(17.20 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
To znamená, my už jsme to i v debatě o platbách za státní pojištěnce říkali, že musíme ten systém (nesrozumitelné) jako celek a že ty peníze tam jdou jinudy. (Místopředseda Skopeček: Čas, pane ministře.) Omlouvám se.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Mašek, i vy máte dvě minuty. Prosím.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Já na pana ministra. Vy si to dobře pamatujete, my jsme byli kvůli covidu pod ohromným tlakem. Sám jsem s vámi seděl jako místopředseda vaší komise, která tedy projednávala spíše ne zdravotnické věci, ale podporu podnikatelů, firem, OSVČ a podobně, takže vím, co se udělalo v tomhle. Chtěl bych říct, my jsme byli pod stejným tlakem, možná větším i ze stránky zdravotnických opatření, abychom měli dostatek vakcín. Nikdo nemohl predikovat, že se očkování zlomí na přelomu roku a že se prostě očkovat nebude. To bylo při tom přechodu. My jsme tam měli nějaké návrhy, pak to dopadlo naštěstí jinak, situace se zlepšila. Kdybychom měli nedostatek očkovacích látek, byl by to zase problém. Totéž je s monoklonálními protilátkami. Asi to byla cesta, možná si o to řekl ten ředitel nemocnice, aby byl pokryt, že to chce mít od vlády nařízené, ale kdybychom monoklonální protilátky neměli a umírali tady nějací lidé, byl by to zase veliký problém.
A připomenu jedinou věc. Tuším 21. 12. váš ministr Válek v loňském roce chtěl nakupovat další analyzátory na PCR testy, které označoval za ty nejlepší na světě, chtěl 600 000 testů denně testovat a o tom se vážně mluvilo. Takže vidíte, že ten covid si s námi trošku zahrával. Reagovali jsme na to různě a dneska, jenom pro vás, se testuje asi 10 000 lidí denně, shodou okolností dneska bylo asi 3 500 pozitivních. Takže kde by bylo těch 600 000? Kde by byly ty analyzátory? Co bychom s nimi dělali? Takže všichni v rámci toho průběžně dělali nějaké chyby a tím bych to asi ukončil. Děkuju. (Potlesk poslanců ANO 2011.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. K faktické poznámce je ještě jednou přihlášen pan ministr.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Pane poslanče, prostřednictvím pana místopředsedy, já jsem nekritizoval ty vakcíny. Vy jste se mě zeptal, proč je tam minus 4,2 miliardy, já jsem to jenom technicky popsal, to nebyla žádná kritika. Já jsem se podivil nad usnesením vlády, nad tím typem. Já nejsem schopen posoudit - protože tohle podle mě je věc ředitelů nemocnic, ne vlády jako celku, aby říkala a ukládala konkrétnímu řediteli nákup konkrétního léku. To mi přijde jako... Já to nechci kritizovat. Mně to připadá zvláštní a já bych o takové věci nechtěl nikdy hlasovat, protože si myslím, že to vládě nepatří, to rozhodování. A teď nechci vést polemiku, že to bylo dobře, nebo špatně, účinný, neúčinný lék. To ne. Jenom si myslím, že to nepatří na jednání vlády, je to možná na debatu Ministerstva zdravotnictví s řediteli fakultních nemocnic, které jsou zřizovány státem, to určitě ano, ale my jsme tu odpovědnost přenesli z ředitele na vládu jako celek, a to mi nepřipadá šťastné a říkám, doufám, že nic takového naše vláda dělat nebude.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ještě jednou faktická - pan poslanec Mašek.
Poslanec Jiří Mašek: Já doufám, že se to také nebude opakovat, ale šlo o mimořádné opatření v mimořádný okamžik. A jsem přesvědčen, že to bylo proto, že bylo nutné to koupit najednou a muselo se to koupit centralizovaně. Takže to bylo - prostě já se domnívám, že to bylo z tohoto důvodu, a myslím si, že asi ta diskuse další už je zbytečná. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji. Než se vrátíme k rozpravě - poprosím pana poslance Turečka - ale přečtu předtím tři omluvy. Paní kolegyně Maříková se od 17.35 do 21 hodin omlouvá z pracovních důvodů, pan Ratiborský Michal z pracovních důvodů se omlouvá od 17.30 a mezi 17.35 a 21. hodinou se z pracovních důvodů omlouvá rovněž pan poslanec Zlínský.
Poprosím pana poslance Turečka o vystoupení v rámci obecné rozpravy, připraví se pan poslanec Kolovratník.
Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, já bych se chtěl podívat na návrh novely státního rozpočtu na rok 2022 z pohledu kapitoly 329, a sice Ministerstva zemědělství. Ta úprava je jednoduchá. Prakticky vláda počítá s navýšením příjmů kapitoly Ministerstva zemědělství o částku celkem 4 miliardy korun a tahleta částka 4 miliardy korun se sestává ze dvou částek, a sice 3,81 miliardy korun z prostředků Lesů České republiky a 190 milionů z národního podniku Budvar. Na straně výdajů částka pouze nekopíruje tuto částku 4 miliard korun, ale je to pouze a pouze částka 1 miliarda 40 milionů korun, kdy 540 milionů korun se uvažuje na kofinancování podpory z Evropské unie ve výši 270 milionů korun plus 540 milionů, celkem 810 milionů korun, a dále 500 milionů korun na podporu projektů ve vodním hospodářství. Zdálo by se to všechno v pořádku, nicméně já bych tady rád vládě a nepřítomnému premiérovi rád připomněl její programové prohlášení, které se dá definovat jako smlouva s občanem, dohoda s občanem, dohoda s Poslaneckou sněmovnu, a tam se doslova říká, co se týče prostředků Lesů České republiky, a teď budu citovat: "Lesy jsou naše národní dědictví, ne továrny na dřevo. Zajistíme transparentní hospodaření státních lesů a jejich obchodní politiky s důrazem na ochranu lesa a rozvoj lokálních zpracovatelských kapacit. Budoucí zisky ze státních lesů nepůjdou do státního rozpočtu" - a jdou - "namísto toho budou přispívat k obnově lesních ekosystémů a ochraně vod" - a bohužel nepřispívají, protože ještě jsem si kontroloval kapitolu Ministerstva životního prostředí, jestli to náhodou není na straně výdajů posíleno o tuhle politiku ochrany vodních ekosystémů, bohužel není. Takže vláda tímhle krokem prakticky přímo porušuje své programové prohlášení v oblasti lesního hospodářství.
Já bych samozřejmě nebyl ani optimistou, co se týče důvodové zprávy, ve které se praví, že státní podnik Lesy České republiky už je už je dostatečně stabilizovaný, už bude mít pouze do budoucna zisky. Samozřejmě musím upozornit, že Česká republika, Lesy České republiky, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo životního prostředí se stále nevypořádalo s kůrovcovou kalamitou. Je to samozřejmě běh na dlouhou trať. Je to běh, který potrvá minimálně pět let, nicméně o to je to řekl bych problematičtější krok, když vláda prostředky, u kterých se skutečně zavázala použít je k obnově lesních ekosystémů a ochrany vod, směřuje úplně jiným směrem a nenapravuje prakticky postižené lesy, lesní hospodářství tak, aby prakticky v budoucnu za pět až deset let se skutečně lesní hospodářství stalo významným zdrojem příjmů nejenom pro Lesy České republiky, tedy pro stát, ale i pro obecní a městské lesy a nakonec církevní lesy, ale nakonec i pro naše občany, kteří se z hlediska vlastnické struktury lesů významně podílejí na tom vlastnictví. Takže z tohoto plyne, že vláda prostě chce rozpouštět nadále prostředky Lesů České republiky ve státním rozpočtu. ***