(9.10 hodin)
(pokračuje Karel Haas)

Opravdu to svoje úvodní slovo nebudu nijak protahovat, jenom avizuji, že po validaci sněmovního tisku 270 s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny přednesu velmi stručný, pouze legislativně technický pozměňovací návrh. Déle nebudu v mém úvodním slovu nijak zdržovat. Děkuji mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 270/2 až 4.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pan poslanec Lubomír Brož, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, školský výbor návrh projednával na dvou svých schůzích a přijal k němu tři usnesení. Dovolte, abych vás nyní seznámil s průběhem projednávání ve výboru a s přijatými usneseními.

Na své 15. schůzi 5. října školský výbor projednávání návrhu přerušil do 19. října a stanovil termín pro podávání pozměňovacích návrhů pro projednávání ve školském výboru do 10. října. Následně školský výbor přijal 11. října per rollam usnesení, kterým prodloužil termín pro podávání pozměňovacích návrhů k projednání ve školském výboru do 13. října do 14 hodin. Na své 16. schůzi...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane kolego, já vás přeruším. Opravdu poprosím kolegyně a kolegy, aby se ztišili, popřípadě přenesli své diskuse mimo jednací sál, ať můžeme pokračovat v projednávání našeho bodu. Kolegové, kolegyně, prosím. Děkuji.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji. Na své 16. schůzi dne 19. října následně školský výbor přijal usnesení, kterým doporučil Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s návrhem poslanců Karla Haase a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon o podpoře sportu, sněmovní tisk číslo 270, ve znění pozměňovacího návrhu. Pozměňovací návrh schválený ve výboru byl podán poslancem Karlem Haasem. Návrh je poměrně komplexní a reaguje na různé nedostatky původního návrhu zmiňované v průběhu projednávání tohoto tisku. Z nejdůležitějších oblastí zmíním následující - vím, že potom podrobněji ještě vystoupí předseda podvýboru pro sport. Takže za mě:

Za prvé, návrh výslovně definuje, co se rozumí školním sportem, a blíže definuje povinnosti Ministerstva školství v této oblasti. Například stanovuje konkrétní termín, do kterého Ministerstvo školství každoročně předloží vládě ke schválení návrh akčního plánu podpory školního a vysokoškolského sportu na další rok.

Za druhé, návrh zavádí povinnost průběžné a pravidelné komunikace Národní sportovní agentury se sportovními organizacemi, municipalitami, ministerstvy a dalšími institucemi.

Za třetí, návrh omezuje počet funkčních období, po která mohou být členové Rady Národní sportovní agentury jmenováni, omezuje tedy pouze na dvě po sobě jdoucí období.

Za čtvrté, návrhem se oficiálně zřizuje Národní rozhodčí soud pro sport.

Za páté, zavádí se povinnost Národní sportovní agentury vyvíjet průběžně úsilí v iniciativní přípravě návrhů i jiných finančních nástrojů pro podporu sportu, jiné, než jsou dotace ze státního rozpočtu.

Návrh ještě upravuje i některé další oblasti a vyjasňuje některé nejasné oblasti původního návrhu, nicméně tím, že je opravdu komplexní, zde zmiňuji jen z mého pohledu ty nejzásadnější změny.

Pozměňovací návrh byl na školském výboru přijat celkem šestnácti hlasy, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci v tomto pořadí: jako první vystoupí pan poslanec Jakub Janda a připraví se paní poslankyně Šebelová. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Janda: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám představil obsah souhrnného pozměňovacího návrhu, který výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu přijal za svůj. Co se týká Národní sportovní agentury, zde chceme hlavně upravit její roli řídící, nově vytvořit roli kontrolní a celkově zlepšit a zprůhlednit její fungování, protože podobně jako u rčení "ryba smrdí od hlavy" právě zde je základ řešení lepší podpory sportu, a problémů, které je potřeba řešit, není málo.

Hlavním řídícím orgánem agentury by měla být rada. Původně jsme ji navrhovali jako pětičlennou, ale po námitkách a mnohých připomínkách jsme s ohledem na rozpočtovou odpovědnost v nynější krizové době došli k závěru, že ke kompletnímu zajištění předpokládaných funkcí agentury postačí rada tříčlenná, tedy předseda, místopředseda a člen rady.

U rady ještě chvíli zůstanu, protože to je klíčové. Očekáváme od ní, že bude kromě jiného do fungování agentury přinášet nové pohledy a impulzy, že bude branou proti možným korupčním hrozbám, že sportu dodá potřebnou erudici a na oplátku se jejím členům dostane funkční jistoty. Co se týká jejich případného konce, i v tomto ohledu je potřeba mít jasně nastavená pravidla.

K fungování samotné agentury. Členové jejího řídícího orgánu, tedy rady, by měli být jmenováni vládou, které se také budou zodpovídat. Bude jim stanoveno funkční období na pět let, to už tady zmiňoval pan zpravodaj, s možností jednoho následného prodloužení. Zde jsme vyslyšeli připomínky opozice. Jde nám o podporu změn napříč politickým spektrem. Kompromisním řešením dosáhneme kontinuity v řešení sportovní agendy, ale zároveň zabráníme hrozbě zabetonování tohoto orgánu, čímž plynule přecházím k nově ustanovené funkci rady, a tou je tvorba finančních nástrojů na podporu konkrétního sportu či odvětví, neboli nejen pomocí dotací, ale i jinými prostředky. Podmínkou bude, aby se na tom shodla celá Rada. Její postavení by měla posílit i další úprava, která jí dává právo předkládat předsedovi vlády návrhy, jak zlepšit své fungování.

Nově také chceme klást větší nároky na členy vedení agentury. Kromě patřičného vzdělání přibudou také požadavky na manažerské schopnosti a zkušenosti z administrativy sportu. Zákaz kumulace funkcí samozřejmě zůstává.

V neposlední řadě také upravujeme způsob odvolání rady, abychom i tady zvýšili transparentnost. Odvolání musí být jasně zdůvodněné, a to ze strany vlády, která členy rady jmenuje a je tudíž zodpovědná i za jejich fungování.

A úplně poslední věc, týkající se vedení agentury, konkrétně platu jejího předsedy. I zde se chceme chovat rozpočtově odpovědně, proto u této funkce snižujeme platový koeficient z dosavadních 2,06 na 1,80. Jsme přesvědčeni, že i tak bude tato odměna adekvátní.

Co se transparentnosti týká, přicházíme s povinností, aby agentura pravidelně komunikovala se sportovními organizacemi, kraji a obcemi a vyhodnocovala zpětnou vazbu ohledně činnosti agentury od těchto subjektů.

Stanovujeme také nový termín, do kterého by agentura měla předložit akční plán na podporu sportu. Bude jím poslední červen, přičemž stejnou povinnost bude mít i Ministerstvo školství u školního a vysokoškolského sportu.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás přeruším, sotva slyším vaše slova. Poprosím kolegy a kolegyně, aby se utišili. Vydržte chvíli.

 

Poslanec Jakub Janda: Tento termín věcně i časově odpovídá přípravě návrhu rozpočtu, dotačních titulů a výzev na další kalendářní rok. V tomto ohledu jsme také vyslyšeli námitky ohledně definice školního a vysokoškolského sportu. Nyní je tato hranice přesněji vymezena, aby bylo jasné, kde začínají a končí kompetence Ministerstva školství, respektive Národní sportovní agentury.

A teď mimořádně důležitá věc. Jedním z nedostatků agentury byla absence kontrolních mechanismů, respektive fakt, aby agentura byla kontrolovaná, a nikoliv jakési impérium jednoho předsedy. Vznikne dozorčí komise, která bude zárukou permanentního a účinného dohledu nad provozem agentury. I zde jsme vyslyšeli námitky a upravili jak způsob jejího vzniku, tak fungování. Jmenování jejích členů bude výhradně v pravomoci Parlamentu, každá z komor by jich měla vybírat pět, a stejně tak jejich případné odvolání, neboli vláda by na složení dozorčí komise agentury neměla mít žádný vliv, což by ještě více posílilo kontrolní roli tohoto nově zřizovaného orgánu. A dává to i logiku, vždyť rozpočtovou kapitolu agentury schvaluje zákonodárný sbor, tedy je namístě, aby rovněž dohlížel mimo jiné na hospodaření agentury. Členství v komisi navíc bude vykonáváno - a tady prosím o skutečně hlubokou pozornost, abychom se zase z novin nedozvěděli něco, co v legislativě vůbec není - komise tedy v žádném případě nebude zatěžovat rozpočet agentury ani žádný jiný rozpočet. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP