(10.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Co si myslím, že je důležité ještě zmínit, ono to tady skoro zaznívá, jako by nějak vzdělání bylo v nějaké chvíli nějakým handicapem nebo že by byla podmínka, že případný šéf agentury nebude mít vysokoškolské vzdělání. Samozřejmě, vysokoškolské vzdělání v oboru je dobrá věc, v aktuálním oboru spolu s dalšími je to vždycky plus, akorát často se to stává limitujícím, neboť profesionálové, kteří třeba dvacet let dělají v oboru, a není to IT - to nebude programátor, který programuje, to má být skutečně šéf, adekvátní třeba svými znalostmi a manažerskými schopnostmi, jako to je v případě NÚKIBu.

Ohledně nákladů, a já už jsem to několikrát říkal, vzhledem k nákladům české digitalizace, která je v řádu nižších desítek miliard ročně, je faktický výkon agentury, kdy část se bude hradit i v rámci Národního plánu obnovy, zejména kompetenčních center, co Národní plán obnovy umožňuje, tak je to skutečně zlomkový náklad, který ušetří peníze. A lidi zajímá, jakým způsobem budou dodávány ty služby, zda budou včas, zda budou mít jednotný design.

A když jsme se tady bavili, a ono to tady zaznělo od pana předsedy Fialy, ve věci toho, kdo se k té agentuře vyjadřoval. My jsme jednali od ICT Unie, Svazu průmyslu a dopravy, s akademickými obcemi, McKinsey, Aspen, Český digitální tým, všechny tyhle organizace se k tomu vyjadřovaly. ICT Unie bezesporu je významným partnerem řady věcí, konkrétních řešení, často konzultují i ve věcech a spolupracovali jsme jako všechny partaje v minulém volebním období.

Právo občana na digitální službu, BankID - ale prosím vás, nevztahujme tři nebo čtyři vyjádření k tomu, že to je nějaký názor široké odborné veřejnosti. Aktérů v průběhu vyjednávání DIA, ve formulování těch cílů, byla celá řada. Věřím, že máte i třeba dnes dopis, který mi přistál v e-mailové schránce, který se týká právě doporučení a na co je potřeba dát si pozor při realizaci tohoto komplexního projektu. Je toho celá řada.

Rád budu další kroky se vznikem agentury komunikovat. Prosím, nesrovnával bych to ovšem s Národní sportovní agenturou ještě ze dvou důvodů. Sport je důležitý, měl by zasahovat do všech aspektů lidského života, ale nejsou jeho konzumenty ministerstva, občané skrze sdílené služby. Skutečně to není umbrella nebo průřezové téma, kterým se zabývají všechna další ministerstva či čerpají jeho služby, v tom je to odlišné. Zároveň jsem si nevšiml nějakých nadrámcových rolí Národní sportovní agentury, ať už je to ve vytváření nějakých politik, práce na strategii a realizaci strategie digitálního Česka. Národní sportovní agentura ve své povaze byla organizace a je stále organizace, která by měla transparentně a kvalitně třeba rozdělovat peníze, které jsou určeny na podporu sportu v České republice, ale sama o sobě nevytváří, není to produkční těleso. V tomto případě nechodí její experti konzultovat třeba architekturu nějakého řešení ve sportu, sylaby, osnovy, které se třeba týkají nějakého sportovního vzdělávání. Prostě jenom to, že to má v názvu agentura - mě před tím trošku varovali, že tam bude vytvářena tato paralela. Ve světě prostě to je standard, že to je agency - agentura, nijak se to neváže k faktickému statutu, což je v tomto případě USU (?), a všechny ty věci, které jsou zde zmiňovány v souvislosti, a toto jste řešili, toto jste nějakým způsobem adresovali.

Jak říkám, ten projekt má sáhodlouhou dokumentaci rozdělenou asi do šesti a pak nějakých podskupin, ať je to HR, to znamená personalistika, ať jsou to technická řešení, převod systémů. Já jsem se se zaměstnanci na Ministerstvu vnitra, kterých se to týká, bavil o rámcových smlouvách, o smlouvách, které oni mají, o zaměstnaneckých benefitech, aby ten převod jedna k jedné pro skupiny, které budou přecházet v souvislosti se správou registru a architekturou, tak to bylo bezztrátové. Myslím si, že každý ten stream nebo každá ta oblast se soustředila na nějakou specifickou část toho projektu. Není to žádná hurá akce, je v tom osm měsíců práce.

A samozřejmě i ta poslední věc ve smyslu, o kterém hovořila paní poslankyně Dostálová: ano, počítáme s tím, jakmile DIA bude mít ambici býti nějakým příjemcem evropských peněz a dotací z IROPových programů, je nutné jít cestou té změny, s tím počítáme. Taktéž už to má harmonogram, ale jak se říká, first things first.

Kromě toho, že výběrové řízení skutečně mohu vypsat, i když agentura ještě není zřízena, a děje se to, běžně podle zákoníku práce vznikají výběrová řízení, firmy najímají na místa budoucí, tak v téhle věci skutečně bych chtěl postupovat, že nejdřív tedy bude agentura, pak bude její vznik a pak budeme řešit tyto věci, ale na vše se snažíme pamatovat.

A musím říct, že i spousta věcí, které zde zazněly, ať nejsem kritikem, jsou samozřejmě inspirativní - podívat se na nějakou věc ještě třeba z jiného pohledu, a já je ve své podstatě vítám, neboť i mě to ujišťuje, že jsme na něco nezapomněli. Já vám děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Váš příspěvek vyvolal několik faktických poznámek. Nejdříve paní poslankyně Ožanová, poté bych poprosil, aby se připravil pan poslanec Volný a poté pan poslanec Nacher. Máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, pane místopředsedo. Já jsem se v mezičase podívala na internetové stránky Ministerstva pro místní rozvoj a zjistila jsem, že ani tam není zmínka o tom výběrovém řízení, o kterém hovořila paní poslankyně Vildumetzová Mračková. Vážený pane ministře, já se domnívám, že by bylo vhodné, máte tam záložku kariéra, máte tam i externí spolupráce - víte, ono v tomto oboru je to standard, že se to zveřejní na stránkách ministerstva a podobně. Ten vámi zvolený způsob nepovažuji opravdu za transparentní. Domnívám se, že byste měli prodloužit lhůtu výběrového řízení a ještě zveřejnit standardními prostředky, jak to bývá běžné v této oblasti, například milostivě byste to mohli dát alespoň na stránky Ministerstva pro místní rozvoj, kde jsem to skutečně nenašla. Domnívám se, že tím byste odboural alespoň trochu pochybností o transparentnosti takovéhoto výběrového řízení. (Potlesk poslanců ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s faktickou je pan poslanec Volný.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Já už nebudu teď loudit odpověď od pana ministra kolem vysokoškolského vzdělání. Já s ním v podstatě souhlasím, že jsou středoškoláci, kteří jsou schopní, šikovní a jsou schopni dělat i funkci šéfa té agentury IT, ale stejně tak by byl schopen nevysokoškolák řídit sportovní agenturu, pane ministře. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP