(10.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Pak přišel covid, ten proces se zastavil. Ta silná centrální odborná síla byla už v strategii vlády předchozí, to, že to nedoběhlo kvůli covidu, byla chyba. Já to chápu, my pokračujeme v tom, s čím každý stát, který byl úspěšný a dokázal dodávat služby občanům, s čím každý stát nakonec skončil, měl silnou autoritu, která byla nadrezortní, která vytáhla digitalizaci z toho řekněme politického řízení ve smyslu: Potřebuji teď řešit tuto agendu, na digitalizaci není čas.

A když tady zaznívalo nepřipravenost, neprojednanost. Osmdesát lidí napříč rezorty, včetně odborníků z byznysového sektoru v českém digitálním týmu po lidi z Deloittu, ze Svazu průmyslu a dopravy, tito všichni u toho byli. Já mám nespočet externích analýz a v samotném projektu to je asi takovýhle štos, kdybych to tiskl - my tedy moc netiskneme ty věci, máme je v digitální podobě - tak všechny analýzy té změny jsou.

Jednak k té věci, kterou vy jste zde zmínil, která hovořila, v čem to pomůže. Vezměme si, jak složitě se teď řídí, a bylo to tedy i za vaší vlády, právo občana na digitální službu, kdy vy paralelně na všech ministerstvech svoláváte ty odborníky, IT šéfy a řešíte, v jaký moment se mají vystavovat jaká data, aby mohla být třeba použita ve formuláři MPSV. To skutečně nelze dělat per rezort na úrovni náměstků a jeden vládní zmocněnec, který to obíhá. Tady musí být know-how na straně státu, které drží koncept a pomáhá ve věci architektury, ve věci řešení na jednotlivých rezortech ty věci migrovat. Jenom vy jste tady v podstatě přečetl první kolo připomínkového řízení, kdy byl ten návrh poslán na rezorty, bylo jich asi 150. My jsme je asi po šesti týdnech všechny vypořádali, všechny věci se vysvětlily. Zbylo na konci šest rozporů, ale ten návrh na vládu šel taktéž vysvětlen, bez rozporu.

A jediný - a to já Zbyňkovi Stanjurovi nemám za zlé vzhledem k té situaci - cokoliv identifikuje jako dopad na státní rozpočet, tak první odpověď Ministerstva financí je vždycky: Hlídejte státní rozpočet. Rozpočet je jasně daný v té zprávě. Hovoří o 300 milionech v nákladech navíc personálních, přičemž ale z toho 60 nebo 150 jde na vrub Národního plánu obnovy a zbytek jde na úkor státního rozpočtu, což já počítám, že bude asi 160 milionů. Proč to nemůžeme v daném roce určit? Protože kdyby platilo vaše a posune se to projednávání na 90 dní, nebo by se nějakým způsobem zpozdil náběh agentury, tak samozřejmě proces náboru zaměstnanců nebude zahájen k 1. 1., tudíž my naopak pracujeme s cash flow rozpočtu a víme, že se to posouvá v čase, tak jak se to bude personálně naplňovat.

Já jsem velmi řešil tu otázku, která zde byla zmíněna i předtím, ohledně odborníků v IT. Když se podívám jenom na Ministerstvo pro místní rozvoj, ale i na další v rezortech, kolik lidí jsou externí služby dodavatelů, kolik jsou DPP, DPČ, tak to grey IT, že by ti lidé neexistovali, co dodávají know-how ministerstvům - samozřejmě že existují, bohužel jsou skryti, nebo skryti - jsou na konzultačních smlouvách, jsou nakoupeni přes bodyshop, přes NAKIP nebo přes nějakou jinou takovouhle entitu, takže ti lidé v tuto chvíli dodávají - naopak ve velmi nejasné struktuře, když jste se mě tady ptali, myslím, že to byl pan poslanec Králíček, prostřednictvím paní předsedající, když se ptal: Kolik tedy stojí to české IT? Já jsem říkal: Hele, ano, tam bylo osm let - a my jsme spolupracovali, i když jsme byli v opozici - tak může to být mezi 15 až 17 miliardami. Ani to nedokážeme říci, neboť ve smlouvách v danou chvíli, externích konzultacích, které by poskytovala právě DIA, jsou skryty částky, které prostě nejdou říci na vrub státního rozpočtu: Toto je IT.

Ohledně datových schránek - to je věc, kterou jsme trochu zdědili. Já si pamatuji, že Piráti o povinnosti zavedení datových schránek pro právnické osoby od 1. 1. 2023 byli svými 22 hlasy proti, nicméně to jede. Na Ministerstvu vnitra vzniká - a už teď šly první věci v kampani - spolupracujeme s BankID, se všemi subjekty včetně Hospodářské komory na tom, aby k 1. 1. ten launch se povedl, aby to bylo proškolené a abychom snižovali... včetně třeba videa nebo instruktážního semináře pro včelaře, protože oni také budou povinni používat datovou schránku, ale je to věc, která prostě byla daná. A teď, když se bavíme o odkladu, je to připraveno na Ministerstvu vnitra ve spolupráci s dalšími subjekty. Je kampaň posilující a ty systémy, aby se to zvládlo.

Proč jsem říkal, že jste se nedíval na tu poslední verzi, která šla na vládu - tady třeba zaznělo vypořádání ROBu, tak je to ve staré verzi zákona, ROB se nepřesouvá. Ministerstvo vnitra plánuje a připravuje převod registrů ROB, ROS, RÚIAN, je to v další fázi. Nyní probíhá analýza tří velkých základních registrů včetně rozhodnutí o jejich budoucnosti s časováním, kdyby k těm postupným přesunům, pokud k nim bude docházet, došlo.

Ohledně etapizace - ona třeba věc NAKITu vůbec není v zákoně. Já nevím, proč se to zmiňuje v souvislosti s tím, protože NAKIT je ve věci rozhodnutí vlády, není to součástí této legislativy. Ten plán samozřejmě je, je přesunutí NAKITu, bavíme se o jeho formě a o datu, ke kterému by se tak mělo stát, ale i v tom návrhu je fázování, které hovoří: k 1. 1. zřízení s ředitelem postupný nábor funkcí, převod agend. Je to harmonogram, který řeší personální věci, vstupní karty, mzdové prostředky. Toto všechno je v materiálech, ale asi nebudu překládat takovýhle štos v rámci důvodové zprávy. Je to věc, která jede přes asi pět rezortů a věci nebo instituce, které tímto nejsou dotčeny, nebyly v tom osloveny, neboť je to stejná služba, jakou v tuto chvíli mají třeba z centrálních registrů, akorát je poskytuje Ministerstvo vnitra. MSP se informace netýká, nové povinnosti vůči ČNB v zákoně nejsou.

ICT sektor konzultován byl. Ostatně když se podívám na věci, které byly v březnu, tak dokonce prezident ICT unie - vlastně tak, jak já se teď koukám, jak jsme to zřídili - Zdeněk Zajíček byl v těch původních fázích projektu a je to vlastně téměř jedna k jedné, jak to bylo i konzultováno právě s prezidentem ICT unie, připomínky řízení byly vypořádány i Svazu průmyslu a další.

Důvodová RIA je ve standardním, možná v nadstandardním rozsahu, a pokud vám chybí cokoliv, tak já vám, pokud v té dané části v této fázi realizace ty analýzy jsou, velmi rád vám takovéhle informace ještě poskytnu.

Žádná nová razítka nevím, kde by tam vznikala ve věci přesunu stávajících agend, je to jedna k jedné. Dojde k posílení jednotlivých rolí. například hlavního architekta, který v tuto chvíli schvaluje ten projekt ve fázi, když jde ze záměru nebo pak jde do realizace. Nicméně ano, třeba kontroly, zda se neodkláníme od původního zadání, nedochází k předražování, budou v průběhu realizace té zakázky.

Riziko neúčelnosti - riziko tam nevidím. My jsme odhadovali návratnost v rámci přesunu projektu během prvního a druhého roku, nákladů, které to přinese, dojde tedy k celkovému zlevnění.

Zúží se trh - já si nemyslím, naopak, stát bude silnějším zadavatelem. Já jsem měl možnost stát historicky, než jsem byl zvolen do Sněmovny, i na straně dodavatelů řešení pro státní správu, a jestli nám něco chybělo, tak to bylo, a prodlužovalo to ty dodávky, a ve finále prodlužovalo, protože ti konzultanti prostě si musí spoustu věcí vymýšlet, tak to právě byla nedostatečná kompetence na straně zadavatele, nedostatečné know-how na straně státu, kdy ta zadání byla vágní nebo se měnila ještě v průběhu, jak se objevovaly nějaké procesy, co je potřeba implementovat.

Poslední asi věc. Mě pobavil teď Blesk, který mi psal, co je na tom pravdy, že mezi Bartošem a Rakušanem už spolu komunikujete pouze pomocí dopisů. Tak jsem napsal, že je to naprostá blbost, kdo tohleto tvrdí, možná vycházíte asi ze stejných informací. Co je pravdou, že začátkem války na Ukrajině Vít Rakušan dostal do vínku a na starost řízení migrační krize spolu s panem generálem Vlčkem, a ten nápor, téměř 400 000 uprchlíků, jsme zvládli. A to bylo asi - divil bych se, kdyby někdo vyčítal, že Vít Rakušan v danou chvíli se spoléhal třeba na pana náměstka Kolaříka a nebyl asi v denní komunikaci se mnou, nicméně denně spolu řešíme věci nejen digitalizační, koaliční, věci energií. Takže závěry z toho, že v momentě prvního návrhu tam byly rozpory, které se vypořádaly, jsou mylné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP