(12.10 hodin)
Poslanec Petr Bendl: Další bod je pozměňovací návrh pana poslance Josefa Kotta pod písmenem B. Stanovisko zpravodaje je souhlasné.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko pana ministra? (Ministr: Souhlas.)
Děkuji a zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 120, přihlášeno 149, pro 143, proti nikdo. Přijato. Prosím o další.
Poslanec Petr Bendl: Další je pozměňovací návrh pana poslance Oldřicha Černého pod písmenem C1.1 až C1.3, en bloc jedním hlasováním. Stanovisko zpravodaje je nesouhlasné.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko pana ministra? (Ministr: Nesouhlas.)
Děkuji a zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování číslo 121, přihlášeno 149, pro 67, proti 77. Zamítnuto. Prosím o další bod.
Poslanec Petr Bendl: Pozměňovací návrh poslance Oldřicha Černého C2.1 až C2.4, en bloc jedním hlasováním. Stanovisko výboru je nesouhlasné.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko pana ministra? (Ministr: Nesouhlas.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 122, přihlášeno 149, pro 67, proti 77. Zamítnuto. Prosím další.
Poslanec Petr Bendl: Nyní už dejte prosím, pane předsedající, hlasovat o zákonu jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Konstatuji tedy, že o všech návrzích bylo hlasováno, a přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 174, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 123, přihlášeno 149, pro 143, proti nikdo. Výsledek: přijato.
A konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Děkuji. (Zpravodaj Bendl: Děkuji.)
Dovolte, abych zahájil další bod číslo
127.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb.,
o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 203/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr dopravy Kupka a zpravodajka garančního výboru, paní Naiclerová.
Pozměňovací návrh je uveden ve sněmovním tisku 203/3, byl doručen 7. září 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 203/4.
A táži se tedy pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano, máte slovo, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jen velmi stručně shrnu, že předložená novela zákona zahrnuje důležité změny ve třech zákonech v případě zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní. Jde například o zavedení automatické výměny informací získaných od provozovatelů internetových platforem v oblasti sdílené ekonomiky, dále jde o novelu zákona o Finanční správě České republiky, kdy v návaznosti na zavedení dalších instrumentů mezinárodní spolupráce se zavádí pro kontrolu povinností nástroj doposud nevyužívaný při správě daní, totiž kontrolní nákup, a konečně jde také o novelu zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, kdy se upravuje možnost mezinárodního vymáhání daňových sankcí.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a tímto otevírám rozpravu, do které se přihlásila paní předsedkyně Schillerová.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, dámy a pánové, diskutujeme o novele nebo diskutovali jsme, tady už jsme ve třetím čtení, o novele zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, která je reakcí na směrnici, jak správně řekl pan ministr, Rady EU 2021/514 ze dne 22. března 2021, kterou se mění předcházející směrnice - už to tady nebudu opakovat, je to takzvaná směrnice DAC 7. Dnes se tu de facto projednává zákon, který navrhl ještě náš kabinet, a vládní pětikoalice se rozhodla postupovat a převzít tento návrh, což je v pořádku. Já to vlastně kvituji velmi pozitivně a jsem ráda, že se v tuto chvíli pokračuje v naší práci, že v podstatě v tuto chvíli je tam jediný pozměňovací návrh, pokud jsem to dobře zaregistrovala, pana ministra Stanjury, jenž je rovněž návrhem, který svým způsobem nemění formu ani dosah novely.
Co se týče samotné podstaty, tak naše vláda, vláda Andreje Babiše, jejíž jsem byla součástí jako ministryně financí, prosadila a odpracovala implementaci této směrnice. Bylo to právě téma digitální ekonomiky, provázanost s daňovou problematikou, které bylo pro naši tehdejší vládu naprosto zásadní. Právě proto se nám podařilo stát se velmi často i lídry v debatách o této problematice, a to v kontextu celé Evropské unie.
Novela si zavedením pravidel, která posilují transparentnost ve vztahu k jednotlivým digitálním platformám, klade za cíl vyšší efektivnost při výběru daní. Směrnice DAC 7 usiluje o získávání dat převážně z digitálních platforem působících ve více zemích současně a směrnice rovněž vlastně umožňuje získávat informace tak, aby již více nedocházelo k nenahlášení příjmů, a tedy aby příjmy jednotlivých subjektů nebyly součástí šedé ekonomiky - například Uber a další. To jsou všechno témata, která z praxe velmi dobře známe, a pokud nemáte informace, těžko můžete řádně zdanit.
Značnou částí návrhu je rozšíření aktuálně platného rámce mezinárodní automatické výměny informací v oblasti digitálních ekonomik. Jedním z jejich cílů je zmodernizovat, zefektivnit, zjednodušit mezinárodní spolupráci mezi státy. Správce daně v České republice tedy bude díky této novele pravidelně získávat informace o jednotlivých prodejcích, kteří na těchto platformách získávají příjmy z poskytnutí služby nebo prodeje zboží, z pronájmu nebo jiného poskytnutí nemovitosti nebo například dopravních prostředků. Vítám tuto novelu. Pomáhá nám přesně tam, kde jsme to považovali vždycky a považujeme jako hnutí ANO za důležité. Je to právě sektor efektivního výběru daní a digitalizace státní správy. Poctivě pracující podnikatel nesmí být uvržen do konkurenční nevýhody jen proto, že dodržuje zákony a je poctivý. Nadále se nesmí stávat, že se vyplatí nepřiznávat opravdovou výši příjmu.
Rovněž kvituji zefektivnění a modernizaci stávajících institutů využívaných v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní, posílení právní spolupráce podpořené zavedením nových termínů a institutů, které se v takto dynamických odvětvích vytvářejí.
Za zcela zásadní považuji, že se novela zaměřuje na dynamicky měnící se prostředí. Je to právě sektor digitálních ekonomik, platforem zajišťujících různé nákupy, výpůjčky či pronájmy, se kterými je nutné držet krok. Jsou to právě informace o platformách, které fungují nejen v České republice, kterých je nedostatek. Nedostatkem trpí jak Česká republika, tak samotná Evropská unie. Bez dostatečných informací nemůže stát adekvátně vyměřit daň z příjmů dosažených z obchodních činností prováděných prostřednictvím digitálních platforem. Příklady: už jsem uváděla Uber, ale může to být Liftago, Airbnb, Bolt a další. ***