(14.50 hodin)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Eviduji toto veto, poprosím tedy o ty podpisy.
Nyní poprosím o vystoupení přihlášenou paní poslankyni Mračkovou Vildumetzovou a následuje přihlášený pan poslanec Králíček. Prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, navážu na naši paní předsedkyni Alenu Schillerovou, že opravdu veto, které dáváme, dáváme z důvodu toho, že chceme předložit pozměňovací návrh. Já jsem v minulém funkčním období byla místopředsedkyní výboru pro veřejnou správu, i já jsem nesouhlasila s tímto předloženým návrhem a musím říct, jak tady zaznělo, tak to podpořilo asi 95 poslanců napříč politickým spektrem a byli to právě poslanci ze současné vládní koalice. Vím, že to velmi právě podporoval současný ministr pro digitalizaci Ivan Bartoš. Opravdu musím říct, že mě překvapuje, že tato vláda má ve svém programovém prohlášení digitalizaci, a všichni víme, že datové schránky jsou moderním, bezpečným způsobem komunikace se státem.
Určitě si někteří z vás pamatují, když jsme tady v minulém funkčním období na půdě Poslanecké sněmovny schvalovali eRecept a také tady byly tlaky shodit to pod stůl, a asi málokdo z nás by si dnes život bez eReceptu dokázal představit. Je to komfortní, je to skvělé, přijde vám kód a pro daný lék si dojdete do lékárny. Musím říct, že pan ministr vnitra - což mě tedy velmi překvapuje, že tady není, že ho tady zastupuje pan ministr školství, byť je tady nějaká generální plná moc, že ho může zastoupit - ale jsem přesvědčena o tom, že tento krok je především proto, že Ministerstvo vnitra by podle mého názoru ani nezvládlo nápor lidí na zřízení datových schránek, který by 1. ledna touto účinností nastal. Nezvládl by to i z důvodu toho, že zítra tady budeme projednávat zřízení Digitální informační agentury, pod které datové schránky mají přejít, a pan ministr si tyto systémy veřejné správy nechá vzít a převedou se pod Digitální informační agenturu.
Proto my říkáme, že digitalizace je prioritou, byla naší prioritou, a proto my přicházíme s stejným řešením, jako bylo u eReceptu, to znamená posunutí termínu, a v žádném případě ne zrušení. Posunutí termínu budeme předkládat na 1. 7. 2024 a nedotýkalo by se to pouze fyzických osob, ale chceme, aby do toho byly zahrnuty, a to bude náš druhý pozměňovací návrh, nepodnikající právnické osoby. To jsou například bytová družstva, to jsou fotbalové spolky v malých obcích, takže tam také bychom předložili tento druhý pozměňovací návrh. Opravdu souhlasíme s tím, aby došlo ke zkrácení lhůt, je nám jedno, podpoříme jakoukoliv lhůtu. My ten důvod, proč dnes veto dáváme, je především proto, že chceme předložit právě ty dva pozměňovací návrhy.
A dávám ještě na zvážení předsedům klubů koaličních, protože zítra se má projednávat zřízení Digitální informační agentury, a i tam by bylo možné řešit datové schránky a tam by bylo možné řešit i zákon o veřejných zakázkách, který se týká NAKITu, ale to si nechám až na zítřek. Já to v tuto chvíli otevírám pro předsedy poslaneckých klubů, protože si myslím, že by to bylo nejlepší řešení, dát to do jednoho sněmovního tisku. Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní je tedy připraven vystoupit pan zpravodaj, ale jako poslanec, pan Králíček. Prosím.
Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedkyně, děkuji. Teď budu vystupovat sám za sebe. No, já bych chtěl jenom ze začátku shrnout, vlastně jestli víme, o čem tu diskutujeme, protože tak jako propagaci datových schránek, ani tento tisk nám vnitro nedokázalo vysvětlit. Já jsem se sice dozvěděl od pana poslance Letochy, že podá návrh na zkrácení lhůt na 9 dní, protože se sekl o jeden bod, tak už aspoň víme, jak ta lhůta bude dlouhá, ale já tomu tisku popravdě nerozumím. My se tu bavíme o tisku, který se týká fyzických osob, které se státem komunikují jakýmkoliv, podotýkám, jakýmkoliv elektrickým identifikátorem... (Smích a hlas z pléna: Elektronickým.) ... elektronickým, děkuji, teď v té energetické krizi mě to trošku přepadlo. Takže fyzická osoba, která si zřídí bankovní identitu nebo národní identitu nebo eObčanku, automaticky má dostat datovou schránku, ale kterou si může zrušit. To neznamená, že by tu povinnost měla ji používat do konce svého života. Tato fyzická osoba, o které se teď bavíme, že jí tuto možnost odpustíme, ona tu možnost to zrušit má, a argument, který slýchám, že se to týká osmdesátiletých babiček, přátelé, ten argument je lichý. Jak říkám, jsou to fyzické osoby, které se státem již komunikují, a když jsme to schvalovali v minulém volebním období, tak jsme se inspirovali ve spolupráci s ODS a s Piráty a Vladimírem Dzurillou, vládním zmocněncem, v zahraničí. Jako příklad bylo uvedeno - tady s tím argumentuje i pan ministr Bartoš v rámci digitální agentury - ano, Dánsko. Dánsko tu povinnost má, ale je tam možnost to zrušit. To znamená, každý občan Dánska má datovou schránku, ale může ji zrušit. A víte, jaká je... nebo kolik procent obyvatel ji používá? Devadesát procent! A já se zeptám: Všiml jste si někdo reklamy na datové schránky, které vnitro mělo dělat? Druhou polovinu loňského roku a letošní rok mělo vnitro dělat propagaci na datové schránky. Já bych se chtěl zeptat, kolik z vás si těch billboardů a inzerátů všimlo. Věřím tomu, že minimum. Byl tam osel a byl tam nějaký kohout. Takhle se dělá osvěta na datové schránky a vnitro přichází s tím, že tu osvětu bude dělat dále. Takže si vezme nějaký marketingový budget a zase se dočkáme nějaké reklamy, ze které nepochopíme, co ta datová schránka umí.
Co mě však zaráží je to, že jsme v minulém volebním období, a já jsem o tom mluvil už ve své zpravodajské zprávě, schválili takzvané DEPO, tuším, že to byl zákon 261. A tam, v tom Depu, na kterém jsme se dohadovali možná dva roky, byl zásadní progres v digitalizaci. A kdo se tím nejvíc chlubil? Byli to Piráti a následně ODS. A co se děje teď? My to DEPO oklešťujeme a vracíme se krok po kroku zpátky. Jaký je jediný posun v digitalizaci za ten rok, co je nová vláda? Jediný posun v digitalizaci je to, že Piráti přicházejí s Digitální agenturou. Jinak rušíme datové schránky a neposunuli jsme v tom vůbec nikam.
Druhá věc, které nerozumím, je ta, že v zákoně o vzniku Digitální agentury jeden poslanec vládní strany předložil pozměňovací návrh, který čirou náhodou měl úplně stejné znění jako tato vládní novela. Ale tam stanovisko vlády bylo negativní, a teď to předložila jako vládní novelu. Tak já tomu docela nerozumím. Jenom mi to připomíná ten vládní chaos. Takže jednou je to pozměňovací návrh poslanecký a podruhé je to vládní novela. Jenže ta podstata stejná a píšou to stejní lidé na Ministerstvu vnitra, kteří jsou zodpovědní za rozvoj datových schránek. ***