(16.20 hodin)
(pokračuje Jan Hrnčíř)

Takže člověk, který platil tři čtyři stovky zálohy na elektřinu, zafixované ceny ještě na dva roky, dostal příspěvek od státu 3 500 korun. Domácnost, která elektřinou i topí, zvedly se jí zálohy z 3 000 na 15 000, dostala příspěvek 2 000 korun. Logika žádná. Takto si představujete tu slibovanou účinnou adresnou pomoc domácnostem? To je podle vás zodpovědné hospodaření? Jste spokojený, pane ministře Stanjuro, s tímto výsledkem? Já tedy rozhodně ne.

Proč vláda nechce vůbec reformovat zkostnatělý stát? Proč nechce digitalizovat a zeštíhlovat státní aparát? V rámci digitalizace navrhuje akorát zřizování dalších institucí, aby byly trafiky pro neúspěšné poslance. Tímhle způsobem skutečně to nejde. Ano, pan ministr Stanjura v médiích říkal, že je potřeba se vrátit zase k vyrovnaným rozpočtům a rozpočtové zodpovědnosti. Ale kdy? Až po roce 2025, kdy budou nové volby, bude nová vláda a pravděpodobně vláda, ve které už nebude ani sedět? To jsou rady k ničemu, protože do roku 2025 tato vláda plánuje vysoké schodky rozpočtu. Takové rozpočty, které tato vláda připravuje a schvaluje, jsou neufinancovatelné, protože plánované výdaje státu už jsou tak vysoké, že stát si na ně není schopen dostatečné příjmy vůbec zajistit. Česká republika je v tuto chvíli státem, jehož veřejný dluh roste nejrychleji ze všech členských zemí Evropské unie. To je ale evidentně této vládě jedno.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Paní poslankyně Mračková Vildumetzová? Máte přihlášenou faktickou poznámku. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Omlouvám se, pane místopředsedo. Já jsem jenom chtěla ještě zareagovat na pana ministra financí a chtěla jsem na něj zareagovat, když teda tvrdí, že to je v té všeobecné pokladní správě, tak ať podpoří ty naše pozměňovací návrhy, ať máme jistotu, že to ti hasiči a policisté dostanou. Vždyť je to úplně jedno. Vždyť my stejně navrhujeme, aby to šlo z rezervy, tak to vyjde úplně nastejno. Ale budeme mít jistotu, že finanční prostředky, to znamená, když se hasičům a policistům od 1. 9. navýšilo o 10 %, tak že je dostanou. A když jsem se tedy podívala na to, co mi tady pan ministr financí ukázal, na té dané stránce i v té tabulce tam jsou všude nuly. Takže já pořád říkám, podpořme tyto dva pozměňovací návrhy a budeme mít jistotu, že hasiči a policisté finanční prostředky dostanou, a nemusíme se tady o tom pak vůbec přít. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní vystoupí řádně přihlášená paní poslankyně Klára Dostálová a po ní pan poslanec Radek Vondráček. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, možná ještě na úvod, než se dostanu ke svým pozměňovacím návrhům, tak připomenu pár čísel, protože z pohledu příjmů má stát zvýšené příjmy v důsledku inflace a hospodářského růstu o 127 miliard oproti našemu návrhu rozpočtu. Předložená novela státního rozpočtu počítá se zvýšením inkasa DPH o 25,2 miliardy korun, daň z příjmů fyzických osob se zvyšuje o více než 10 miliard korun, inkaso z daně z příjmů právnických osob se zvyšuje téměř o 9,2 miliardy korun, pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti o 9 miliard korun. Stát má navýšený příjem z ČEZu, z Lesů České republiky, finanční prostředky z Evropské unie a z Modernizačního fondu. Bohužel ale ke svému (?) zjištění ten rozpočet nereaguje na problémy lidí související s krizemi, ať už je to krize energetická, nebo bytová. Samozřejmě asi ode mne všichni očekáváte, že já se budou věnovat zejména té bytové krizi jako takové.

Dnes tu máme krizi bydlení, která je prohlubována odložením stavebního zákona, a pravděpodobně nám také hrozí krize v oblasti cestovního ruchu, protože některé trhy s turisty se nám úplně zavřely a také domácí turismus bude klesat v důsledku reálného poklesu mezd ve výši téměř 10 %. Proto jsou připraveny dva pozměňovací návrhy.

Ten první pozměňovací návrh ve výši 300 milionů korun je na podporu kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj v rámci programu Podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu. Je potřeba si uvědomit, že my jsme vždycky reagovali dotačními programy ministerstva na to, aby vlastně nevznikala bílá místa, a zároveň s velkým důrazem na to, aby se nám dotační programy nedublovaly. A je potřeba si říci, že skutečně dneska je velký převis poptávky zejména u malých školských zařízení, to znamená, ať už jsou to jesličky, to znamená pro ty úplně malé děti, nebo i právě předškoláky, to znamená v podobě školek, nebo základní školy na venkově. Tento program Ministerstva pro místní rozvoj míří na obce do 3 000 obyvatel, kde tyto programy na školská zařízení jsou do 5 milionů korun. To jsou i ty malotřídky a všechny tyto věci, které venkov potřebuje. Integrovaný regionální operační program naopak řeší ty projekty od 5 milionů výše, to znamená, že pokud nebude podpora pro ta malá školská zařízení, to znamená školky v obcích do 3 000 obyvatel, tak to skutečně bude znamenat obrovský deficit. A co si budeme povídat, maminky samozřejmě volají i po tom, aby mohly odejít do práce co možná nejdříve, aby to bylo i pro ty nejmenší děti kolem jednoho až tří let a následně samozřejmě mohly přejít do té školky jako takové. Takovéto rekonstrukce školek, těch předškolních zařízení, ale i škol se samozřejmě jeví jako velmi důležité právě i na venkově, aby se tam zmírnila ta energetická náročnost jednotlivých budov, a tím samozřejmě se pomohlo obecním rozpočtům.

Druhý pozměňovací návrh, k tomu si dovolím nejprve odprezentovat pár čísel, proč musíme současnou situaci v oblasti bydlení řešit. Stavební úřady vydaly meziročně o 9,2 % stavebních povolení méně. Meziročně bylo zahájeno o 28,6 % bytů méně, dokončeno bylo o 6 % bytů méně. Úroková sazba u skutečně nově poskytnutých hypotečních úvěrů v srpnu vzrostla na 5,76 % a pokles objemu hypoték je v České republice citelný nejenom vůči silnému roku 2021, ale i ve srovnání s rokem 2020 je srpnový objem poskytnutých hypoték téměř 60 %. Za celý letošní rok, to znamená od ledna do srpna letošního roku, propadla aktivita na hypotečním trhu více než o polovinu a meziroční pokles hypotečního trhu o 78 % je dramatický. Proto se druhý pozměňovací návrh týká zejména podpory bydlení jako takového. Opět je to návrh 300 milionů ve prospěch Ministerstva pro místní rozvoj.

Na co by ty peníze především měly jít? My si musíme uvědomit, že bohužel se stalo, že pan ministr Bartoš zrušil program na podporu bydlení mladých a v rámci tohoto programu byla i možnost mladých lidí vzít si velmi výhodnou státní půjčku na družstevní podíly. Všichni víme, že do samostatné hypotéky se dneska mladí lidé asi nepohrnou, a právě družstevní výstavba by mohla být takovým tím motorem toho, aby se bytová výstavba a bytová politika nezastavila v České republice jako taková.

Druhou možností, jak investovat těchto 300 milionů, je na využití pro vícegeneračních domy. Skutečně je obrovská poptávka právě od našich spoluobčanů, kteří sami žijí ve vícegeneračních domech, protože kdysi se prostě takto ty domy stavěly, ale bohužel mladí lidé se osamostatňují, nechtějí bydlet se svými rodiči. A v podstatě by stačilo skutečně velmi málo peněz, protože každý, kdo žije ve vícegeneračním domě, ví, že by stačilo jenom zainvestovat do samostatných vchodů a do samostatných zařízení typu koupelna a tak dále. Opravdu by nemuselo jít o mnoho, mnoho milionů, stačilo by set tisíc na to, aby ti lidé takto ty byty nebo domy mohli upravit a nabídnout je právě mladým rodinám k tomu, aby začaly žít na venkově. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP