(14.30 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

A co dělá premiér Petr Fiala, neschopný a nekompetentní premiér? Frajeří se tady, vytahuje se, že předsedáme, že předsedá prý radě EU, předsedá Evropské unii. K čemu to je? Už jsme v polovině předsednictví. Jaký je výsledek? Já jsem se na předvolebních mítincích ptal občanů, zdali se jim tedy za ty tři měsíce předsednictví zlepšily nějak životy. Nikdo nic neřekne, nikdo nepocítil nic. Přitom to stojí přes 2 miliardy korun, to předsednictví, jak vy jste si tady odsouhlasili. My jsme byli proti. My jsme říkali: Dejme to na pomoc potřebným lidem našim. Takže výsledek je ten, že se znovu ukazuje, že předsednictví v Evropské unie unii v rukou premiéra Petra Fialy je k ničemu, že jenom servilně mlčí. Ani není unijní řešení energií, ani není řešení migrační krize, nic, nic. Jenom si cestujete z Bruselu, do Bruselu a chodíte po drahých recepcích, kde se utrácí miliony korun za luxusní občerstvení, jak jsme se mohli dočíst i v médiích.

Takže já prostě tady bych chtěl navrhnout znovu říkám tento mimořádný bod, protože vláda za prvé teď reaguje opožděně, není to domyšlené. I policejní prezident říká, že nejsou kapacity, že na úkor toho budou chybět policisté ve čtrnácti krajích. Migranti se tady začínají kumulovat, zůstávají tady, a jaké je tedy řešení a plán? Je potřeba si to tady jasně říct ve Sněmovně. Takže jsem chtěl vyzvat opět, protože ministr vnitra Rakušan je bůhvíkde zase - já nevím, možná zase řeší problémy ve straně s organizovaným zločinem, co tam mají - tak ale takže jakéhokoliv ministra, proto já rád slevím na svém požadavku, ale jakýkoliv ministr - no, zrovna je tady pan ministr Lipavský za Piráty - tak by se měl vyjádřit, jaký je tedy plán řešení migrační vlny a nastupující migrační krize v České republice, nelegální migrace.

Takže to je můj návrh na další mimořádný bod a prosím vás o schválení. Opět, nemusí to trvat dlouho, i když ten bod číslo 2, ten bezesporu si bude zasluhovat i určitou diskusi, protože tam ta bezradnost je úplně mimořádná. A u toho prvního bodu - energie, tam tu bezradnost vidíme na vládě, ale bylo by dobré aspoň říct, jestli zastropujete tedy celou tu spotřebu, nebo ne u domácností. Děkuji. (Potlesk z levé části jednacího sálu.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pane předsedo, sice jste vystupoval srdnatě k tomu bodu, ale neřekl jste, kdy byste to chtěl zařadit.

 

Poslanec Tomio Okamura: Já jsem říkal, druhý bod.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Jako druhý bod, dnes druhý bod.

 

Poslanec Tomio Okamura: Já jsem říkal druhý bod, jestli jste se tam tedy...

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: To jsem opravdu nezaznamenala, omlouvám se. Ale druhý bod.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vždyť jsem hned v úvodu svého vystoupení řekl: jako další bod.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Jako druhý tedy tím pádem dnešní bod.

 

Poslanec Tomio Okamura: Anebo druhý dokonce jsem řekl. Tak děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobře, děkuji. Tak nyní je tedy přihlášen k pořadu schůze pan poslanec Aleš Juchelka se dvěma přihláškami, takže po pěti minutách, on ví určitě dobře, že už jsme v dalším dnu schůze. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Dobrý den. Paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, já budu stručný, vlezu se možná do pár minut. Mám tady dva návrhy, které bych chtěl předřadit, respektive dát je v pátek jako první a druhý bod. Tím prvním bodem v pátek, a oba dva tyto tisky byly doručeny už 3. června všem poslancům, bych rád předřadil tisk číslo 233, což je mimořádný příspěvek 6 000 díky vyšší ceně potravin, pohonných hmot a bydlení a tak dále pro seniory, a jako bod číslo 2 na pátek byl v tomtéž dni doručen všem poslankyním a poslancům tisk číslo 234, což je navýšení rodičovského příspěvku z 300 na 400 tisíc korun, poněvadž jsme svědky už několikaměsíční debaty i z řad vládních politiků, že by se měl navýšit rodičovský příspěvek. My máme tady tento tisk už dávno ve sněmovních systémech a já se domnívám, že je potřeba se jenom domluvit na tom, třeba o kolik se navýší a jakým způsobem se třeba bude valorizovat postupně rok od roku. A myslím si, že není potřeba otálet a čekat na nějaké jiné návrhy, ať už vládní, anebo poslanecké. Vím, že tady Piráti také navrhovali před několika týdny navýšení rodičáku už pravděpodobně s něčím konkrétním, tak se domnívám, že by tady tento bod, a poprosím o jeho podporu, měl být zařazen, ještě jednou opakuji, jako druhý bod v pátek. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Marek Novák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, žádám o předřazení bodu 86, sněmovní tisk číslo 246, novela zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Novela řeší zákaz prodeje nikotinových sáčků do osmnácti let. Tento návrh byl již projednán i vládou s výsledným neutrálním stanoviskem. V jednoduchosti jde o stopku pro nikotinové sáčky pro děti a mladistvé. Už jsem tady několikrát zmiňoval, že i Ministerstvo zdravotnictví se k tomuto problému vyjádřilo, že ho chce řešit, že předloží vlastní novelu. Je to již několik měsíců, tu novelu zatím nepředložilo. Proto žádám o předřazení toho našeho návrhu tak, abychom to mohli vyřešit a opravdu konečně ochránili naše děti tady před touto škodlivou látkou, kterou si dnes můžou bez problémů kdekoliv kdykoliv pořídit. Skutečně dochází k problémům. Je prokázáno, že to zásadně škodí zdraví, je prokázáno, že je to silně návyková látka obsahující nikotin. Takže prosím za naše děti o podporu.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: A na kdy to chcete zařadit?

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji. Já bych požádal, aby to bylo zařazeno po pevně zařazených bodech.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Na dnes?

 

Poslanec Marek Novák: Na dnes, ano. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dnes po pevně zařazených bodech. Děkuji, to je hlasovatelné. Tak děkuji.

Další je přihlášen s přednostním právem pan ministr Bartoš. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo. Já bych pouze krátce chtěl k programu a k již zařazeným bodům. Na pořadu této schůze je zařazen také ten sněmovní tisk 160, to je zákon o podpoře nízkoemisních vozidel, a já bych si dovolil apelovat na všechny kolegyně poslankyně a poslance, aby se tento zákon projednal, abychom umožnili co nejrychlejší projednání, a to z jednoduchého důvodu. Implementační deficit v případě tohoto zákona, to, že ten zákon není schválen, je již tak velký, že nám skutečně bezprostředně hrozí řízení před Soudním dvorem EU. Zákon tady byl předložen v minulém volebním období, ale bohužel minulá vláda nezajistila jeho přijetí, a transpoziční lhůta, kdy má být tedy tento zákon součástí legislativy v České republice, uplynula už 2. srpna 2021.

Chápu, že vůči tomuto zákonu zaznívá kritika, protože současné ceny elektřiny jsou enormní, ale podmínky tohoto zákona bude třeba v prvním období plnit až na konci roku 2025. To už může být energetická situace úplně odlišná. Zatímco si energii umíme vyrobit elektrickou, ropu, benzin, naftu si vyrobit tak úplně neumíme a tam jsme skutečně závislí na tom, že toto palivo dostupné bude. Takže ona ta závislost čistě na fosilních palivech, což do budoucna i tento krok má měnit, může být vlastně výrazně rizikovější z pohledu implementace.

Tady zazněla velká část připomínek, které vůči tomuto návrhu zaznívaly jak z pléna, tak i v médiích, například že od teď budou jezdit sanitky a hasičské vozy, které by musely být na baterky. To je zcela mylný výklad, to už jsme tady vysvětlili, vysvětlili jsme to na výboru, takže přijetí návrhu to skutečně nebrání. Stejně tak dopady na města provozující MHD neočekáváme v tuto chvíli zásadní už i kvůli tomu, že kontrolní doba je stanovená až na rok 2025.

My jsme dneska zrovna z Ministerstva pro místní rozvoj odeslali stanovisko pro Evropskou komisi, protože opět jsme byli urgováni, ve kterém se ještě naposledy snažíme oddálit podání žaloby, a pokud bude podána, tak uložení sankce už je skutečně nevyhnutelné. Soudní dvůr už nebude přihlížet k tomu, že legislativní proces v českém Parlamentu běží. Ten prostě vyhodnotí, že implementace nebyla naplněna k 2. srpnu 2021, a to už je důvod pro uložení sankce. Určitě se mnou budete souhlasit, ať už jste z opozičních lavic, nebo z lavic vládních, že něco takového fakt není v zájmu České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP