(21.00 hodin)
(pokračuje Lenka Knechtová)
Zachování EET podporuje i zástupce největší profesní organizace v sektoru, prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. "Elektronické evidenci tržeb jsme se nikdy nebránili, naopak jsme ji v době zavedení i podpořili," řekl Stárek s tím, že projekt podle něj přiměl řadu podnikatelů k registraci plátcovství DPH, což se dříve dost obcházelo. Podle něj by takovým krokem vláda vyslala poctivým podnikatelům zprávu, že takovýto krok se díky snadnému rychlému přístupu k ekonomickým pobídkám a zjednodušení jejich administrativy vyplatí.
Proto chci jasně říci, abychom nepromarnili to, co už bylo odpracováno. Firmy, které se věnují elektronické evidenci tržeb, připravily pro podnikatele snadná, efektivní, uživatelsky přívětivá řešení, která nezatěžovala podnikání a byla i ekonomicky výhodná. Stačí vám tiskárna, počítač, notebook, tablet, mobilní telefon, připojený k internetu a konkrétní aplikace vytvořená na míru, konkrétnímu podnikání se vlastně o všechno postará.
Za dobu svého fungování zabezpečila EET téměř 60 miliard korun dodatečných příjmů pro státní rozpočet. Díky EET máme ve státním rozpočtu každoročně o 13 miliard víc, a to jenom z prvních dvou vln. V případě zavedení třetí a čtvrté vlny EET by dle odhadů Ministerstva financí došlo k inkasu dodatečných 7,7 miliard, tedy celkem téměř 21 miliard každý rok.
Proto vás vyzývám, nepromarněme příležitost a investici, která se stala zbytečně předmětem politických bojů. Proto dávám návrh na zamítnutí novely zákona o evidenci tržeb, tisk 177. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Je jasné, že se tedy připojujete k tomu již vznesenému návrhu na zamítnutí. To se pak hlasuje ve třetím čtení. A já teď vnímám faktickou, s kterou se hlásí paní předsedkyně. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Teď mi přišla na WhatsApp zpráva od - neznám toho člověka, je z Jihomoravského kraje, takže předpokládám, že mi to poslal jako poslankyni za Jihomoravský kraj. Dovolte, prosím, abych to přečetla: "Doufám, že EET zůstane aspoň na dobrovolnosti. Hodně lidí do toho investovalo. Já tedy osobně jsem pro další používání, mám to v mobilu a můžu kdykoliv vydat doklad. Většinou to posílám na e-mail, ale mám i malou tiskárnu za opasek. Tak to nějak zvládněte domluvit." Děkuju za váš čas.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a další přihlášený je pan poslanec Martin Kukla. Dále je v pořadí, připravit se může pan poslanec David Štolpa. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Martin Kukla: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Dámy a pánové, já jsem tady k EET minule poměrně dlouho diskutoval. Dneska ten můj projev nebude tak dlouhý, už je poměrně hodně hodin.
Mě velice mrzí, že se z EET, z tak úspěšného projektu, stal politický boj mezi koalicí a opozicí. Když se podíváme, kolik energie to stálo zavedení celého systému, kolik to stálo nákladů a stal se z toho velice úspěšný projekt - narovnal podnikatelské prostředí, přinesl poměrně značnou část peněz do státního rozpočtu. A dnes stojíme před otázkou, zda budeme ten politický boj táhnout až do konce a tento úspěšný projekt zrušíme. Já bych chtěl se připojit ke svým kolegům a dát návrh na zamítnutí novely zákona o evidenci tržeb, sněmovní tisk číslo 177.
Jak jsem již říkal, nebudu dlouhý, ale jenom krátce shrnu. Elektronická evidence tržeb byla zavedena 1. prosince 2016, byla to tak zvaná první vlna EET a vztahovala se na sektor stravování a pohostinství. Následně se elektronická evidence tržeb 1. března 2017 rozšířila na segment maloobchodu a velkoobchodu a třetí a čtvrtá vlna byla v důsledku zásahu Ústavního soudu a následně také v důsledku zdravotnické krize odložena. Ústavní soud nakonec ve svém verdiktu konstatoval, že nejenže EET není protiústavní, ale je legitimním nástrojem pro ověřování daňových povinností.
Když se zamyslíme, co nám EET přineslo: elektronická evidence tržeb naplnila očekávání, a to narovnání podnikatelského prostředí, férové podmínky pro poctivé podnikatele, bezproblémové fungování bez technických problémů a obtíží. Postupný náběh byl bez komplikací. Přinesla slevu na dani, snižovala daňovou zátěž. Jednoznačný a prokazatelný přínos pro státní rozpočet - více než 70, více než 60 miliard korun od zavedení EET. 12,8 miliardy ročně za první a druhou vlnu, případně zavedení třetí a čtvrté vlny dodatečných 7,7 miliardy ročně.
Elektronická evidence tržeb je od počátku koncipovaná jako plošné opatření s postupným náběhem, jehož hlavní cíl je narovnání podnikatelského prostředí v České republice a také vyšší výběr daní, které vytvoří prostor pro snižování daňového zatížení v České republice. Z tohoto důvodu je součástí zavedení elektronické evidence tržeb významné snížení DPH ve všech sektorech, kde to umožňuje harmonizovaná evropská daňová legislativa. Snížení DPH v podstatné části zůstává podnikatelům v podobě vyšší marže a společně s eliminací nepoctivé konkurence představuje důvod, proč je elektronická evidence tržeb od počátku podporovaná většinou profesních a odborových svazů, komor a asociací. Zde je to třeba zdůraznit.
Elektronická evidence tržeb je jedním z nejvýznamnějších daňových opatření a zároveň nejdůležitějším krokem k nápravě podnikatelského prostředí v naší novodobé historii. Férové prostředí je takové, kde mají všichni stejné podmínky a ve kterém řádně plní povinnosti. Mě mrzí - jistě máme všichni tu zkušenost, jak z minulosti, i teď, když se zavedlo EET - je pravda, bylo to bolestivé, trošku jsme si na to museli zvyknout, ale ti lidé si na to zvykli. Přijímali jsme účtenky a platily se řádně daně.
A dneska vláda Petra Fialy podporuje šedou ekonomiku. To znamená, jdete si něco nechat opravit, něco udělat, a samozřejmě se vás zeptají, jestli to chcete s dokladem, nebo bez dokladu. S takovými příklady se potkávám normálně v běžném životě. Je to smutné, mrzí mě to, že zde stojíme dneska před tím, zda zachovat EET, nebo nezachovat. A vláda Petra Fialy dává přednost šedé ekonomice v České republice.
Proto opět připomenu a dávám návrh na zamítnutí novely zákona o evidenci tržeb, sněmovní tisk 177. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Dále je přihlášen pan poslanec David Štolpa a připraví se zatím poslední přihlášená k diskusi, paní poslankyně Balaštíková. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, diskutujeme tu dnes o zrušení elektronické evidence tržeb a já mám nejen na základě tohoto, ale také dalších nápadů a návrhů vlády z posledních měsíců a týdnů pocit, že všechno smysluplné a funkční vláda ruší, a naopak čím větší nesmysl, tím větší silou se to tady ve Sněmovně snaží prosadit a převálcovat.
V létě schválila deficit státního rozpočtu na tento rok ve výši 330 miliard korun, ale následně šla dál. Během minulé středy sněmovní rozpočtový výbor, kde má vláda samozřejmě většinu, podpořil dva pozměňovací návrhy, které navýší letošní schodek státního rozpočtu dokonce na výsledných 375 miliard a pro rok 2023 má být deficit státního rozpočtu v podobné výši. Takový rozpočet nyní představuje tato vláda rozpočtové odpovědnosti. Vláda, která před rokem touto dobou prohlašovala, jak bude hospodařit rozvážně a nebude naši zemi zadlužovat. A v této situaci se chce vláda navíc vzdát dalšího zdroje příjmů. Mimochodem, rozsah šedé ekonomiky v Česku vyjádřený jako procento HDP v roce 2010, tedy za vlády ODS, byl rozsah šedé ekonomiky v Česku 16,7 %. V roce 2019, tedy poslední rok před covidem, to bylo již jen 13 %. V roce 2021, tedy po vypnutí EET, to skočilo nahoru na 13,9 %. ***