(13.20 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Když se podíváme teď konkrétněji na výdaje, samozřejmě vedle podpory v nezaměstnanosti vidíme, že vzrostly výdaje, a to dávky důchodového pojištění o 11 miliard korun, kam se promítly samozřejmě řádná valorizace, ale i mimořádné valorizace důchodů, dávky státní sociální podpory a pěstounské péče o 8,5 miliardy korun. Tam to pravděpodobně, což také nedokážeme rozklíčovat, to udělalo buď navýšení přídavků na dítě a nebo příspěvek na bydlení. To bych také moc prosil, jestli to můžeme nějak rozklíčovat, protože vedle přídavku na dítě a příspěvku na bydlení například rodičovská v tom asi nehrála žádnou významnější roli, protože navýšen rodičák nebyl. Domnívám se, že ani porodné a pohřebné s tím nějakým způsobem nezamávalo. Hlavně mi jde o tu 1 miliardu u nezaměstnanosti, protože plus minus se samozřejmě nevychýlila nezaměstnanost, která je 3,2 až 3,3 % u nás v České republice.

Pak tady máme dávky nemocenského pojištění, tam výdaje vzrostly o 3 miliardy korun. Tomu pravděpodobně rozumím, je to z hlediska možná částečně právě té uprchlické krize.

610 milionů tady máme dávky pomoci v hmotné nouzi. Tam se to pravděpodobně odrazilo, domníváme se, u mimořádné okamžité pomoci, ale také, jestli je možno rozlišit a rozklíčovat tu částku u příspěvku na živobytí. Potom je tam, tuším, doplatek na bydlení, a ta třetí částka, jak říkám, je mimořádná okamžitá pomoc.

To by mě moc zajímalo, a s tím vlastně souvisí mé další otázky, že čím vlastně došlo k navýšení výdajů u státní sociální podpory? Bylo to více v rozpočtu u přídavku na dítě, nebo u příspěvku na bydlení? A u těch dávek v hmotné nouzi, zdali to bylo u mimořádné okamžité pomoci? Dávky osobám se zdravotním postižením vzrostly na 320 milionů korun, to bylo pravděpodobně tam také asi doplněno z toho důvodu, že v březnu to bylo nějakým způsobem nedostatečně sanováno.

Také by mě zajímalo, kolik bylo vyplaceno nákladů na humanitární dávku 5 000? Poslední čísla mám stará dva měsíce a teď konkrétně to nevím, protože prostě aktuální čísla u těch 400 000 uprchlíků nemám, kolikrát se to už vyplatilo, to znamená po sobě, kolik to dělá. S tím vlastně souvisí i solidární příspěvek na ubytování pro ty, kteří těm uprchlíkům pomáhají, a čerpání okamžité pomoci jsem už zmínil.

Další, co mě samozřejmě zajímá, je, že vlastně tato vláda navýšila z hlediska dofinancování sociálních služeb částku 3,2 miliardy korun. Je to vlastně v té nižší, řekl bych bezpečné hranici, kdy jsme bezpečně zasanovali do sociální služby, ale domnívám se, že to je pořád málo, poněvadž, jak jsem říkal už včera, a opakuji to pořád dokola i na výboru pro sociální politiku, Asociace krajů i Asociace poskytovatelů sociálních služeb chtěly 4,5 miliardy a my i v obdobném duchu budeme dávat pozměňovací návrh, poněvadž se domnívám, že právě s navýšením cen všech energií, inflace a tak dále, to tady pořád do kolečka opakujeme, nebudou moci sociální služby vyjít, pokud je nebudou sanovat a dofinancovávat ještě do konce tohoto roku kraje, obce nebo třeba nějaké evropské fondy, což už si ale myslím, že není na pořadu dne, poněvadž se nám blíží konec roku a musely ty žádosti být předány v roce minulém.

Naopak za co jsem chtěl poděkovat, tak to je navýšení o 10 % u všech zaměstnanců, například u úřadů práce, které já mám moc na paměti, protože byly vždycky na chvostu příjmů ze všech organizací, tak tam vidím, protože úřady práce jsou skutečně... řekl bych, že kolabují právě pod tíhou toho všeho, co tady teď prožíváme, poněvadž jsme na ně opravdu naložili od začátku tohoto roku veškeré změny. Mají velkou zodpovědnost, vyplácí kromě všech humanitárních dávek a solidárních dávek pro uprchlíky změnu například také u rodičovského příspěvku, změnu u příspěvku na bydlení díky tomu, že se zvýšily normativy.

Také digitalizace pětitisícového příspěvku, která funguje tak nějak na půl plynu, skoro vůbec bych řekl, že nefunguje digitalizace u příspěvku na bydlení, poněvadž... Dobře, takže se vrátím k tomu pětitisícovému příspěvku. Tam je problém například v tom, jestli se vůbec párují - což já mám informace, že se nepárují - a můžete mi na to odpovědět? Právě z finančního úřadu všechny ty informace právě k lidem, kteří to podají, protože víme to, že se to vyplácí o něco později - vím, že na to mají 30 dnů, ale už mám takové zprávy, že se to prostě a jednoduše nestačilo dovyplatit, poněvadž tam hapruje právě komunikace systémů z Finanční správy s tím, co požadují úřady práce.

U příspěvku na bydlení to je jiná situace, tam se to opravdu, ta digitalizace, která funguje na půl plynu, a říkají, že stoprocentních žádostí je skutečně minimum, tak vždycky, když je vytisknou a ti referenti je proberou, tak musí, a to je strašně moc zdržuje, kontaktovat klienty zpátky, aby dodali podle zákona potřebné informace právě na příspěvek na bydlení, ale to asi nebude taková hrůza.

Takže dotazy jsem vznesl, jsem samozřejmě otevřený jakékoliv debatě. Znovu chci apelovat na to, aby i z hlediska sociálního polštáře, nějaké té trampolíny, o které tady vždycky tak hezky mluvíte, aby skutečně ti lidé byli co nejrychleji sanováni v průběhu podzimu a zimy. Vypadá to skutečně tak a byli jsme i svědky té sobotní demonstrace. Samozřejmě i nás také jako poslance zahlcují různí občané do našich schránek informacemi, že prostě a jednoduše mají strach z toho, že podzim a zimu nezvládnou - ne proto, že by nebyl plyn, ale proto, že nezvládnou samozřejmě ty účty. Tak jsem zvědav, s čím vláda přijde. My to všechno velmi pečlivě mapujeme, řekl bych naším žargonem, stínujeme a budeme samozřejmě otevření jakékoliv debatě i k jakékoliv pomoci, protože tady si myslím, že musíme táhnout za jeden provaz. Děkuji moc.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou přihláškou je zde pan poslanec Igor Hendrych. Připraví se prosím pan poslanec Navrátil. Máte slovo, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP