(12.50 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Podívejte se do jednacího řádu. Podívejte se, jak se projednává návrh zákona o státním rozpočtu. Nesmí se měnit žádný jiný zákon, ani o rozpočtovém určení daní, ani o spotřebních daních, ani o dani z příjmu, ani o EET. A teď bych mohl vyjmenovat všechny zákony, které platí. Takže věta "v rámci státního rozpočtu naše vláda navýšila růst" je prostě chybná, když nebudu říkal lživá, protože to prostě není možné ze zákona. Tak to prostě je. A jestli někdo zatvrzele trvá na tom, že to takhle bylo, tak se v té debatě nepotkáme. Já si ještě připravím na těch 14.30 ten paragraf jednacího řádu, když mi paní místopředsedkyně nevěří, že to takhle je. V zákoně o státním rozpočtu nesmíte změnit žádný jiný zákon.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Byly vyčerpány všechny faktické. S přednostním právem se přihlásil pan vicepremiér Rakušan. Pouze připomínám, že platí to, že se jede do 13 hodin, poté je hodinu a půl přestávka. Děkuji. Máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Ano, děkuji vám, pane místopředsedo. Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, já jsem tedy z dnešního jednání řádně omluven, ale ve Sněmovně jsem se vyskytl a chci zaprvé reagovat na paní kolegyni Vildumetzovou, na některé věty, které tady padly ohledně rozpočtu Ministerstva vnitra, a potom, jestli stihnu, tak jsem vám chtěl dát stručnou informaci o situaci na česko-slovenských hranicích, protože to se k tomu rozpočtu samozřejmě také váže. A bude to znamenat výrazné výdaje pro státní rozpočet. Pokud to nestihneme, tak jsem omluven do 17 hodin, ještě se tady ve Sněmovně objevím a určitě si slovo vezmu.

Takže teď pár slov k tomu rozpočtu. Paní místopředsedkyně, mám pro vás dobrou zprávu. Těch 300 milionů korun, o kterých jste hovořila, že jsou obsaženy v novelizaci rozpočtu jako obměna a doplnění techniky ke zvládání krizových situací, to nejsou finanční prostředky spojené s Hřenskem. To jsou finanční prostředky navíc. To jsou finanční prostředky, o které jsme navýšili investiční finanční prostředky Hasičskému záchrannému sboru ještě tento rok. A byl to plán ještě před tou tragédií, která postihla České Švýcarsko. Na České Švýcarsko jde 148 milionů korun navíc z rozpočtové rezervy a z těch 148 milionů korun jde 68 milionů korun na dobrovolné hasiče. Tedy to jsou ještě peníze navíc, které v novelizaci státního rozpočtu nevidíme.

Stejně tak je určitě dobrou zprávou, že všem zasahujícím hasičům, ať byli profesionální, nebo dobrovolní, byly vyplaceny odměny za jejich neuvěřitelně statečný výkon při hašení požáru, lesního požáru v Českém Švýcarsku. Stejně tak byly policistům vyplaceny přesčasové hodiny, které odsloužili v nouzovém stavu, což je, jak jistě víte, nad rámec zákona. Takže říkat, že jsme na policisty a hasiče zapomněli - odměňovali jsme je za ty mimořádné výkony, které tady byly.

Těch 700 korun na začátku roku, o kterých jste hovořila, bylo v podstatě nejvíce z profesních skupin, a to, že 10 % do tarifů pro policisty půjde od ledna, tak to byla vůbec první dohoda, kterou jsme s odboráři na bázi tripartity učinili. Bylo to se souhlasem odborů, policejních i hasičských odborů. Je to důležité si říci. A na základě toho nám ta valorizační rovnice vychází tak, že policistům ani hasičům se finančně nevyplácí odcházet teď na podzim. Pokud zvýšíme o 10 % do tarifů, tak i ta výsluhovost pro ně příští rok bude zajímavější, než je to teď na podzim. A tuhle informaci oni samozřejmě velmi dobře mají.

Potom jste zmínila i tu ubytovnu. Já beru váš návrh dopodrobna se zabývat tímto tématem na bezpečnostním výboru, ale jednu informaci bych tady říci chtěl. Je to jednoznačně výhodné. Prověřoval to pan ministr financí se svým náměstkem na naší velmi podrobné diskusi. Ona je to vratná investice, protože když si spočítáme, kolik dáváme finančních prostředků policistům na ubytování v Praze a kolik přespolních policistů tady slouží, tak tohle je v několika letech naopak vratná investice. Jedná se o nemovitost v perfektním stavu, o nemovitost, která nevyžaduje žádné úpravy. Je to bývalé vysokoškolské zařízení, které prošlo rekonstrukcí. Ti policisté se tam mohou nastěhovat a nás to v současné chvíli nebude stát ani korunu. Je to dlouhodobě rozpočtově výhodná záležitost. Stejně jako vás jsem musel samozřejmě přesvědčovat i Ministerstvo financí, ale toto vám mohu na bezpečnostním výboru v detailní analýze, kterou máme k dispozici, samozřejmě doložit. To je informace, která tady padla.

Stabilizační příspěvky. Není to tak, že se nevyplácejí. Je pouze jiná filozofie stabilizačních příplatků. Ta bývalá filozofie byla taková, že se vyplácejí především místně. Teď je chceme vyplácet a vyplácíme především generačně. To znamená, zastabilizovat policisty se zkušenostmi, ve středním věku, u kterých hrozí, že by v té filozofii výsluh měli tendenci sbory opustit. To je věc, kterou řešíme.

A stejně tak chceme s panem policejním prezidentem připravit změnu té platové křivky tak - nikoli objem, ale tu křivku jako takovou - aby pro nastupující policisty, pro které ten nástupní plat začínající dvojkou v konkurenci nejrůznějšího privátního sektoru není příliš lákavý, tak tu křivku chceme upravit tak, aby nástupní plat policisty začínal trojkou a to povolání se stalo v téhle chvíli na trhu práce více konkurenceschopné. To jenom poznámka k těm platům a k tomu, že samozřejmě na policisty a hasiče myslíme.

Stejně tak myslíme i na obnovu techniky dobrovolných hasičů. Pro rozpočet příštího roku se připravuje štědrý dotační program, který k tomuto účelu bude sloužit. Mnoho jednotek si bude moci vyměnit techniku i na základě toho, co jsme jim teď po Hřensku v rámci nově vypsaného dotačního titulu schopni jako Ministerstvo vnitra poskytnout. Ta jejich technika v Hřensku byla výrazně poničena, a pokud přidáme 300 milionů korun do investic na obnovu techniky, což jsme udělali, tak logicky existuje dohoda mezi profesionálními a dobrovolnými hasiči o tom, že ta technika nepotřebná ze strany profesionálních hasičů se postupuje na úroveň hasičů dobrovolných. Tohle všechno funguje.

Nezmínila jste, že jsme museli navyšovat, a to zmíním já, azylový a migrační fond, že jsme museli navyšovat samozřejmě odbor azylové a migrační politiky, finančně i personálně, což je záležitost, která logicky vyplývá z té situace, v které se v současné době nacházíme.

Velmi rychle - začátek situace na slovensko-české hranici. O půlnoci začaly platit kontroly. Byli jsme tam s panem policejním prezidentem osobně přítomni. Jedná se o reakci vlády, která nepřišla pozdě. Vláda toto bere jako krajní řešení obnovit kontroly na vnitřní schengenské hranici, nicméně ve chvíli, kdy počet migrantů zachycených od ledna na území České republiky byl až 12 000, vláda musela zareagovat. Opatření se už po prvních hodinách ukazuje jako účinné, byli zadrženi jak imigranti, tak byli zadrženi i převaděči, kteří se pokoušeli tyto lidi na naše území dopravit. Uvědomujeme si, že je to věc komplikovaná, zatím jsou v nasazení policisté a celníci. Uvidíme, jak se situace bude dál vyvíjet.

Podle platné legislativy jsou zavedeny kontroly v první fázi na 10 dnů. Vláda se tím bude zabývat na dalším zasedání. Potom mohou být prodlouženy o dalších 20 dnů a potom to samozřejmě už vyžaduje jednání i s Evropskou komisí o notifikaci našich opatření. Tedy v první fázi do 8. října 2022 hranici lze přecházet na 27 k tomu určených místech. Je hlídána jak zelená hranice, tak jsou hlídány hraniční přechody. Tam jsou prováděny kontroly.

Snažíme se minimalizovat dopady na obyvatele z tohoto regionu, ale samozřejmě to život znepříjemní. Dnes jsem v regionu jednal i se zástupci samosprávy. Krok vlády napříč politickým spektrem ocenili, s těmi nepříjemnostmi počítají. My to samozřejmě doprovázíme jednáním se slovenskou stranou a maďarským ministrem. To bude hned příští týden. Potom budu jednat s jižanskými státy o ochraně vnější hranice Schengenu. Vyvíjíme tlak na Evropskou komisi, na intenzivní jednání s Tureckem a jako předsednická země z tohoto uděláme hlavní téma ministerského setkání ministrů vnitra Evropské unie v říjnu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP