(10.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Podle stávající úpravy je potřeba, aby zakladatelé kapitálové společnosti nejprve se sešli s notářem, poté ohlásili živnost u živnostenského úřadu, pokud chtějí podnikat živnostenským způsobem, a teprve poté opět s notářem dokončili zápis společnosti do obchodního rejstříku. Nově budou moci zakladatelé s notářem společnost založit i zapsat do obchodního rejstříku a nezávisle na tom vyřizovat živnostenské oprávnění živnostenským úřadem, což bude výrazně jednodušší a zároveň levnější.

Navrhuje se také další snížení administrativní zátěže zakladatelů společností, kdy napříště nebude nutné dokládat některé údaje duplicitně jak při zápisu společnosti do obchodního rejstříku, tak při ohlášení třeba živnosti živnostenskému úřadu. Například první důvod užívání prostor, v nichž bude mít společnost sídlo, a podobně.

Návrh zákona dále obsahuje změny navazující na poznatky v praxi v oblasti fungování veřejných rejstříků. Jedná se například o úpravu rozsahu zapisovaných údajů, například zápis organizačních jednotek v zahraničních fundacích a zahraničních ústavů nebo zabránění souběžným zápisům rejstříkovými soudy a notáři. Tím předkládaným návrhem je tedy naplněn požadavek programového prohlášení vlády navrhnout změny, které dále usnadní zakládání a zápis společností s ručením omezeným do obchodního rejstříku s využitím prostředků pro elektronickou komunikaci a identifikaci.

Účinnost je v návrhu stanovena na 1. července 2022, bude však nezbytné ji s ohledem na postup projednávání tedy posunout. K posunu účinnosti se také vztahuje jeden z uplatněných pozměňovacích návrhů pana poslance Bendy.

Jinak to projednání jak probíhalo: ústavně-právní výbor projednal návrh zákona dne 27. června 2022 a vydal usnesení, v němž doporučuje tento návrh schválit. Druhé čtení pak proběhlo 8. 9. K návrhu byly uplatněny čtyři pozměňovací návrhy, s nimiž Ministerstvo spravedlnosti jako předkladatel souhlasí.

Ústavně-právní výbor jako garanční výbor po projednání návrhu zákona po druhém čtení vydal na své schůzi 14. 9. usnesení, jímž doporučil Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v jím určeném pořadí a zaujal ke všem předloženým pozměňovacím návrhům stanovisko souhlasné. Tolik tedy na úvod. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a nyní otevírám rozpravu, do které nevnímám žádného přihlášeného. Přihlásila se paní poslankyně Iveta Štefanová - prosím, paní poslankyně. (Reakce ze sálu ohledně zpravodaje.) Jenom tady slyším ze sálu dotazy, ve třetím čtení zpravodaj v tom úvodu není, stanoví to jednací řád. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně a vážení kolegové, dovolte mi, abych se zde vyjádřila za klub SPD k předloženému návrhu zákona. Návrh digitální novely, kterou připravilo Ministerstvo spravedlnosti, má implementovat z českého právního řádu další změny vyplývající z evropské směrnice, pokud jde o využívání digitálních nástrojů a postupů v právu obchodních společností.

Cílem této směrnice je zejména umožnit plně elektronické vytvoření kapitálových společností a umožnit využívání digitálních nástrojů v průběhu dalšího životního cyklu společností, zejména vytvořením vzorových společenských smluv, možností zapisovat údaje do veřejných rejstříků, ukládat listiny do sbírky listin či zakládat pobočky v jiných státech plně elektronickou formou. Novela tedy v některých případech umožní například sepsat společenskou smlouvu společnosti, aniž by bylo nutné se fyzicky dostavit k notáři. Počínaje zářím je tak už možné založit společnost úplně on-line.

Účinnost této normy - návrh také nově definuje nezpůsobilost k výkonu funkce člena voleného orgánu u obchodní korporace. Důvody nezpůsobilosti jsou trojí: zakládá je rozhodnutí českého nebo zahraničního orgánu veřejné moci, zakazující dané osobě výkon funkce, dále jsou to důvody související s insolvenčním řízením nebo důvody spočívající v odsouzení za vybrané trestné činy. Směrnice o digitalizaci dále požaduje, aby v každém členském státě existovala evidence osob, u nichž je daná překážka výkonu funkce. Zákon tedy zavádí evidenci takzvaných vyloučených osob, které nemají šanci založit firmu ani být součástí vedení společnosti. Zákon se zmiňuje o tom, že tuto takzvanou černou listinu v celé Evropské unii bude podnikatel zařazen hlavně z důvodu hospodářské kriminality.

Klub SPD je pro digitalizaci státní správy, proto náš klub tento návrh podpoří. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji, paní poslankyně, a nyní se hlásil do rozpravy pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych jako zpravodaj chtěl načíst návrh legislativně technický a přihlásit se k dokumentu, sněmovní dokument 1358, což je návrh legislativně technických úprav podaných podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, který opravuje číslování v daném materiálu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a ještě jednou se rozhlížím, zda je zájem o vystoupení v rozpravě? Není tomu tak. Pokud se tedy již opravdu nikdo nehlásí, rozpravu končím.

A optám se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan zpravodaj nikoli, pan ministr nikoli.

Takže zagonguji, přivolám kolegy a kolegyně do sálu a přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Já tedy nejprve poprosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, aby poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a aby nám před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Takže prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji, paní předsedající. Myslím si, že teď to bude velmi hladké. Máme před sebou proceduru ústavně-právního výboru, takže nejprve budeme hlasovat návrh legislativně technické úpravy, podaný podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, sněmovní dokument 1358 s opravou číslování, za druhé budeme hlasovat návrh A, potom za třetí návrhy B1.1, B1.2, B1.3 a B1.4, společně jedním hlasováním, za čtvrté návrhy B2.1 a B2.2, společně jedním hlasováním, za páté návrhy C - legislativně technické úpravy, společně jedním hlasováním, a nakonec návrh zákona jako celek.

Stanoviska z výboru jsou ke všem návrhům doporučující a já u jednotlivých návrhů stručně uvedu, čí je to návrh a jaký je jeho obsah.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, zazněl tedy jasný návrh procedury. Optám se - nyní je to místo, kdyby měl někdo protinávrh k proceduře? Není tomu tak.

 

Takže zahajuji hlasování o předneseném návrhu procedury.

Kdo je pro tuto navrženou proceduru? Kdo je proti?

Hlasování číslo 82, bylo přihlášeno 149 hlasujících, pro 139. (Proti 0.) Procedura byla schválena. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji, paní předsedající, čili budeme pokračovat podle schválené procedury. Prvním bodem schválené procedury je legislativně technická úprava podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, načtená ve třetím čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a já poprosím o stanovisko k proceduře pana ministra k té legislativně technické. (Ministr: Souhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro legislativně technickou? Kdo je proti?

Hlasování číslo 83, hlasovalo 151 poslanců a poslankyň, pro 143, proti 0. Návrh byl schválen. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji. Druhým bodem procedury je pozměňovací návrh A paní poslankyně Malé, který navrhuje postavit najisto, že překážka výkonu funkce je dána až pravomocným odsuzujícím rozhodnutím týkajícím se vyjmenovaných trestných činů. Stanovisko výboru je doporučující.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko pana ministra? (Ministr: Souhlasné.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 84, bylo přihlášeno 151 hlasujících, pro 144, proti 0. Návrh byl přijat. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP