(9.30 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

To znamená za SPD, dovolte mi, abych navrhl přerušení projednávání tohoto bodu do 30. června 2023, a prosím, aby to bylo hlasováno. Já jsem také pro to, abychom to vrátili do druhého čtení. A pokud druhé čtení, to vrácení do druhého čtení, nebude prohlasováno, paní předsedající, tak bych byl rád, abychom hlasovali o přerušení tohoto bodu do 30. června roku 2023, abychom panu ministrovi za Piráty dali možnost přesvědčit odborné garanty, odborné instituce, vlastně celou společnost, že tato agentura má smysl, a možná v tom zákoně udělat i nějaké úpravy. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, takže je to podmíněný návrh, pokud neprojde opakování druhého čtení - rozumím. A nyní s přednostním právem pan ministr. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych postupně zareagoval, ale budu se snažit být stručný. Zazněla spousta věcí a zazněla také spousta zřejmých nepravd nebo i dezinformací. Zaznamenal jsem jednu věc - otázka týkající se zaměstnanců, kteří pracují na projektech financovaných z EU. Samozřejmě je jde převést, my jsme - i s MMR a Ministerstvem vnitra - jsme naprosto sladěni i v konkrétních krocích, protože my máme ve vínku i evropské programy a dotace, a víme, jakým způsobem jsou designovány. V tuhletu chvíli se to týká asi tří lidí z celkového počtu, v případě, kdy jejich agenda skončí, by se tak dělo někdy v září 2023, je možné s tím pracovat i v pozdějším termínu, ale vše ostatní by mělo být v pořádku a přesunuto dříve.

Měl jsem tady otázku na výběrové řízení, tak jsem rád, že asi vyhraju to nealkoholické pivko. My jsme zveřejnili ta kritéria a je to trošku nestandardní, kdy na jednu stranu zaznívá spousta dezinformací o té agentuře, a i přesto se ozývají lidé z profesního světa, kteří by měli zájem se do výběrového řízení přihlásit. Zatím jsme to inzerovali pouze na síti LinkedIn, kde se většina profesionálů v oblasti IT managementu a moderních technologií pohybuje.

Ohledně Svazu měst a obcí České republiky - já vím, že to byla nějaká iniciativa, o které hovořila paní Vladyková, nicméně jsme odpověděli panu Luklovi, který byl pod tím dopisem podepsán, že vychází z nepřesných informací. Informace jsme mu tam doplnili a věřím, že to dostali všichni předsedové poslaneckých klubů. Přijde mi to trochu zvláštní, neboť nadrezortní agenda není úplně přímo spojená s nějakou přenesenou působností v tuto chvíli v tom smyslu, jak o ní uvažujeme, nicméně asi taky by bylo trochu divné, kdybychom třeba my z pozice vlády hovořili třeba o tom, jakým způsobem si má na kraji uspořádat pod sebou vedení kraje, správu IT systému a krajskou digitalizaci. Nicméně na tuto otázku jsme odpověděli.

Co se týče debaty s odboráři a se zaměstnanci, já to jen zdůrazním: ze všech lidí, kterých se tato transformace týká, a ona to je tedy primárně i otázka jednotlivých ředitelů a náměstků daných oddělení a odborů na Ministerstvu vnitra, jsem absolvoval velmi přínosnou schůzku, jednou to bylo tři hodiny, podruhé přibližně také tak. Na první schůzce byl přítomen ministr Rakušan, na druhé jeho lidé v zastoupení, i třeba poslanec Kolařík. A ty věci odbavujeme, odborářům jsem odpověděl i na dopisy, které už podle mě mířily úplně mimo oblast české digitalizace a restrukturalizace řízení, když jsem byl odkazován na to, ať se setkám se zástupci KSkovo a dalších odborových svazů. Když se bavíme o tom, mně tady stále přijde, jako kdyby zákoník práce byla nějaká ostudná věc a služební zákon byl nějaký jako mandatorní na spoustě rezortů. Samozřejmě jsou namixováni lidé podle typu výkonu a obsahu své práce. Někteří jsou pod služebním zákonem, někteří jsou pod klasickým zákoníkem práce i v agentuře podle typu toho, co ti lidé budou vykonávat, tak je to nějaký mix. Není to tak. Jinak s odboráři - termín 21. 11. není ze strany odborů potvrzen. Já jsem na společném jednání už vyzýval, ale nemyslím si, že by nebyla věc, která by směrem k zaměstnancům nezazněla.

Ohledně projektové dokumentace: já jsem člověk žijící výrazně v digitálním světě, i když občas vidíte, že i ty návrhy zákonů tady mám pro jistotu i v tištěné podobě. Ta projektová dokumentace má stovky a tisíce stran včetně transformačních maticí, včetně náplní práce. My jsme na tom projektu pracovali zhruba 8\ měsíců velmi intenzivně, asi osmdesát lidí se na tom podílelo.

Ohledně lidí pracujících v IT - já to znovu říkám, včera jsem to opakoval: myslím si, že vzdělání samo o sobě je hodnota, že titul je věc "nice to have", věc, která je určitě požadována v povolání typu lékař, typu právník, u řady učitelských povolání a dalších, nicméně my se zde skutečně ptáme na dovednosti řízení projektů, řízení transformace, nesení té vize. A jen ještě jednu věc, tady to pořád zaznívá dokola. Ředitel agentury není žádný zaměstnanec Ivana Bartoše, agentura není žádný bypass úřadu Ivana Bartoše či něco, co bych já si přál z toho pohledu, že je potřeba vznikl (?) nějakou strukturu. Stejně jako je v Česku NÚKIB, který je zodpovědný za kybernetickou bezpečnost, což je věc průřezová, což v případě třeba Národní sportovní agentury, která je zmiňována - sport je bohulibá činnost, důležitá pro mladé, pro staré, pro vzdělání, ale není průřezovým tématem třeba státní správy. Tak skutečně role té agentury má být, tak, jak je popsána i v návrhu zákona, to jest koordinace, převzetí kontroly nad jádrem české digitalizace, akcelerace a poskytování odborného know-how.

A poslední věc: když se dívám, jaký je celkový rozpočet české digitalizace v každém roce, což i v zapojení Národního plánu obnovy je někde kolem 20 miliard, tak zefektivnění zadávání státních zakázek, neopakování různých divočin typu e-shop na dálniční známku a podobně, je naprostý základ, jak ty prostředky ušetřit. Čisté náklady DIA pro rok 2023 jsou 150 milionů navíc. Ty peníze, které jsou v celkových nákladech, jsou peníze, které jsou v tuto chvíli hrazeny na provoz, údržbu a rozvoj centrálních systémů, které se pod ni převádějí, takže to jsou peníze, které existují v rozpočtu, v kapitole byly dávno započítány, pouze se potom pomocí přesunu v delimitaci přesouvají pod správu agentury do jejího rozpočtu.

To je za mě asi krátce všechno, mohu ještě reagovat, pokud to bude nutné.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. S faktickými máme jednu elektronickou, a sice pana poslance Patrika Nachera, a poté s faktickou z místa se hlásil pan předseda Radim Fiala. Vy si dáváte přednost? Dobře, když jste se dohodli. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Radim Fiala: Paní předsedající, já jsem vás, byť v dobrém úmyslu, uvedl v omyl, protože jsem vás požádal, abyste o tom mém procedurálním návrhu nechala hlasovat až po hlasování do vrácení do druhého čtení, ale podle zákona o jednacím řádu jsem si uvědomil, že o procedurálním návrhu by se mělo hlasovat bezprostředně, takže vás chci požádat, abyste o tom mém procedurálním návrhu na přerušení jednání o tomto bodu do 30. června 2023 podle zákona o jednacím řádu nechala laskavě hlasovat bezprostředně. Omlouvám se.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Návrh byl přednesen, děkuji. Jen to mohlo být pojímáno jako podmíněný návrh, proto jsem se ujišťovala, ale chcete-li takto, tak tedy zagonguji.

Slyšela jsem žádosti o odhlášení, takže vás všechny odhlásím. Prosím, přihlaste se opět svými identifikačními kartami.

A přivolám kolegy a kolegyně do sálu, ještě s přednostním právem k tomu návrhu... s přednostním právem můžete k návrhu přednést protinávrh případně.

 

Poslanec Jakub Michálek: Já si dovoluji přednést protinávrh k tomuto návrhu na přerušení, protože si myslím, že ten návrh je čistě podán jako obstrukční, a zazněly tady poměrně výrazné důvody, proč digitalizaci potřebujeme urychleně, takže já bych dal protinávrh, aby se přerušilo projednání tohoto bodu pouze na 10 minut.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, to byl protinávrh.

 

A jelikož už se nám tady ustavují počty v sále, klasicky budeme hlasovat nejprve o protinávrhu Jakuba Michálka o přerušení na 10 minut a potom o tom prvně předneseném návrhu na přerušení do 30. 6. 2023.

Takže já nejprve zahajuji hlasování o protinávrhu na přerušení na 10 minut. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 40 bylo přihlášeno 173 poslanců a poslankyň, pro 1, proti 143. Čili tento návrh nebyl přijat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP