(12.10 hodin)
Poslanec Jan Berki: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Milé kolegyně, milí kolegové, je pravda, že tenhle zákon je zajímavý tím, že vytváří různé situace. Asi bych nikdy nečekal, že budu vystupovat proto, aby to nevypadalo, že kolegyně Ožanová je v této Sněmovně jediná, která si myslí to, co si myslí.
Dovolím si pár poznámek a na radu pana Bendy už při projednávání jiných zákonů jsem si to nechal na řádné přihlášení. To jsem ovšem netušil, že tím pádem se dostanu ke slovu až poměrně později, tak doufám, že budete chápat, na které věci reaguji.
První věc je, že se bavíme u té tolerance o míře ohrožení, která tím vlastně vyvstává, a pořád přemýšlíme pouze nad tím, jestli ten člověk se ohrožuje sám, nebo ohrožuje někoho jiného, ale na té vodě se dostáváme do situací, kdy potenciálně ohrožuje i toho, kdo ho bude zachraňovat. Není to jenom o tom, jestli do někoho narazím, ale také někdo se mi potom bude snažit pomáhat.
Další věc. Ano, je to o svobodě volby, jestli si dám k tomu obědu pivo, a věřím, že někteří ho mají po obědě rádi, ale musím říct, že na trávení je třeba i čaj dobrý. Nemusí to být jenom pivo.
Zároveň ovšem, a to respektuji, je, že někteří říkají, že prostě tolerujeme jistou míru pití alkoholu po některých činnostech. Zároveň ale také je potřeba si uvědomit, že si skutečně mohu například po tom pivu dát ještě pauzu, než se pustím do řízení čehokoliv.
K dotazu původně pana poslance Nachera, jestli jsou všichni přesvědčeni. Já jsem na začátku váhal. Musím říct, že teď budu hlasovat proti na základě té diskuse. A ještě vysvětlím proč. Jedna věc je, že ty zákony jsou také do jisté míry symbolika. Alkohol se stal společensky tolerovanou drogou. Já to respektuji, že někdo to tak nastaveno má. Sám ale si myslím, že když pan ministr zdravotnictví tady říkal o problematice alkoholismu u mladistvých, tak nutno podotknout, opět se vracíme k těm příkladům u dospělých. Jestliže říkáme, že pro některé činnosti nám přijde o. k. být i po jednom pivu, pak se divme, jak si to ta mládež překládá.
V neposlední řadě si dovolím jednu glosu. Kdyby se lidé chovali odpovědně, rozumně a eticky, nepotřebujeme žádné zákony.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je přihlášen pan poslanec Sládeček. Pane poslanče, máte slovo. Teď nevím, jestli... je tu přítomen! Prosím.
Poslanec Karel Sládeček: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Jak již říkal můj kolega Kobza, neměli bychom podléhat tlaku všechno zakazovat a řídit. Naopak. Měli bychom lidem umožnit rozvinout jejich odpovědnost za své činy. A my jsme tento návrh velmi pečlivě diskutovali na klubu a po pečlivém zvážení všech aspektů jsme se v tomto případě v klubu SPD rozhodli tento návrh podpořit. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Posouváme se dále v rozpravě k panu poslanci Kolovratníkovi, následuje pan poslanec Feranec, který se přihlásil z místa. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Už to bude ode mě stručný sumář i k těm ostatním věcem v zákoně. Nemá cenu už tady k tomu pozměňovacímu návrhu se vyjadřovat. Řekl to Patrik Nacher a další kolegové. Je to opravdu napříč našimi poslaneckými kluby. I v našem hnutí ANO jsme se rozhodli pro volné hlasování, takže to bude na každém z nás, jak se pro tento pozměňovací návrh rozhodne. To ad jedna.
Přece jenom kratičká zmínka, když vidím, že kolegyně Pastuchová zde není. Ona zmiňovala - možná zcela zbytečně - je škoda, když je pak osobní ta diskuse, že je to nějaká předvolební rétorika. Není. Znovu opakuji, je to návrh, který tady byl před rokem, a už se nestihl, takže zkrátka teď se k němu vracíme, a to je absolutně nepolitické ze strany Ministerstva dopravy. Už jsem to uvedl. Je to implementace evropského práva jako hlavní nosič, ta změna zákona. Tohle je pozměňovací návrh, který jsme zpracovávali v hospodářském výboru v červnu před letní sezonou, ne teď kvůli volbám. Tak to jen na dovysvětlení. Ale opakuji, v našem klubu jako garant za hnutí ANO konstatuji nebo podávám informaci, že budeme mít volné hlasování.
Ale ještě je tam jedna skupina důležitých pozměňovacích návrhů pro ty, kterých se ten provoz na vodě nebo vedení plavidel týká, a to se dotýká průkazu způsobilosti kapitánů, vůdců malých plavidel. Ony jsou to desetitisíce průkazů, kterým hrozí pozbytí platnosti, hlavně ty starší, které byly vydány před rokem 2015. Takže pak v té skupině pozměňovacích návrhů B1, B2, B3 se posouvají účinnosti a prodlužují lhůty, aby si to lidé mohli vyměnit. Tak to tady připomínám, možná i do médií pro novináře. Prosím, aby udělali nějakou osvětu, ono jich je opravdu ohromné množství, tak aby lidem ty průkazy zbytečně nepropadly a nemuseli si vlastně dělat ty v uvozovkách řidičáky na loď znovu. Dostávají tedy lidé delší čas na výměnu. To je ad jedna.
Ad dva. Zpráva pro pana ministra. Ten zákon jako celek považujeme za nekonfliktní, takže samozřejmě ho podpoříme kladným hlasováním, zákon jako celek. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji a nyní je už přihlášen je pan poslanec Feranec, zatím poslední přihlášený. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, bylo tady řečeno všechno kolem tohoto zákona, respektive kolem toho 0,5 promile, a už se to absolvovalo v minulém volebním období...
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Omlouvám se, já vás nechci přerušovat, ale hluk už dosáhl neúnosné hladiny, a poprosím tedy kolegyně a kolegy, aby svá jednání, nějaké rozhovory přesunuli do předsálí. Prosím o ztišení. Prosím, pokračujte.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Já budu stručný skutečně. Pan kolega Skopeček říkal, že to je o rozdílném pohledu na svět mezi tím pohledem - svoboda jednotlivce a tím paternalistickým přístupem. Já nabídnu jiný pohled na tento problém, mezi svobodou jednotlivce a právem ostatních být chráněni, protože to skutečně není jenom o tom vůdci, je to o posádce a tak dále, o dalších účastnících. A já jenom připomenu, jak to proběhlo v minulém období. Ten zákon jsme měli, to předložil kolega od Pirátů, ve třetím čtení to bylo půl na půl, tak se to vrátilo do druhého čtení a já jsem podal pozměňovací návrh, pochopitelně napsaný na Ministerstvu dopravy, který vyloučil to požívání z významných vodních cest, že vlastně to umožnil jenom na nevýznamných vodních cestách. A co se stalo dál? Schválili jsme to, šlo to do Senátu. Jak to dopadlo? Vrátilo se nám to včetně cyklistů, pochopitelně. Včetně cyklistů. A potom jsme to zamítli jako celek. Takže ve skutečnosti jde o prolomení nulové tolerance. A pro mě to skutečně je špatně prolomit a já říkám, že tím otevřeme Pandořinou skříňku. Přijdou další. A Pandořina skříňka má takovou vlastnost. Ona je buď zavřená, nebo otevřená. A je jedno, jestli je otevřená úplně, anebo na milimetr. Je otevřená. Takže pokud nechceme, aby nám z ní vylezly nějaké nepěkné věci, tak ji neotevírejme! Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Na vaše vystoupení chce s faktickou poznámkou reagovat pan poslanec Exner a ještě jednou poprosím kolegyně a kolegy, aby se ztišili. Prosím.
Poslanec Martin Exner: Já bych chtěl reagovat nejen na mého předřečníka. Mě pořád tady uniká jedna věc. My říkáme, že tedy pokud někdo něco provede opilý, někoho poškodí, že se to bude potom řešit řekněme přísněji, nebo prostě že to bude přitěžující okolnost. Ale mně pořád vadí právě ta prevence v tom, že my tady říkáme, že tedy dejme tomu bude 0,5 promile, nebo i kdyby to byla nula, je tam v tom bodu, pokud jsem to dobře přečetl, až 50 000 korun pokuta, a kdo tedy to bude vymáhat v rámci té prevence, aby právě nedocházelo k tomu, že tam budou masově opilí lidé, ať to překročí nulu, nebo 0,5. Tak to mi tam chybí, tu odpověď jsem od těch obhájců alkoholu v té lodi neslyšel. ***