(16.20 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

A ten můj dotaz je prostý. Ve své době to asi nějaký smysl mělo z hlediska nějaké větší spravedlnosti, já jsem se na to díval na to odůvodnění, tehdy v roce 2015, a tenkrát se tomu říkalo "nezdravé šetření" - když se vůbec netopí, tak tam vznikají plísně v bytech, poškozuje to tu nemovitost, a to i veřejné prostory. Ale jestli by nestálo za to tohleto v současné situaci změnit (Místopředseda: Čas, pane poslanče.) a zaktualizovat. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. Čili chápu to tak, že jste interpelaci načetl, a pan ministr vám v souladu s jednacím řádem odpoví do 30 dnů. Děkujeme, pane poslanče.

A nyní dám slovo paní poslankyni Lence Knechtové, která byla vylosována jako pátá v pořadí k ústní interpelaci na pana vicepremiéra Rakušana ve věci Opravdu chce tato koalice šetřit?. Připraví se pan poslanec Kubíček. Paní poslankyně, prosím, máte dvě minuty na vaši interpelaci.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Dámy a pánové, vážený pane nepřítomný ministře. Po volbách byl rozeslán všem obcím e-mail z Ministerstva vnitra, kde informují nové zastupitele o své roli, o povinnostech a o mnohém dalším. Ministerstvo dále nabízí mnoho kurzů včetně e-learningových. To vše je bohulibé a s ohledem na moderní dobu přiléhavé. Děkuji i za elektronickou brožuru, která je hezky zpracovaná, obsahově jí nelze nic vytknout. Co mě ale zarazilo, je informace, že brožura bude vytištěna a přes všechny ORP distribuována pro všechny nově zvolené zastupitele. V době, kdy máme krizi, žádáme všechny, aby šetřili, si přece můžeme brožuru prostudovat elektronicky. Šetřme státu peníze, proto se ptám na rozpočet celé akce. Počet výtisků, cena tisku, předpokládám barevné publikace, cena distribuce na ORP. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně, paní poslankyně. Pan ministr je omluven, tudíž rovněž odpoví na vaši interpelaci v souladu s jednacím řádem písemně do 30 dnů.

A já dám slovo panu poslanci Kubíčkovi, který byl vylosován jako šestý v pořadí, aby přednesl interpelaci na pana ministra Síkelu, a to ve věci pomoc teplárenství. Připraví se pan poslanec Zlínský. Pane poslanče, prosím, máte dvě minuty.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážení členové vlády, dámy a pánové. Má otázka bude velmi rychlá. My sledujeme i v tisku oznámení různých tepláren o navyšování ceny, nejvíce navyšují ceny pochopitelně teplárny plynové, ale například teď přijde oznámení ze SAKO Brno o navýšení ceny teplárenských produktů. Pane ministře, máte připravené projekty pro podporu teplárenství a pro zmírnění dopadu, a to jak pro domácnosti, tak pro průmyslové teplo, to znamená pro firmy, které používají teplo pro přípravu svých výrobků? Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Slovo má nyní pan ministr průmyslu, pan Síkela, který odpoví na vaši interpelaci. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážený pane poslanče. Ve věci pomoci českému teplárenství a zabezpečení dostatku paliv v současné mezinárodní situaci i rostoucích cen energetických komodit bylo přijato několik opatření, která mají za cíl překonat toto období a zabezpečit dostatek tepelné energie, především pro vytápění.

Současná situace nejvíce dopadá na výrobce tepla ze zemního plynu. Pro plynové zdroje byl proto nastaven cenový strop, což by mělo mít pozitivní dopad na výši cen tepla z těchto zdrojů, neboť v případě promítnutí cen plynu do ceny tepla by tato cena byla pro odběratele neakceptovatelná. Za velice významné považujeme zavedení a schválení materiálu pro předcházení stavu nouze v teplárenství a úpravu vyhlášky Ministerstva životního prostředí o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, které umožní využívat pro výrobu a dodávku tepla zdroje jako uhlí, lehký topný olej, mazut u zdrojů, které by jinak musely být odstaveny z důvodu nedodržení emisních limitů.

Proto jsme také navrhli zařazení teplárenství pod takzvaný Dočasný krizový rámec jako program notifikovaný Evropskou komisí pro podporu. U Evropské komise probíhá notifikační řízení takzvané přechodné transformační podpory tepla, které by mělo umožnit kompenzovat část nákladů na emisní povolenky, které výrobce tepla významně finančně zatěžují a které se promítají do konečné ceny tepla. V této souvislosti musím ale poznamenat dvě věci. Ta notifikace probíhá již dva roky a byla zahájena ještě pod vedením mého předchůdce, pana ministra za ANO Karla Havlíčka. Začala v roce 2019 v rámci notifikace celého zákona o obnovitelných zdrojích. V roce 2020 ve druhém čtení nechal pan poslanec - tehdy za ANO - Pavel Pustějovský načíst ustanovení o přechodné transformační podpoře tepla. Komise byla o této změně informována. Já však mohu říct, že v podstatě bylo do procesu spuštěno něco, co je podle evropských zákonů takřka nenotifikovatelné. Nevejde se to pod GBER, což je nařízení o blokových výjimkách, a nevejde se to ani pod ustanovení o veřejné podpoře. Proto legislativní proces skončil o tom zákonu v lednu 2021 a já se po nástupu do funkce snažím tuto věc upravit tím, že se snažím o zařazení teplárenství do toho takzvaného Dočasného krizového rámce, kde je větší flexibilita. Jednal jsem na to téma dokonce i s eurokomisařkou Margrethe Vestager tento týden, kde jsem apeloval na to, že potřebujeme nějaké řešení v souvislosti s tím, že teplárenství a zásobování domácností v České republice je na poměry v západní Evropě trochu jinak organizované a že je na něm závislé až 40 % domácností.

Pro obnovitelné zdroje se již podařilo zajistit slučitelnost provozní podpory pro teplo z obnovitelných zdrojů, a to do 20 megawattů, pro velké zdroje se dokončuje notifikační řízení nad 20 megawattů, pro zdroje využívající biomasu byla zavedena takzvaná udržovací podpora. Probíhají jednání s cílem o úpravu pravidel EU, to je to nařízení z GBER, tak aby se menší a střední zdroje pro teplárenství včetně kombinované výroby elektřiny a tepla mohly podřadit v případě investičních dotací i provozních podpor pod toto nařízení a nebylo potřeba provádět časově a věcně složité notifikační řízení. Pro řešení situace v dlouhodobém horizontu byl zpracován materiál posouzení dekarbonizace dálkového vytápění v České republice, pro transformaci českého teplárenství jsou pak nastaveny nemalé investiční dotace, a to jak pro zdroje, tak i pro rozvody tepla, především v Modernizačním fondu (Předsedající: Čas, pane ministře.) a operačním programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu ministrovi a táži se, zda má pan poslanec zájem položit doplňující otázku? Ano, má. Prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuju. Já mám takovou ještě doplňující otázku. Bavili jsme se o emisních povolenkách, což vlastně pro jednotlivé teplárny tvoří nemalou finanční zátěž, a chtěl jsem se zeptat, zda se pracuje na tom, aby emisní povolenky byly staženy ze sekundárního trhu, protože víme o tom, že se staly předmětem spekulací. A další věc - o tom, jak byl vlastně nastaven mechanismus ubírání emisních povolenek, tak pro tuto těžkou dobu zda nebudou tyto emisní povolenky umožněny dále používat na evropském trhu bez omezení. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP