(9.20 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Všechny pozměňovací návrhy za hnutí ANO budeme samozřejmě podporovat, ať už se jedná o tři pozměňovací návrhy mé ctěné kolegyně Lucie Šafránkové, anebo ať už se jedná o pozměňovací návrh, který jsme dali společně dohromady koalice a opozice s Vítem Kaňkovským ohledně oxygenoterapie na 2 900 korun. Veškeré tyto pozměňovací návrhy včetně pana Šimona Hellera, který dal pozměňovací návrh ohledně otcovské, tak podporovat samozřejmě v tuto chvílí budeme. Nicméně říkám za hnutí ANO i za všechny ty, kteří na to půl roku čekali, že to přichází jednoduše pozdě, a že to je skutečně málo. Děkuji moc.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě se hlásí pan poslanec Vít Kaňkovský. Prosím.
Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré dopoledne, vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se za klub KDU-ČSL také vyslovil ještě k tomuto sněmovnímu tisku, kterým se snažíme pomoci zdravotně postiženým. Klub KDU-ČSL podporuje tento návrh zákona. Zaznělo tady, hodně se tady akcentoval příspěvek na mobilitu, ale jak už tady zaznělo jak od kolegyně Pavly Golasowské, i od kolegyně Pavly Pivoňka Vaňkové, je to balíček podpory osobám se zdravotním postižením, je tam řada dalších bodů a já chci v tuto chvíli říct, že samozřejmě každý z nás si dokáže představit ještě širší podporu osobám se zdravotním postižením, ale nemohu nereagovat na kolegy, vážené kolegy, Juchelku a kolegyni Šafránkovou.
Pokud se bavíme o podpoře zdravotně postiženým, tak se musíme trošičku podívat i do historie. Příspěvek na mobilitu v nové podobě je tady od roku 2011, kdy je platný zákon č. 329/2011 Sb., a dlouhá léta byl tento příspěvek ve výši 400 korun měsíčně. Můžeme si říct, že konstrukce tohoto příspěvku je a priori ne úplně dobrá, protože skutečně 400 korun i v roce 2011, kdy v té době byla cena nafty také někde nad 30 korunami, takže je to skutečně jen malý příspěvek těm osobám, které mají to nejtěžší zdravotní postižení. Ale v průběhu dalších let tady nevyvinula aktivitu v podstatě žádná politická strana na to, aby se ten příspěvek navýšil. Až v roce 2017, ještě před parlamentními volbami v rámci poslanecké novely tohoto zákona, přišla KDU-ČSL, tenkrát za podpory ČSSD, s několika variantami navýšení příspěvku na mobilitu. V té době byla ministryní financí paní současná předsedkyně poslaneckého klubu ANO Alena Fišerová... Alena Schillerová, pardon. V té době jsme předložili několik variant navýšení toho příspěvku na mobilitu, ale paní tehdejší ministryně nekývla na to nejvyšší navýšení. Nakonec jsme se nějak dohodli na navýšení o 150 korun a od té doby, v podstatě od 1. 1. 2018, je zvýšený příspěvek na mobilitu ve výši 550 korun. Takže je potřeba se také podívat do historie a říct si, nakolik třeba například hnutí ANO bojovalo za zdravotně postižené a bojovalo i v tom celém minulém volebním období za to, aby se příspěvek na mobilitu zvýšil. Tady bych se chtěl zastat SPD, které v této oblasti má kontinuální názor a kontinuálně v podstatě nějaké navýšení příspěvku na mobilitu navrhovalo. To znamená, v této chvíli tvrdit, že vláda je nějak proti zdravotně handicapovaným, že jim nechce pomoci, si myslím, že není fér.
Ano, navýšily se nám skokově ceny pohonných hmot. Je to o třetinu, možná v některých případech, teď nám opět ty ceny vzrůstají o více než třetinu. Vláda navrhuje navýšení příspěvku na mobilitu o 350 korun, což je procentuálně více než o polovinu. Není to nic mimořádného, skutečně by si zdravotně postižení zasloužili vyšší navýšení, ale bavme se o konstrukci toho příspěvku na mobilitu. Bavme se o tom, jak zdravotně handicapovaným komplexně více pomoci, ale v tuto chvíli se bavíme o dopadu navýšení cen pohonných hmot a o tom, jakým způsobem nominálně navyšujeme příspěvek na mobilitu. Takže si myslím, že není fér tady šermovat tím, že vláda se na zdravotně handicapované vykašlala, že jim příspěvek na mobilitu zvyšuje málo. Ano, všichni bychom si přáli, kdybychom mohli navýšit více, ale bavme se komplexně o tom, jakým způsobem zdravotně handicapovaným chceme pomoci, a dívejme se i do historie. Paní ministryně Schillerová pak pokračovala celé další volební období a nezaznamenal jsem, že by tady navrhovala v minulém volebním období zvýšení příspěvku na mobilitu, byť třeba jen o 200 korun. Tolik tedy na úvod.
Chtěl bych vás také požádat o podporu, jednak celého tohoto návrhu zákona a jednak i už zmíněného pozměňovacího návrhu, který byl načten pod písmenem D a který jsme skutečně připravovali s kolegou Juchelkou a s dalšími a také s Národní radou osob se zdravotním postižením. Tento návrh podpoří lidi, kteří jsou skutečně v nejvyšším stupni zdravotního handicapu. Jsou to lidé, kteří jsou trvale 24 hodin odkázáni buď na umělou plicní ventilaci, nebo na podporu plicního oxygenerátoru. Tady se snažíme navýšit jim nebo nějakým způsobem jim i kompenzovat současné vysoké ceny elektrické energie a k tomu příspěvku, zvýšenému příspěvku na mobilitu 900 korun, se přidává ještě dalších 2 000 korun. Myslím si, že tady je shoda napříč politickým spektrem, a dovolím si vás požádat o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, který jsme předložili.
Zároveň bych vás požádal ještě o podporu legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2, které teď načtu ve třetím čtení a které jsme po diskusi s legislativou jak Ministerstva práce a sociálních věcí, tak s legislativou Poslanecké sněmovny a ze Senátu připravili tak, aby výklad byl jednoznačný. Týká se to právě oxygenerátorů a přechodných ustanovení. Nijak se tím nemění věcný záměr tohoto pozměňovacího návrhu.
Tedy návrh legislativně-technických změn ve třetím čtení:
Za prvé, za bod 1 pozměňovacího návrhu D se vkládá nový bod X1, který zní: "X1. V čl. I se za bod 1 vkládá nový bod 2, který zní: V § 7 se slova ,není-li dále stanoveno jinak‘ zrušují." Původní body 2 a 6 v čl. I se nově označují jako body 3 až 7.
Za druhé, za bod 2 pozměňovacího návrhu D se vkládá nový bod X2, který zní: "X2. V čl. I se za bod 4 vkládá nový bod 5, který zní: V. paragraf 8 se zrušuje." Původní body 5 a 7 čl. I se nově označují jako body 6 až 8.
Za třetí, bod 3 pozměňovacího návrhu D zní: "Za třetí v čl. II se slova ,říjen 2002‘ nahrazují slovy ,kalendářní měsíc bezprostředně předcházející dny nabytí účinnosti tohoto zákona‘."
Za čtvrté, bod 4 pozměňovacího návrhu D zní: "Za čtvrté, v čl. X se na konci doplňují slova ,s výjimkou ustanovení čl. I bodu 2 a 5, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2025‘."
Tolik návrh legislativně technických úprav, které, jak už jsem řekl, nijak neovlivňují věcnou náplň zmíněného pozměňovacího návrhu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní se objevilo několik faktických.
Jen než dojde pan poslanec Robert Králíček, který je s faktickou jako první, načtu, že s náhradní kartou číslo 35 bude hlasovat pan ministr Martin Kupka.
A ještě došla jedna omluva: pan poslanec Václav Král do 13.30 hodin z pracovních důvodů.
Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. ***