli a negeneruje pouze věci, které už byly několikrát zodpovězeny.

A já jsem rád, že se zítra bude projednávat ten návrh. Tento návrh nesouvisí s Digitální informační agenturou, je to návrh o veřejných zakázkách, a myslím si, že ten problém, který jsem popsal i v rámci načtení mého pozměňovacího návrhu, je dlouhodobě znám. Když jsem se díval, na základě jakých výjimek se musely třeba poskytovat některé služby rezortům, jako je zdravotnictví v covidu - což jsem zde popsal, jak je to někdy krkolomné - přitom to, co je i v České republice v rámci nějakých struktur a podstruktur, uvedl jsem ty univerzity běžné, a co v zahraničí je taktéž úplně běžné, se u nás jeví jako problém. A můžu vám garantovat, že to na žádné unijní právo nenarazí, protože toto máme samozřejmě ověřené a hluboce prodiskutované, včetně s ÚOHS.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou není nikdo. Jedna zde byla, ale ta se zrušila, takže teď, pane poslanče Havránku, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji a přeji všem krásné odpoledne. V rychlosti odůvodním jeden pozměňovací návrh, který jsem předložil do systému pod číslem 1591. Tento pozměňovací návrh vznikl ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a také za konzultace s Ministerstvem financí. V podstatě se skládá ze tří částí.

V té první jde o upřesnění odkazu v § 19 a týká se předpokládané hodnoty veřejných zakázek pravidelné povahy. V podstatě se jedná o legislativně technickou úpravu.

Co se týče druhé části, to je poněkud složitější, nazval bych ji zjednodušení systému kvalifikace. V dosavadním textu zákona se předpokládá, že zadavatel je oprávněn odeslat prostřednictvím systému kvalifikace výzvu k podání nabídek v užším řízení nebo předběžných nabídek v jednacím řízení s uveřejněním všem dodavatelům zařazeným v systému kvalifikace. Toto naše národní omezení má smysl v zadávacích řízeních, která probíhají výlučně podle části čtvrté zákona o veřejných zakázkách, neboť mohou bránit protisoutěžnímu chování dodavatelů v případech, kdy zadavatelé po kvalifikaci snižují počet dodavatelů vyzývaných k podání nabídek a potřebují mít jistotu, že po snížení počtu nedojde ke spojení vyzvaných dodavatelů. Nicméně v případě zadávání sektorových veřejných zakázek prostřednictvím systému kvalifikace však může naopak vznikat nejistota, zda se toto omezení podle obecné úpravy v části čtvrté má aplikovat také. Nicméně takovéto omezení by bylo nad rámec směrnice, jak už ode mě zaznělo.

A třetí část, nazval bych ji úpravou regulace smíšených zakázek. Návrh této novely se týká ustanovení § 32 zákona, jež upravuje postup při zadávání smíšené zakázky, a cílem návrhu je zmírnění české právní úpravy, jež v dané oblasti nedůvodně překračuje požadavky evropské legislativy na takzvaný gold-plating.

Já mnohokrát děkuji a těším se na další čtení.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a jsme stále v obecné rozpravě. S přednostním právem se hlásí paní zpravodajka.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji. Jenom velmi krátce ohledně toho in-house zadávání, protože my si tady s panem ministrem samozřejmě vyměňujeme informaci. Prosím vás, v zákoně o zadávání veřejných zakázek to nejde, tam to prostě nejde určit, protože by to bylo v rozporu s evropskou směrnicí, čl. 12. Jediné, co lze, by šlo určit v zákoně o DIA jako pověřené instituci, která je pověřena in-house zadáváním v určitých oblastech. Ale to by pan ministr - já jsem mu to tady navrhovala, nejlepší by bylo zítra vrátit tu DIA do druhého čtení, načíst tam tyhle potřebné věci, které jsou, a prostě to v nějakých zrychlených termínech třeba znovu projednat, ale jinak skutečně ten NAKIT nepřevedete s těmi všemi věcmi, dokud se neupraví tyhle věci. To je jenom taková poznámka. Děkuju. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP