(16.50 hodin)
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, budu velice svižný a krátký, vyjádřím se pouze ke kapitole školství. Určitě pozitivně reaguji na splnění slibu, kdy platy nepedagogických pracovníků se budou řešit v září, to skutečně bylo splněno, což kvituji. Problém je jenom ten, že to přišlo až po roce, čili je tam roční skluz. Čili to navýšení o 10 % pro nepedagogické pracovníky, navýšení o 0,88 miliardy, je nedostatečné, a to z toho důvodu, že stále, když se potom podíváme na tabulkové platy, v rámci nepedagogických pracovníků stále tam najdeme zaměstnance, na které potom vyzbývá částka nižší, než je aktuální minimální mzda, nebo nižší, než je zaručená mzda, která se liší podle profesí. Čili stále tady zůstává ten problém, že ředitel poté musí sahat do nenárokové složky pro pedagogické pracovníky. Chápu současnou ekonomickou situaci, přesto podám pozměňovací návrh tak, aby tato částka... Rozhodně nebudu mít tak velké nároky, jako jsem měl při prvním schvalování původního rozpočtu, ale určitě nějaké menší zvýšení navrhnu tak, abych zároveň zmenšil i částku, pro kterou budou muset sahat ředitelé do nenárokové složky.
A pak samozřejmě také kvituji to, že se našly peníze na řešení problematiky ve školství týkající se uprchlické krize, že to nebude na svých bedrech nosit zřizovatel jednotlivé školy, což také kvituji.
Poslední ale, co mi tam stále schází, jsou ta ONIVka, ostatní neinvestiční výdaje. Ponížení, které bylo už v původním rozpočtu, prostě negativně dopadlo na školy, má slova se potvrdila, takže opět se pokusím navrhnout navýšení ONIVek alespoň - bez ohledu na inflaci - alespoň na úroveň roku 2021. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vám děkuji. Další v pořadí je přihlášen pan poslanec Hrnčíř, takže ho poprosím, aby vystoupil. Připraví se paní poslankyně Adámková. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, předloženou vládní novelou se původně schválený deficit ve výši 280 miliard korun zvyšuje na 330 miliard a pokračuje tak i nadále masivní zadlužování státu. Výdaje rostou o 115 miliard, ovšem díky zvýšeným příjmům z výnosu daní bude deficit vyšší pouze o 50 miliard. Je naprosto jasné, že vláda na úspory rezignovala. Ministr financí Stanjura se neustále ohání válkou na Ukrajině a špatným hospodařením předchozích vlád, neboli za vše může Putin a Babiš.
Zajisté, dopady války na rozpočet, zejména pak zvyšování cen energií, se ve výdajích státu odráží. Stejně tak rozhazovačná politika předchozí vlády, která ani v dobách nejvyššího hospodářského růstu nejenže nevytvořila žádnou rezervu, ale založila gigantický dluh. Ovšem při pohledu na strukturu státního rozpočtu i bez války by byl v problémech. Dlouhodobě je totiž neúměrně zatěžován mandatorními, tedy povinnými výdaji. Ještě v roce 1995 tvořily tyto výdaje 45 % státního rozpočtu, v roce 2015 stouply na 58 %. Kvazimandatorní výdaje, tedy výdaje, které mají prakticky charakter povinných výdajů, kam patří třeba mzdy státních zaměstnanců, se na státním rozpočtu podílely dalšími zhruba 20 %.
Celkem se tak oba typy těchto výdajů podílejí na rozpočtových výdajích kolem 80 %. Nebezpečným trendem také je, že mandatorní výdaje dlouhodobě rostou rychleji než příjmy státního rozpočtu. V rozpočtu pro 2022 tak povinné výdaje představují 84 %, což s reálnými příjmy rozpočtu a bez dodatečných peněz ze státních dluhopisů není dlouhodobě ufinancovatelné. V roce 2021 povinné výdaje státu pohltily téměř 94 % příjmů státu. Pokud by stát chtěl udržet vyrovnaný rozpočet, na zbývající výdaje by mu nezbylo ani 100 miliard, což bez půjček nelze zvládnout.
Jen za první polovinu letošního roku státní dluh vzrostl o dalších 242 miliard korun na téměř 2 708 miliard, což odpovídá přes 42 % HDP. Více než výše státního dluhu je problémem rychlost jeho zvyšování. Díky tomu v roce 2025 zaplatíme až 100 miliard korun ročně na úrocích ze státního dluhu.
Ale zpět k navrhované novele státního rozpočtu. Hlavní výdajovou změnou je 16 a tři čtvrtě miliardy korun na pomoc s cenami energií, dalších 10 miliard má jít na uprchlíky z Ukrajiny, pak tam ještě máme 8,5 miliardy na nákup plynu do státních hmotných rezerv, na 8 miliard vychází předvolební příspěvek na dítě, dodatečných 5 miliard má dostat Ministerstvo dopravy kvůli výpadku příjmů ze silniční a spotřební daně. Místní rozvoj pak dostane necelé 3 miliardy na vznik nových bytů.
Příjmy novelizovaného rozpočtu tak činí 1 678 miliard korun, výdaje pak 2 008 miliard korun. Proč vláda nechce reformovat zkostnatělý stát a prostřednictvím digitalizace nezeštíhluje státní aparát, jak slibovala? Přitom před volbami slibovali snížení deficitu veřejných financí a vyrovnané státní rozpočty. Zase jen lhali. Z tohoto pohledu tedy novela nic neřeší a jen udržuje státní rozpočet na sebevražedné trajektorii, která nezadržitelně směřuje ke státnímu bankrotu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další v pořadí paní poslankyně Adámková, připraví se pan poslanec Vondrák. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, paní ministryně, páni ministři, dovolte mi několik glos k předkládanému návrhu rozpočtu. A protože jsem si řekla, že tentokrát nebudu dávat svoje glosy, tak jsem vzala pouze podněty, které mi přišly od soboty od různých občanů, a jednak to byli zdravotníci, ale také pedagogové učící na zdravotnických školách. Mají tam některé nejasnosti. Mě spíše fascinuje - a tedy jsem velmi ráda, že máme tak aktivní občany - že měli naprosto přesná čísla, která se shodují s tím, jaké materiály jsme dostali my, takže mohu věřit tomu, co tam píší. To, co nás naprosto znepokojilo, a musím říct, že mě také po tom upozornění, domnívám se, že i deficit 330 miliard je nedostatečný, anebo ho dosáhneme za cenu toho, že se některým kapitolám nebudeme věnovat, což samozřejmě účetně jistě lze, tužka snese všechno.
V penězích pro Ministerstvo zdravotnictví jsem vůbec nenašla - a budu ráda, když mě vyvedete z omylu - žádné peníze pro program sociální prevence a kriminality, žádné peníze pro program protidrogové problematiky. Prosím pěkně, víte velmi dobře, že samozřejmě - a to není nic ani tajného, ani nového - léčba drogově závislých občanů je velmi drahá, velmi náročná, ale my tady nemáme nic na prevenci. Čili chceme skutečně snížit nějakým způsobem tento určitě velmi závažný jev v naší společnosti? Já jsem se dívala i do rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí v domnění, že tam bude nějaké navýšení na protidrogovou prevenci a že třeba potom dojde k nějakému možnému vyrovnání. Našla jsem nulu. Budu ráda, když mě vyvedete z omylu, že tomu tak není, prosím, ale opravdu jsem nenašla, ti lidé měli pravdu. Takže to považuji za velký nedostatek navrženého rozpočtu.
Dále by mě velmi zajímalo, jakým způsobem dojde k naplnění dikce zákona - upozornili mě na to lidé z pedagogické sféry, že není naplněn zákon, že pedagogové mají 130 % průměrného platu. Takže v tom případě bychom nedodržovali zákon, to bych byla velmi nerada. Ono to navýšení přineslo jednu věc, a to, že se nám zpátky do základního a středního školství vrátili muži. Jak dobře víte, určitě nemám tady žádnou slepou adoraci, nicméně musím říci určitě, že mužský podíl v pedagogice je velmi důležitý, a můžeme si říkat cokoliv, ale když si tam stoupne muž metr osmdesát, před tu třídu, stoprocentně má jenom svým zjevem větší autoritu než sebevíce vzdělaná žena. Což prostě tak je, děti tímto způsobem vnímají autoritu, a jenom na to upozorňuji a byla bych velmi nerada, kdyby kvůli tomu, že tam nedojde k naplnění slibu, odešli muži opět ze středních a základních škol. Bylo by to opravdu k nedobrému našemu vzdělávacímu systému, došlo by k degradaci i kvality výuky, a navíc my ty kantory opravdu nemáme tak, abychom si je mohli dovolit pouštět. Prosím, podívejte se na to, věřím tomu, že tito lidé ze školství měli správná čísla. Já jsem tam také nenašla tedy to navýšení, takže stále doufám, že jenom špatně hledáme, ale myslím si, že ne. Opravdu věřte tomu, že podíl mužů v pedagogice je nesmírně důležitý, jenom proto, že tam jsou. Samozřejmě že vzdělání splňují všichni pedagogové, o tom není pochyby. Prosím pěkně, podívejte se na to, ať máme toto vyjasněno, protože to by mě mrzelo, kdyby tedy tady toto byla pravda. ***