(11.40 hodin)
(pokračuje Tomáš Müller)
Daleko větší problém je u velkých výstaveb, kde to naráží na celou řadu problémů, a nezřídka se stává, že je vydáno negativní stanovisko se zdůvodněním ohledně veřejného zájmu. Předložený pozměňovací návrh na tuto skutečnost upozorňuje a navrhuje vymezit výrobny z obnovitelných zdrojů nad 1 megawatthodinu instalovaného výkonu jako stavby ve veřejném zájmu. Toto má návaznost na návrh úprav v příloze číslo 3 stavebního zákona, Vyhrazené stavby. Definování výroben obnovitelných zdrojů jako veřejného zájmu, nikoliv převažujícího, umožňuje jejich posuzování v širším kontextu environmentálních, klimatických a sociálních příznaků. Budu rád, když tento pozměňovací návrh podpoříte. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Dalším přihlášeným je paní poslankyně Dostálová. Máte slovo.
Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, já bych se také ráda tady zastavila u svého pozměňovacího návrhu. Jak všichni víme, předkládaná novela energetického stavebního zákona reaguje na akutní problémy na trhu s energiemi a navazuje na předchozí novely energetického zákona z tohoto roku. Je však vhodné, aby v režimu rozhodnutí o umístění stavby, respektive územního souhlasu, byly vyjímány pouze stavby pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů s celkovým i instalovaným výkonem do 50 kWh, pokud jsou v souladu s územněplánovací dokumentací.
Je úkolem samospráv v rámci nástrojů územního plánování stanovit základní koncepci rozvoje území obce. Mezi stěžejní úkoly patří vymezovat plochy k bytové výstavbě. Pokud tyto plochy vymezeny v rámci obce jsou, je účelné, aby byly skutečně využívány pouze k výstavbě bytových domů, nikoli aby v těchto plochách mohly vznikat stavby obnovitelných zdrojů energie. Z tohoto důvodu je vhodné do zákona explicitně uvést, že jakékoli záměry staveb obnovitelných zdrojů energie do 50 kWh musí respektovat územněplánovací dokumentaci v daném území. V případě, že stavebník nebude dané respektovat a vybuduje stavbu v rozporu s územním plánem, pak by to bylo samozřejmě určeno pro odstranění příslušné stavby podle § 129 odst. 1.
Věřím v to, že skutečně mezi námi je mnoho starostů a že je právě výsostným právem obce si ve své obci na základě územního plánu stanovit, které plochy skutečně budou pro bytové účely - mluvím o zastavitelných plochách, nikoli o zastavěných, tam je to jasné a asi nikdo neprotestuje, aby byly solární panely na střeše a tak dále - ale zastavitelné plochy, volné plochy, které obec má, aby si sama určila, které plochy budou buď kombinované, bytové a obnovitelné zdroje, nebo jenom bytové, nebo obnovitelné zdroje, a aby toto bylo skutečně v kompetenci obcí. Proto do zákona v čl. 2, v bodě 1 se v § 79 odst. 2 písm. b) slova "v zastavěném území" nebo v zastavitelné ploše" nahrazují slovy "pokud jsou v souladu s územněplánovací dokumentací".
Dovolte mi i poděkovat Hospodářskému výboru i panu ministrovi - my jsme to na výjezdním zasedání detailně probírali, kdy jsme v podstatě v souladu, a je potřeba poděkovat i Ministerstvu pro místní rozvoj, které pomohlo koncipovat tento návrh pozměňovacího návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, zda ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, tím tedy končím obecnou rozpravu.
A táži se pana ministra, zda má zájem o závěrečné slovo? Nikoliv. Pan zpravodaj? Také ne.
V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu. Jenom připomínám, že na pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Prosím prvního přihlášeného a to je pan poslanec Tomáš Müller.
Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je uveden pod číslem 22756-35418, jak jsem vysvětlil v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Z dalších přihlášených je pan poslanec, pan předseda Ivan Adamec.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, budu velmi stručný. Podávám tři pozměňovací návrhy - jsou to sněmovní dokumenty 1525, 1528 a 1614. Odůvodnění jsou podrobně popsána v těchto sněmovních dokumentech, takže tady s tím nebudu zdržovat. Jen vám chci říci, že to samozřejmě bude probráno na hospodářském výboru jako garančním výboru s tím, že všechna stanoviska, která jsem zatím obdržel od MPO, byla k těmto pozměňovacím návrhům kladná.
Co se týká Ministerstva pro místní rozvoj, to se týkalo toho, že obec si může určit své zájmy, tak tam je stanovisko neutrální. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo průmyslu a obchodu má souhlasné stanovisko, věřím tomu, že tyto pozměňovací návrhy budou v hospodářském výboru schváleny a do doporučeny plénu Sněmovny ke schválení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Jan Bureš. Máte slovo.
Poslanec Jan Bureš: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod číslem 1620, který jsme podali spolu s kolegyní Marií Pošarovou, kde upravujeme dosud legislativně nejasný nárok výrobců tepla z obnovitelných zdrojů energie na zpětnou výplatu udržovací podpory. Podrobnější odůvodnění je v přiloženém dokumentu. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Prosím pana poslance Václava Krále, kterého zde nevidím. Tak v tuto chvíli prosím paní poslankyně Kláru Dostálovou.
Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji. Já bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu číslo 1492, který jsme připravili ve spolupráci s panem kolegou Romanem Kubíčkem, a jde právě o vymezení územních plánů, aby si obce o tom mohly rozhodovat samy, jak už jsem tady odůvodnila v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosil bych opět pana poslance.
Poslanec Tomáš Müller: Děkuji, vážený místopředsedo, já bych chtěl opravit pozměňovací návrh. Číslo není, jak jsem uvedl, ale je to číslo 1500. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, výborně. Děkuji. Teď bych poprosil pana poslance Václava Krále.
Poslanec Václav Král: Dobrý den, děkuji za slovo. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu číslo 1531, a to z toho důvodu, že my jsme dneska, dámy a pánové, v situaci v rámci energetické krize a dalších krizí, kdy na jednu stranu někdo platí uhlíkovou daň, platí za vypouštění emisí tradičních polutantů, má různé výjimky na daň z plynu, má zastropovány ceny paliv, mimořádně odvádí peníze prostřednictvím nějakého zastropování nákladů na výrobu elektřiny, to jsou ty centrální kapacity v energetice, a na druhou stranu ty decentrální tyto poplatky a tuto zátěž nemají. Pokud by ten pozměňovací návrh neprošel, je tady velká obava o to, že by docházelo k rozpadu soustav zásobování teplem, a to jen a pouze z toho důvodu, že máme aktuálně vyhlášený mimořádný stav na trhu, jak říká zákon, a do toho ještě stropujeme ceny elektřiny a plynu. To znamená, že ty decentrální zdroje prostě mají dotovánu svým způsobem cenu, za jakou vyrábějí teplo. V okamžiku, kdy máme tuto disharmonii na trhu, vlastně po dobu toho nařízení vlády, které je dnes platné, a já se obávám, že bude platné ještě několik měsíců a možná i let, by docházelo k rozpadu, řekněme neřízenému rozpadu účinných soustav zásobování teplem, a tím bychom se připravili do budoucna o potenciál, který můžeme využít pro dekarbonizaci České republiky, nebo chcete-li energetiky, a nějaké nastartování principů cirkulární ekonomiky a podobně. To jsou - pro vás - ty instalace malých modulárních reaktorů, případě energetické využití odpadu apod. Pokud nebudeme mít ty sítě zásobování teplem, tak úplně jednoduše řečeno, my nebudeme mít kam tyto řekněme dekarbonizované zdroje prostě postavit. ***