(13.30 hodin)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Připomínám, že jsme v obecné rozpravě, a jako první se přihlásil pan Robert Stržínek. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, snad mi pan ministr promine, když budu teď lehce kritický, ale myslím si, že to nebude nic, co by bránilo další diskusi. Podvýbor pro eGovernment minulý týden projednal sněmovní tisk 287 a k němu přiložené pozměňovací návrhy z pera ministerstva, kterých je v tuto chvíli již devět. Následně proběhla diskuse k tomuto tisku na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Není pochyb o tom, že digitalizace je cíl, ale k tomuto cíli vedou různé cesty. Cesta zvolená panem ministrem, tedy vznik Digitální a informační agentury, generuje mnoho otázek a mám vážné pochybnosti o tom, že se jedná o cestu přímou, úspornou a efektivní.
Velká debata byla vedena o organizační struktuře agentury, o dislokaci, personálním obsazení, finančním zajištění, spisové rozluce a smluvních vztazích. Důležitým tématem je měnící se pozice NAKITu a možnost či spíše nemožnost in-house zadávání zakázek v rámci rezortu Ministerstva vnitra. Tento zákon, respektive změnu zákona č. 12/2020 Sb., vnímám jako do jisté míry společné dílo pana ministra Bartoše a týmu lidí z Ministerstva vnitra. Opozice k jeho přípravě a tvorbě přizvána nebyla, a nejen opozice. Z odborné debaty byla vyřazena Hospodářská komora, Svaz průmyslu a obchodu a své výhrady také jasně formulovala ICT unie.
Široká debata je potřeba mimo jiné proto, že tato velká legislativní změna - mimochodem, sněmovní tisk 287 má 196 stran, zasahuje do celkem třinácti zákonů, a to do změny zákona o právu na digitální služby, dále do změny zákona o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR, do změny kompetenčního zákona, probíhá změna zákona o státní statistické službě, změna zákona o státním podniku, změna zákona o informačních systémech veřejné správy, změna zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, změna zákona o základních registrech, o státní službě, o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, o elektronické identifikaci, dále probíhá změna zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a do třinácté změna zákona o občanských průkazech.
Širší debatu si tak jistě zaslouží personální obsazení této agentury, která má v cílové podobě čítat bezmála 400 zaměstnanců, a to v oboru, kde je absolutní nedostatek potřebných profesí, tedy specializovaných IT odborníků. Samostatnou personální kapitolou je potom aparát ministra, tedy Rada vlády pro informační společnost, která by podle dostupných informací měla čítat 16 plus 32, tedy 48 členů. Provozní a transformační náklady by samy o sobě měly být taktéž diskutovány, neboť se bavíme o stovkách milionů korun. Jen běžné provozní náklady se v rámci DIA odhadují po jejím zaběhnutí na 260 milionů korun. Sídlo agentury má být v Praze, ale minimálně otevřenou diskusi by si zasloužily alternativy jako Ostrava či Brno, tím spíše, že se jedná o digitální agenturu, kde přímo panem ministrem bylo řečeno, že nemalá část pracovních pozic může být řešena formou takzvaných home office. Předmětem diskuse je také pozice ředitele DIA. Bude pod služebním zákonem, nebo jej bude moci kdykoliv ministr odvolat?
Představitelé ICT unie navrhují, aby byl návrh zákona zamítnut nebo vrácen zpět k diskusi v širokém plénu jak veřejné správy, tak i odborné veřejnosti tak, aby získal maximální podporu nejen poslanců a senátorů, ale také u těch subjektů, které budou následné kroky realizovat. ICT unie vyjadřuje obavu, že přijetí tohoto zákona může ohrozit fungování českého eGovernmentu. Velké obavy jsou také z dopadu tohoto zákona na realizaci již probíhajících projektů eGovernmentu a dalších ICT projektů v České republice. Představený koncept tak může v důsledku znamenat vznik řady kompetenčních sporů a chaos při realizaci mnoha digitalizačních projektů financovaných z Národního plánu obnovy s ohrožením jejich čerpání.
Nevyjasněny jsou kompetence mezi agenturou, NAKITem, Cendisem, SPCSS, tedy Státní pokladnou Centrem sdělených služeb, Správou základních registrů, Radou vlády pro informační společnost a Ministerstvem vnitra. Není zřejmá kompetence agentury směrem k jednotlivým rezortům. Není jasné financování toho, co má agentura do budoucna provozovat. Nově vzniklá DIA v mnohém dubluje činnost RVIS, která taktéž nezaniká a bude fungovat souběžně. O financích a problematickém personálním obsazení s ohledem na nedostatek kvalifikovaných odborníků jsem hovořil již dříve.
V neposlední řadě si dovolím zmínit stanovisko základní organizace Odborového svazu státních orgánů a organizací při Ministerstvu vnitra, které reflektuje oprávněné obavy státních zaměstnanců a zaměstnanců v pracovněprávním poměru zařazených v Ministerstvu vnitra. Z jejich materiálu jen krátce cituji: "Případné transformaci se rozhodně nebráníme, nicméně je zarážející, jak je ze strany předkladatelů tlačeno na co nejrychlejší projednání sněmovního tisku, a obáváme se, že tlak na rychlé přijetí transformace může mít negativní dopady na zaměstnance dotčených útvarů a v důsledku na fungování celého eGovernmentu v České republice."
Tolik z mé strany několik postřehů, zejména z jednání podvýboru pro eGovernment a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Hezké odpoledne přeji, kolegyně, kolegové, s přednostním právem vystoupí pan ministr Bartoš.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Chtěl bych poděkovat za vstupy. Možná bych chtěl reagovat ve spoustě věcí, které tady zazněly, včetně třeba účasti odborné veřejnosti na těch osmi měsících prací. Jak zástupci ICT unie byli členy toho řídícího výboru, tak i třeba lidé ze Svazu průmyslu a dopravy jsou součástí českého digitálního týmu, s kterými ta věc byla zkonzultována. Já velmi rád, protože já jsem obdržel jistý dopis na minulém výboru, a už jsme na něj i odpovídali, sešli jsme se zástupci ICT unie ve věci této vnitřní státní změny od otázek smluv, probíhajících projektů. Všechny tyto věci vedeme v patrnosti a samozřejmě jsou řešeny, například smluvní závazky, které v tuto chvíli jsou vůči jednotlivým subjektům, ty nejsou dotčeny.
A já tedy jenom jsem chtěl v rychlosti zareagovat a zároveň - a já jsem to avizoval již vedení Sněmovny - mám setkání, které má za chvíli proběhnout s panem prezidentem, a požádal jsem pana kolegu Lipavského, jestli by v tuto chvíli mě mohl zastoupit (nesrozumitelné) s předkladatelem, řadu informací má k dispozici. A já samozřejmě jsem i dále k dispozici v této věci v dalších projednávání. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, tedy zaznamenávám vaši omluvu do konce jednacího dne a zastoupí vás pan ministr Lipavský.
Nyní budeme pokračovat v rozpravě. Přihlášena je paní poslankyně Klára Dostálová, připraví se pan poslanec Ondřej Kolář.
A ještě, než dám paní poslankyni slovo, přečtu omluvy. Omlouvá se Markéta Pekarová Adamová od 13 do devíti z osobních důvodů, Ondřej Benešík od 12.40 do devíti z pracovních důvodů, Faltýnek Jaroslav od 11.30 do devíti - rodinné důvody, Jakub Janda od 13 do devíti - pracovní důvody, Kaňkovský Vít od 13.30 do devíti z pracovních důvodů, Věra Kovářová od 9 do 11.40 - pracovní důvody, Zdeňka Němečková Crkvenjaš od 13.05 do devíti - rodinné důvody a paní poslankyně Jana Pastuchová od 13 do devíti z rodinných důvodů.
S přednostním právem vystoupí paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já tedy bych chtěla velmi požádat pana ministra: chápu, že má určitě pracovní důvody, nezpochybňuji je, ale byla bych ráda, pan ministr Bartoš, aby tady zůstal, protože tento zákon, slyším neustále, že je vlajkovou lodí nebo jednou z vlajkových lodí Pirátské strany. Včera jsme se ještě domlouvali, když jsme našli dohodu i s pětikoalicí na tom, že ukončí se jednací den v 18 hodin, takže se toto zařadí, a já si myslím, že tady budou padat docela závažné věci, takže já bych byla ráda, aby tady pan ministr zůstal. Teď nevím, jestli tady zůstane, nebo ne, takže nebudu tím pádem dávat procedurální návrh, děkuji. Děkuji, protože já jsem chtěla dát procedurální návrh, který tím pádem postrádá smysl, pokud pan ministr Bartoš tady zůstane. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. Pan ministr Bartoš bude reagovat s přednostním právem. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Ten konflikt - mě čekala taková i věc související s oceněním Vesnice roku, což si myslím, že po těch dvou letech pauzy v covidu je poměrně i na druhou stranu radostná věc, ale tak pokud je toto podmínkou v druhém čtení, tak já zde rád zůstanu a budu reagovat na ty věci. Samozřejmě hledám za sebe nástup na předávání těchto ocenění.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, čili rušíte svoji omluvu a zůstáváte za stolkem zpravodajů. Nyní vystoupí paní poslankyně Klára Dostálová a připraví se pan poslanec Ondřej Kolář. Prosím, máte slovo. ***