(16.40 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Vraťme se zpátky k tomu, co nás zajímá. Co je opravdu ale stěžejní, a na to se můžete podívat, mám tady tabulku, že průměrný plat za rok 2021 v takzvaném vládním sektoru je 43 223. Průměrný plat 93 zaměstnanců Ministerstva spravedlnosti v témže roce je 41 336. Průměrný plat 317 státních úředníků Ministerstva spravedlnosti v roce 2021 je 60 257. Průměrný plat zaměstnanců Finanční správy v roce 2020 dosáhl 43 115 korun. A pak když se podíváte na průměrný plat zaměstnanců soudu - 32 800. Tam je prostě úplně skokový rozdíl.

Justice je v těžké krizi. A já bych na závěr řekl ještě jednu věc. Myslím si, že se tady nebudeme hádat s vámi, s demokratickými stranami, o tom, že systém justice je základem právního státu. Myslet si, že existuje právní stát bez nezávislé justice, je iluze. A soudci v tuto chvíli mluví o systémovém ohrožení soudů v České republice. Bavíme se o ohrožení právního státu. Tak když má tento stát peníze na to, abychom přijímali vládní zmocněnce pro boj s dezinformacemi, když na vnitru může vznikat krizový informační tým, který se bude zabývat náladami mezi úředníky, a pak je bude kontaktovat, bude s nimi vést dialog, bude je převychovávat, jestliže máme peníze na to, abychom omezovali svobodu slova v České republice, a zároveň tedy nemáme peníze na to, abychom měli nezávislou českou justici, tak za této situace nemůžeme mít právní stát. A já vím, že je ta situace těžká a že jsme v nějaké bezprecedentní krizi, ale ty peníze se v tuto chvíli najít musejí, protože odměny v justici jsou tak nízké, že ta krize znamená, že odchází a je ohrožena činnost soudu v České republice.

Tolik k rozpočtu, který, nebo k novele rozpočtu, kterou budeme schvalovat. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. S faktickou poznámkou paní poslankyně Válková. Prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Mně fakt stačí faktická poznámka, protože jsem z předsálí sledovala pozorně projev. A jenom bych chtěla ještě zdůraznit, kromě samozřejmě té naprosto fatální situace, když to řeknu tak dramaticky, v souvislosti s ohodnocením práce zaměstnanců soudů, tak nezapomínejme ani na podmínky ve vězeňství. Prošla jsem si v posledních 14 dnech jak věznici na Mírově, na Pankráci, samozřejmě v Horním Slavkově. To je jedno, několik věznic. Ve všech věznicích je zřejmé, že období, které bude nadcházet, bude velmi komplikované. Už v současné době ty stravovací dávky na jeden den 65 korun, maximálně 70, byť mají být trošku malinko o několik korun zvýšeny, tak jsou absolutně nedostatečné, a já myslím, že zavíráme pachatele trestných činů za jejich trestné činy, ale neměli by být v podmínkách, které neodpovídají evropským standardům. Čili připojuji se k předřečníkovi, panu poslanci Vondráčkovi, a upozorňuji, že současný rozpočet nepokrývá základní náklady, nebo potřebné náklady na zajištění důstojného výkonu trestu odnětí svobody, tak jak mají na mysli evropské standardy. Pan ministr Blažek to samozřejmě ví a samozřejmě se o to snaží, takže mu v tom rádi pomůžeme, a samozřejmě tohle je věc, která se nám může velmi negativně odrazit potom na výsledcích takového výkonu trestu odnětí svobody. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, a nyní tedy s přednostním právem pan ministr Stanjura. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já bych to asi za dvě minuty nestihl, tak jsem si vzal přednostní právo. Ale já bych reagoval na ty dotazy, nebo vystoupení pana poslance Vondráčka. Porovnávat platy bez ohledu na to, že řeknu průměrnou třídu, není úplně korektní. To porovnání platů. Já mám porovnání v konkrétních třídách. Abychom byli schopni jednotlivé instituce a jejich průměrný plat porovnat, tak se musíme podívat, jaká je průměrná platová třída. Protože tam se odráží vzdělanostní struktura. Určitě by se nám nelíbilo, kdybychom používali, že máme průměrný plat v soudnictví, a připočetli, spočetli jsme průměr platu soudců plus platu těch zaměstnanců, a vyšla by nám zase úplně jiná čísla.

Takže z roku 2021 logicky čísla, abychom věděli a porovnávali. Ano, 32 800, to, co tady řekl pan poslanec Vondráček, je průměrný plat občanských zaměstnanců soudu. Doufám, že to říkám správně. Průměrná třída je 8,9, mezi osmou, nebo spíš k deváté platové třídě. U policie je to 30 637 u tohoto typu zaměstnanců. Na úřadu práce 31 667, na státním zastupitelství 32 738, což je vlastně obdobné jako u soudu, je tady rozdíl dvaceti korun. Na České správě sociálního zabezpečení je to 34 000 a na katastrálních úřadech 34 400. To jenom pro porovnání.

A když teď porovnáme jednotlivé instituce z hlediska tříd 8. a 9., což jsou ty nejběžnější, jak to odpovídá, tak například v 9. třídě, a to je to, jak říkám, že potom ten poměr zkresluje, v 9. třídě Česká správa sociálního zabezpečení, která tam měla tak vysoké číslo, má 29 225 průměrný plat. Úřady práce 29 241, katastrální úřady 30 532, policie 33 000, soudy 35 346 a státní zastupitelství 40 249. Když si vezmete nižší o jednu, 8. platovou třídu, tak opět nejvyšší z porovnávaných je na státním zastupitelství 34 422. Policie asi 31 000, pak jsou soudy 30 300, a mnohem níž jsou Česká správa sociálního zabezpečení 27 700, úřady práce 27 800, katastrální úřady 26 100.

Já to neříkám proto, abych říkal, že mají vysoké platy. Jenom říkám, že když dáme průměrný plat celé instituce a neporovnáme průměrnou platovou třídu, v které se zohledňuje například kvalifikace, stupeň vzdělání, tak to není úplně přesné.

Já jsem rád, že říkal pan poslanec Vondráček, že to je dlouhodobý problém. Já tady mám nějakou křivku od roku 2011, jak rostly platy civilních zaměstnanců státního zastupitelství nebo u těch soudů. A je to skutečně to číslo, které řekl. Ale v porovnání to nevypadá tak dramaticky, že to je o 10 000 níž než jinde. No protože to je všech. To je, jestli to vezmeme, veřejná sféra, tak je to včetně platu soudců. Ne, ne, těch 32 800, když vezmu průměrný plat ve veřejné sféře, tak ve veřejné sféře jsou i soudci samozřejmě a všichni, kteří jsou placení z těchto peněz. Hledal jsem to pro vnitro, takže je to stránka 43 očíslovaná v důvodové zprávě, 43 je to číslo, jinak je to, kdo se podívá na internetu, stránka 45 důvodové zprávy. Ve všeobecné pokladní správě je 1,3 miliardy korun na navýšení od září pro všechny kapitoly.

Proč to nebylo posláno? No protože rozpočet ještě není schválený, tato novela. Takže platí to, co jsem říkal. Na to navýšení - pokouším se komunikovat s panem poslancem Vondráčkem, prostřednictvím pana místopředsedy. Není pravdivá informace, že jsme navýšili tarify a neposlali peníze. Je to v důvodové zprávě. Já nerozumím tomu, že to někdo neví. Teď nemyslím poslance, ale z těch, kterých se to týká. A je logické, že jestli to dneska schválíme, vyjde to ve Sbírce zákonů, ještě to musí podepsat pan prezident, že pak ty peníze budou uvolněny. Je to opravdu strana 43 důvodové zprávy. 2,2 miliardy jsou dodatečné výdaje, které souvisejí s navýšením tarifů od 1. září. 900 milionů má přímo kapitola MŠMT, ostatní kapitoly 1,3 miliardy jsou ve všeobecné pokladní správě. Až to bude schváleno, budou se distribuovat ty peníze.

Doufám, že jsem to popsal dobře. Neplatí, že podprůměrní si pomohou, průměrní zůstanou na svém a sebere se to těm nadprůměrným. To by platilo, kdyby tam byla nula. Je tam 1,3 miliardy. Odpovídá to propočtům z MPSV, kolik znamenalo navýšení tarifů od 1. září v první skupině.

K průměrným platům říkám, není to žádná hitparáda, neříkám, že to je dobře, jenom to srovnání není úplně přesné. Já jsem ho měl taky. Tyto tabulky jsem dostal, až když jsem si nechal zpracovat podrobnější podklady poté, co jsem jednal se zástupci soudů. Budeme s nimi jednat dál. Takže já to nijak nezlehčuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP