(13.10 hodin)
(pokračuje Václav Král)
A podívejte se například, kam vedl rozvoj obnovitelných zdrojů, nebo spíše z toho anglického označení říkejme občasných zdrojů energie, v Německu. Dojde ke dramatickému navýšení ceny distribučních nákladů, to znamená těch fixních, a teď nově ERÚ to nějakým způsobem řeší, ale půjde to pouze k tíži státního rozpočtu. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli někdo má ještě zájem vystoupit v rozpravě? Zde na monitoru už nemám paní Dostálovou, tamhle je (Míněno na tabuli.), tak bych poprosil jenom kolegy, jestli by ji mohli vymazat i z tabule.
Pokud nikoli, tak tímto končím obecnou rozpravu.
Táži se pana ministra, zda má zájem vystoupit se závěrečným slovem? Nemá a pan zpravodaj rovněž ne.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím. Můžeme přistoupit k hlasování. Zagongoval jsem, počkáme ještě chviličku na kolegy.
Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Ještě chviličku, čekáme na kolegy.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 125, přihlášeno bylo 145, pro bylo 138, proti nebyl nikdo. Výsledek: přijato.
Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Táži se tedy, jestli někdo má návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání nebo výborům? Nikoho nevidím.
Nyní se musíme vypořádat s tím, že je zde návrh na zkrácení lhůty na 7 dní, o čemž tedy budeme hlasovat. Nevidím žádný protinávrh.
Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty na 7 dní. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 126, přihlášeno 147, pro bylo 137, proti nikdo. Výsledek: přijato.
Děkuji všem za spolupráci.
Zahajuji další bod
12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu
na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 287/ - druhé čtení
Předložený návrh za navrhovatele uvede místopředseda vlády pro digitalizaci ministr pro místní rozvoj, pan Ivan Bartoš. Prosím, pane ministře, abyste se ujal slova, a poprosím všechny, aby se ztišili, případně aby si šli věci vyjednat před hlavní sál. Ještě jednou prosím všechny o zklidnění, děkuji.
Pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, máme zde návrh zákona, který přináší dlouho potřebnou změnu, která nám pomůže lépe koordinovat a řídit digitalizaci v České republice. Schválně říkám: pomůže koordinovat a řídit, protože naším cílem je nezaostávat v digitalizaci a poskytování služeb našim občanům. A když se podíváte i na výsledky České republiky v mezinárodním srovnání v indexu DESI, Česká republika se - byť přes dosavadní snahu - v tomto propadá. Není to proto, že bychom úplně stagnovali, ale je to proto, že v jiných státech, jako je Polsko, jako jsou další naši sousedé, prostě výrazně akcelerují. V covidu se ukázalo, jak je důležité umět komunikovat digitálně, poskytovat služby digitálně, umět sdílet data.
Já se v tuto chvíli nebudu bavit o zákoně příliš obšírně, neboť to jsme udělali v prvním čtení. Vede se i řada odborných diskusí po dobu více jak půl roku, ať jsou to lidé z Digitálního Česka, či z dalších organizací. My po dvaceti letech, kdy jsme digitalizaci nakopli a vznikly i důležité prvky, jako jsou centrální registry, CzechPOINTy, se dostáváme na jakýsi limit, kdy ta akcelerace, která je potřebná skutečně ve stávajícím uspořádání, jí dosahovat prostě nelze. Je tedy čas jít cestou jinou, ale podívat se, jak to udělali v jiných zemích, jako je třeba Estonsko, jako je Dánsko, nově třeba i státy, jako je Gruzie, ale ty výše zmíněné - Anglie, Dánsko, Estonsko a další - jsou považovány za světové lídry v digitalizaci.
Navrhované zřízení agentury DIA umožní koordinaci digitalizace v takzvaném režimu deštníku či umbrella organization, koncentraci dalších lidí, neboť já bych chtěl, aby ta instituce do budoucna byla nejlepším zaměstnavatelem v oblasti státní správy, a zároveň umožní efektivní sdílení informací, ale i principů mezi jednotlivými rezorty či podporu nadrezortních řešení, což stále častěji se nejedná o jednoúčelovou digitalizaci nějakého úkonu, ale skutečně o systémy, které kombinují agendy a data z jednotlivých rezortů. Digitální služby pod DIA - skutečně budeme podporovat vznik efektivních digitálních služeb včetně změn interních procesů v oblasti české digitalizace. To povede následně k vysokým úsporám nákladů na lidi, provoz, na agendy, na IT systémy.
Na návrhu legislativy, ale na celém projektu, který je připraven i v konkrétních realizačních krocích, kde legislativa je pouze částí, která ustanovuje vznik agentury, pracovalo přes 80 lidí déle než půl roku, a připravuje i nadále zřízení agentury ve spolupráci s danými rezorty, zejména pak s rezortem Ministerstva vnitra. Vznikly tak například a vznikají soupisy majetku, dislokace zaměstnanců, úpravy prostor, bezpečnostní prověrky, a bude-li zákon schválen včas, tak skutečně 1. dubna 2023 by agentura měla vzniknout a v průběhu roku s předpokládaným datem k 1. 4. již zastávat ty funkce, které jsem zde zmínil.
Jinak myšlenku celého toho zákona velmi vystihuje následující pasáž z programového prohlášení vlády, která zní: "Vytvoříme již v roce 2022 centrální koordinační tým a transformační týmy podporující digitální transformaci jednotlivých centrálních úřadů. Posílíme tak odborné personální kapacity centrálních úřadů pro provedení transformace procesů, kvalitnějšího zadávání veřejných zakázek a jejich následné projektové řízení. Všem transformačním týmům přidělíme dostatečné pravomoci a zdroje pro řízení a provádění digitální transformace." Naschvál znovu zopakuji: řízení a provádění transformace - nejedná se, což občas zaznívá ve veřejném prostoru, o jakési stažení veškerého IT ze všech našich rezortů, jejich systémů do nějaké jedné organizace, ale měla by to být dynamická agentura po vzoru zahraničních států. Ostatně nedávno jsem byl v Tallinnu právě se setkat s vedením takovéto agentury a těch výsledků, které dosahuje Estonsko, které je naopak téměř o dvacet let napřed v některých řešeních - to je úžasné a chceme alespoň částečně toto dohnat už v následujícím roce. Ten zákon umožňuje vznik této agentury.
Dovolte mi ještě citovat prohlášení vlády minulé, protože to není věc, která by nebyla známá v českém prostředí. Vláda Andreje Babiše nebo ANO a sociální demokracie měla ve svém prohlášení: "Zavedeme jednu centrální IT autoritu pro digitalizaci státu zřízenou v té době vládním zmocněncem pro digitalizaci, která bude podléhat přímo premiérovi." My jsme udělali ten krok, že máme člena vlády zodpovědného za digitalizaci v pozici vicepremiéra, tudíž se toto realizuje v našem případě trochu jinak - není to pan premiér, který má pod sebou třeba NÚKIB, ale je to vicepremiér pro digitalizaci. Pokračuji v citaci z minulého vládního prohlášení: "Bude zastřešovat tvorbu standardů, koordinaci prací, architekturu a další činnosti, které zjednoduší ministrům a ministerstvům jejich rozvoj, státnímu úřadu zapojení do programu Digitálního Česka, zkoncentrujeme IT agendu, definujeme základní principy, standardy platné pro státní správu a budeme řídit náklady, architekturu a dobrou dodávku projektů, za které ponese tato centrální IT architektura plnou zodpovědnost." Prohlášení vlády ANO, ČSSD, 8. 1. 2018. ***