(13.50 hodin)
Poslanec Ondřej Kolář: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, milé kolegyně, vážení kolegové, ještě jednou dobré dopoledne. Já si dovolím jen krátce odůvodnit pozměňovací návrh, ke kterému se potom následně přihlásím i v podrobné rozpravě. My jsme ho předložili společně s kolegy Josefem Bernardem, Markem Výborným a Karlem Haasem a jeho cílem je odklad ukončení zápisu rodných čísel do občanských průkazů, a to o jeden rok, tedy do 31. 12. 2024. Ona je pravda, že o ukončení zapisování rodných čísel do občanských průkazů rozhodla vláda už v roce 2010, mělo to skončit rokem 2020, nicméně současná právní úprava předpokládá zrušení rodných čísel ke dni 31. 12. 2023. Rodná čísla má pro účely jednoznačné identifikace nahradit bezvýznamový směrový identifikátor neboli zkratkou BSI, nicméně informační systémy veřejné správy bohužel nejsou pro tuto změnu ještě připraveny a není vyjasněn ani způsob užití toho BSI, tedy bezvýznamového směrového identifikátoru, v řadě sfér, například v pojišťovnictví, ve zdravotnictví nebo u penzijních fondů.
Na problematiku BSI, konkrétně v oblasti insolvenčního řízení, reaguje nebo reagoval pozměňovací návrh pana poslance Bendy ke sněmovnímu tisku 139, v systému evidovaný pod číslem 1181, který odkládá ukončení vyhledávání v Insolvenčním rejstříku podle rodných čísel až k okamžiku uvedení do provozu nového Insolvenčního rejstříku a za účelem snadnějšího přechodu na nový systém BSI a bezvýznamových klientských identifikátorů v průběhu roku 2024 umožňuje paralelní vyhledávání podle rodných čísel včetně nových identifikátorů. Garanční ústavně-právní výbor zaujal k tomuto pozměňovacímu návrhu stanovisko kladné a dnes byl v rámci třetího čtení sněmovního tisku 139 schválen, Z toho důvodu je potřeba zajistit uvádění rodných čísel v občanských průkazech i v roce 2023, jinak by od 1. 1. 2024 nebylo - pardon, 2024 - protože by vyhledávání v rejstřících pomocí rodných čísel jinak nebylo možné. Ono se to netýká jenom Insolvenčního rejstříku, do problémů by se dostaly i další informační systémy veřejné správy, jako je například exekuční rejstřík, u kterého se také čeká na novelu zákona, která zavede obdobnou úpravu jako u toho už zmíněného insolvenčního rejstříku. Jak jsem říkal, k pozměňovacímu návrhu se následně přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou paní poslankyně Klára Dostálová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já jsem nechtěla zdržovat druhé čtení, a to by znamenalo vyvolání, kdybych to vrátila garančnímu výboru, tak by to znamenalo hlasování dneska. Já si to odehraji ve třetím čtení, takže stahuji ten svůj návrh. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stahujete návrh na vrácení? Na zamítnutí necháváte. (Ujasňování si mimo mikrofon.) Opakování druhého čtení, takže zůstává pouze návrh na zamítnutí.
Mám pro vás jenom informaci - na základě dohody předsedů všech klubů budeme projednávat tento bod a poté budou následovat body 28 a 53. Je to dohoda všech klubů.
Budeme pokračovat v obecné rozpravě tohoto návrhu, tohoto sněmovního tisku... Pan poslanec Rozvoral se hlásí. Prosím.
Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Není to pravda. Já jsem říkal, že se mi do toho nechce. Pan Michálek za mnou byl, bavili jsme se o tom, že se mi do toho nechce, takže dohoda všech klubů to není.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, pane poslanče, tuto informaci jsem neměla. Vystoupí teď s přednostním právem pan poslanec Marek Benda.
Poslanec Marek Benda: Chyba je prosím na mé straně. Já se omlouvám panu poslanci Kobzovi (správně Rozvoralovi) i paní místopředsedkyni, že jsem ji špatně informoval, ale je to dohoda většiny Poslanecké sněmovny. A omlouvám se.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano. Pan poslanec Rozvoral omluvu přijímá. (Pobavení.) Děkuji. Budeme tedy pokračovat dále v obecné rozpravě a prosím nyní paní poslankyni Marii Pošarovou, aby se ujala slova. Paní poslankyně? Paní poslankyně Marie Pošarová je přítomna. Ano, už zaznamenala moji výzvu. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Marie Pošarová: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsme proti novele jako celku. Je nákladný, nesystémový a nemá smysl zřizovat další úřad, když každý rezort má příslušné odbory. Nesmíme také zapomínat na důležité, a to opačné právo - právo nepoužívat digitalizaci, ale normálně chodit na úřady. Mnoho lidí nechce jednat elektronicky, mít datovou schránku, bankovní identitu. Projednávání záměru i jeho legislativní podoba předložená...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, paní poslankyně, že vás přerušuji. Prosím o zklidnění, aby paní poslankyně mohla přednést svůj proslov. Děkuji.
Poslankyně Marie Pošarová: Projednávání záměru i jeho legislativní podoba předložená Poslanecké sněmovně, jakož i související aspekty vyvolávají zásadní rizika pro zaměstnance, a to jak z hlediska samotného výkonu práce, tak i z hlediska jejich postavení a nároků. Dne 6. dubna 2022 schválila vláda usnesením číslo 289 realizaci projektu transformace, koordinace a řízení digitalizace, na jehož základě měly být navrhované změny realizovány. Do doby přijetí tohoto usnesení nebyla odborová organizace, natož zaměstnanci nijak informováni, že je tento záměr připravován, natož že je navrženo usnesení vlády. Usnesení stanovilo jako termín zahájení činnosti Digitální agentury 1. ledna 2023, čímž byl vytvořen umělý tlak na rychlé přijetí předpokládaných změn, kterým bylo následně ze strany předkladatelů opakovaně argumentováno.
Po přijetí usnesení byly vytvořeny čtyři, později pět pracovních skupin Úřadem vlády coby předkladatelem navrhovaných změn. Do pracovních skupin byli přizváni zaměstnanci Ministerstva vnitra, kteří spolu se zaměstnanci dalších zainteresovaných subjektů, státních podniků - Národní agentura pro komunikační a informační technologie nebo Státní pokladna Centrum sdílených služeb, jakož i dalších orgánů, například Ministerstva financí - upozorňovali na rizika spojená se záměrem a postupem jeho realizace. Lze doplnit, že přítomné osoby zastupující předkladatele návrhu zákona se jevily nepřipravené, troufáme si říci nekompetentní, neboť teprve na jednáních těchto pracovních skupin překvapeně zjišťovali, co vše je vlastně nutné v souvislosti s transformací vyřešit, například majetkové aspekty včetně vztahů s dodavateli, ochranu utajovaných informací, kteří zaměstnanci jsou v pracovněprávním poměru a kteří ve služebním poměru, jaký je vůbec rozdíl mezi zákoníkem práce a zákonem o státní službě, přesun spisů a tak dále. Za dobrý příklad nekompetentnosti lze mimo jiné považovat průběh jednání předkladatelů se zástupci bezpečnostní komunity, kdy žádný ze zástupců předkladatele návrhu zákona nebyl vybaven příslušnou bezpečnostní prověrkou, a to i přesto, že na jednání měly být projednávány utajované informace. Ze strany předkladatelů docházelo k opakovaným změnám zařazení dotčených útvarů i agend, změnám v názvu Digitální agentura. Ostatně samotný vznik Digitální agentury je v rozporu s výše zmíněným usnesením vlády číslo 289, které ve svých přílohách opakovaně předpokládá přesun dotčených útvarů do Úřadu vlády, nikoliv vznik nového úřadu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Táži se, zase ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, končím obecnou rozpravu. Táži se... dobře, pan předseda Michálek nechce tedy ještě promluvit, nebo chce? Ne. Výborně.
Táži se na závěrečná slova, jestli má zájem pan ministr? (Ne.) Pan zpravodaj? Také ne.
Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásil pan poslanec Petr Letocha, připraví se pan poslanec Ondřej Kolář. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Letocha: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, hlásím se tímto k pozměňovacímu návrhu, sněmovnímu dokumentu číslo 1436. Cílem pozměňovacího návrhu je zrušit ještě před nabytím účinnosti dosud platnou, nikoliv však účinnou úpravu automatického zřizování datových schránek fyzické osoby těm fyzickým osobám, které použijí prostředek pro elektronickou identifikaci v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Účinnost úpravy by měla nastat k 1. lednu 2022. ***