(16.50 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Brázdil. Pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Vím, že bychom se měli bavit o financích, o penězích, ale přece mi to jenom nedá v té faktické. Pane ministře, tak jak vy jste poděkoval všem zdravotníkům, já vám taky musím poděkovat, protože vy jste ten, který neustále mluvíte o tom, že by se přece jenom transformace záchranek měla dokončit. Pokud by se vám to povedlo, aby opravdu záchranné služby v naší republice nebyly čtrnáctkrát jinak, ale byly státní, ušetříte obrovské peníze a nespokojenost lidí napříč republikou. Z každé té záchranky totiž se cítí být podvedeni, protože někde mají peníze takové, někde vybavení jinačí. Tohle kdyby se vám povedlo, tak vám záchranáři zatleskají.
A já nechci mluvit o tom, že peněz je málo, vždycky bude peněz málo. Vy to víte, ve zdravotnictví všichni chceme být zdraví. Ale to, že do prevence teď máme, jako máme, vy jste říkal: Vy, členové správní rady, hodně hlídejte fond prevence, ať ti lidi chodí. No jo, ale víte, lidi na prevenci většinou chodí, když je jim jakžtakž dobře, když vidí smysl života, když chtějí být na tom světě dlouho a chtějí se radovat, tak myslí i na svou budoucnost. Jenže teď je situace v naší republice docela taková ponurá. A vy sám víte, i během covidu na prevence nechodili a ani teď pravděpodobně moc chodit nebudou. Ono totiž není - není plný personál, není ta motivace. Je potřeba aspoň na tu kurativu. Lidé, kteří, ti dělníci medicíny, sestřičky, oni, ony dneska padají na ústa. Na urgentních příjmech bych vám přál vidět, jak oni vypadají, čili peněz vždycky bude málo.
Ale prosím, já vám děkuji aspoň za tu záchranku. Myslete na to, já vám fandím. Rád vám s tím pomůžu, pokud budete o to stát.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, a než se vrátíme do obecné rozpravy, načtu další omluvy. Omlouvá se paní poslankyně Balaštíková od 16 do 19.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Jáč od 16.30 z rodinných důvodů, pan poslanec Stržínek od 18 hodin z pracovních důvodů, pan premiér Fiala od 17 hodin do 20 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Bartoš od 16.30 z pracovních důvodů.
A vracíme se do obecné rozpravy, do které je přihlášen pan poslanec Nacher. Toho nicméně v sále nevidím, píši si nepřítomen, a další v pořadí je paní poslankyně Mračková Vildumetzová, připraví se pan poslanec Babka.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já bych se ráda vyjádřila k návrhu státního rozpočtu na rok 2023, a to především z pohledu Ministerstva vnitra.
Poslouchala jsem bedlivě pana ministra vnitra Víta Rakušana. V tuto chvíli tady není, možná nás sleduje v nějaké kanceláři, protože říkal, že nám určitě zodpoví dotazy, které se Ministerstva vnitra dotýkají.
My samozřejmě v současné chvíli jsme obdrželi kostru toho rozpočtu a takzvané kapitoly 314, kde tedy vidíme, že oproti roku 2022 dochází k navýšení zhruba o 4 miliardy korun. My se určitě budeme ptát na konkrétní věci na bezpečnostním výboru, kde předpokládáme, že bude spousta těch věcí více rozklíčovaných, protože jak jsme dostali informaci, ještě některé kapitolní sešity, které se právě třeba dotýkají Ministerstva vnitra, teprve nám budou doručeny. A tam je nutné všechny věci dopodrobna nějakým způsobem nastudovat a zeptat se na ně.
Ale musím říct, že když se na to podíváme v tuto chvíli optikou inflace, pokud se na to podíváme optikou, že od 1. 9. se navýšilo hasičům a policistům, kteří jsou takzvanými občanskými zaměstnanci, to znamená těmi, kteří nejsou v uniformě, když se do toho rozpočtu podíváme, tak nám v tuto chvíli v žádném případě nepřipadá, že by ty finanční prostředky tam byly obsaženy a že by jich byl v rámci toho 10% navýšení dostatek. Ale třeba na bezpečnostním výboru nám to rozklíčují a řeknou, že tam opravdu ty dané prostředky jsou.
Velmi mě překvapilo, že dnes, když tady pan ministr vnitra vystupoval, říkal, že policisté a hasiči dostali odměny. No, já nevím, já se neustále s nimi bavím a zpětnou vazbu mám takovou, jestli tedy 100 milionů na odměny policistům a hasičům je dostatečné. A pořád to tady opakuji, všichni víme, kolik máme policistů a hasičů, tak když si to vydělím tou částkou, na jednoho policistu a hasiče mi to vychází 2 600 korun. To si tedy v žádném případě nemyslím, že je adekvátní odměna za to, co odvádějí v rámci krizových situací, ať už je to covid, ať už je to uprchlická krize, ať je to Hřensko, ať je to teď nelegální migrace a tak dále.
Zároveň - a mě překvapilo, že pan ministr tady hovořil o základních registrech a řekl, že je nutné do těchto registrů investovat velké finanční prostředky, protože je to z těch let minulých zanedbané - a s tímto bych se chtěla zeptat na Digitální informační agenturu, která má být zřízena od 1. ledna roku 2023, a tato agentura má samozřejmě, má na ni přejít i správa základních registrů. Tak kdo to bude investovat? Bude to investovat ta nová agentura, anebo to bude investovat Ministerstvo vnitra? Moje otázka zní: Kde jsou tedy finanční prostředky na zřízení Digitální informační agentury? Kde jsou? Jsou dnes v kapitole Ministerstva vnitra, nebo jsou někde jinde?
Druhá otázka: pan ministr vnitra tady řekl, že dojde ke snížení stavu úředníků o 200 míst. Myslel tím ty úředníky, kteří přejdou do Digitální informační agentury, kterých má být 190 a nových 125 má být ještě dalších? To znamená, že Digitální informační agentura má mít 315 lidí? Myslel tím to, že dodneška zaměstnanci na Ministerstvu vnitra, kteří mají do této Digitální informační agentury přejít, do dnešní chvíle nic neví? Neustále se obrací jak na ministra vnitra, tak ministra pro místní rozvoj, že nikdo to neprojednal s odborovou organizací, že ti lidé doteď neví, jestli dojde k té transformaci, jestli to tedy bude od 1. ledna, koho se to bude týkat? Pouze samozřejmě víme, že by to měl být odbor hlavního architekta, odbor eGovernmentu, odbor eGovernmentu cloudu a Správa základních registrů. Tak já se ptám, že když tady tedy vystupujeme, že budeme dávat finanční prostředky a že to je strašně důležité - ano, Správa základních registrů je jedna z nejdůležitějších technologií v rámci veřejné správy, a my to předáme a vytvoříme si agenturu? Proč to nemůže být na Ministerstvu vnitra, proč to nemůže řídit ministr vnitra? Může mi to někdo vysvětlit? A mohu se zeptat, máme jistotu, že ti lidé přejdou do Digitální informační agentury? My máme tolik IT specialistů? Všichni víme, kdo pracujeme na městech, obcích a krajích, že ti lidé nejsou, a je velmi těžké je sehnat a zaplatit. A my teď riskujeme to, že to, co funguje na Ministerstvu vnitra - tak já vůbec nechápu ten pohled, protože kdybych byla v roli ministryně vnitra, v uvozovkách, tak bych bojovala za to, aby to zůstalo na mém rezortu. Nikdy bych neudělala to, aby to přecházelo na zřízení... i kompetenčně. Pokud bude Digitální informační agentura, kdo ji bude zastupovat, kdo ji bude zastupovat i v rámci vlády a v rámci všech věcí? A já vždycky říkám a zastávám názor, že všechny ty věci je vždycky nejlepší, když jsou na ministerstvech. Jako když jsem řídila kraj - ne aby se něco dávalo do nějakých organizací, protože nejlepší kontrola, nejlepší dohled je, když je to pod tím krajem anebo pod tím ministerstvem. O tom jsem stoprocentně přesvědčená. Takže nevím, jestli těch 200 míst se tedy dotýká těch lidí, kteří mají přejít právě do té Digitální informační agentury. A překvapuje mě, že je dneska konec října, prakticky za dva měsíce by to mělo být a nikdo nic neví. Já si myslím, že nejistota lidí na Ministerstvu vnitra, a nejednat s odborovou organizací při Ministerstvu vnitra, nejednat s těmi lidmi, nebo respektive nějaká jednání tam asi okrajově probíhala - já jsem si četla všechny ty odpovědi od pana ministra pro místní rozvoj, ale v žádném případě mě nepřesvědčily a nepřesvědčily ani předsedu té odborové organizace, protože napsali další dopis, kde neustále říkají své obavy, že tento krok je velmi špatný, je neuvážený, neprodiskutovaný a může mít opravdu právě na digitalizaci veřejné správy velký dopad. ***