(16.00 hodin)
Poslanec Róbert Teleky: Vážená paní předsedající, pane ministře, dámy a pánové, budu věcný. Chci jenom upozornit na jeden termín, který mi v té novele schází, a je to odkaz na zranitelnost. Nevím, jestli tento zákon je zákon roku, protože nás ještě čeká samozřejmě transpoziční novela energetického zákona, velká novela energetického zákona. V úvodu pan zpravodaj myslím si velice pregnantně popsal obsah pozměňovacích návrhů i průběh jednání na hospodářském výboru, kde v pozměňovácích jsou dopracovány domovní kotelny, esvéjéčka a velké teplárenství.
Víme, že ta novela má své přínosy. Je to poměrně jednoduché procesování pro konečného zákazníka, je to částečná úleva rostoucích nákladů. Ale samozřejmě víme, že to má i svá rizika. Úsporný tarif pokryje počáteční náraz domácností z hlediska růstu cen energie, ale nicméně je pravděpodobné, že bude třeba podporu státu dále specificky zacílit na zranitelnou vrstvu zákazníků, ať již sociálně, nebo příjmově. Proto navrhuji do té transpoziční - asi by to bylo nejlépe - novely energetického zákona vložit odkaz na zranitelnost. Navíc tento pojem chybí v české legislativě, takže odkaz na něj lze následně využít při tvorbě nařízení vlády.
Pro úsporný tarif nebude probíhat žádné testování, není to testovací dávka. Právě odkaz na tarif dle zranitelnosti umožní v případě potřeby otestovat zranitelnost zákazníků výměnou dat mezi dodavateli a Ministerstvem práce a sociálních věcí, zda je třeba sociální pomoc dále cílit na zranitelné zákazníky a poskytnout jim třeba specifickou pomoc prostřednictvím energetické poukázky, kterou je oprávněno Ministerstvo práce a sociálních věcí vydávat. Současně odkaz na zranitelnost umožní, aby na tyto poukázky měli nárok i lidé, kteří by nemuseli být ochotni jít na úřad práce pro příspěvek na bydlení jako testovací dávku, ale díky výměně dat bude stát sám vědět, že na tyto zákazníky může cílit svou pomoc formou tohoto energetického šeku.
Takže já věřím, že nový energetický zákon bude komplexní, bude jednoznačný a bude obsahovat i odkaz na zranitelnost. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a nyní je řádně přihlášen pan poslanec Roman Kubíček, připravit se může pan poslanec Václav Král. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, já už nebudu tak dlouhý. Původně jsem měl nachystáno spoustu dotazů, ale zeptám se na některé věci, které unikly zřejmě při té tvorbě, a prosil bych potom pana ministra, aby se na to zaměřil, popřípadě mi odpověděl, jakým způsobem (se) s tím vypořádá.
Já jsem tady před třemi měsíci v rámci energetické pomoci citoval, jakým způsobem to dělají jednotlivé státy, a upozornil jsem tam na takový problém, který není v zákoně České republiky vůbec řešen, a to je takzvané odpojení zranitelných domácností od tepla. V těch zemích existují měsíce, kterými jsou listopad, prosinec, leden, únor, březen, kdy přesto, že neplatíte zálohy, neplatíte teplo, tak vás nesmí z důvodu zranitelnosti, to znamená z důvodu toho, že byste mohl onemocnět, popřípadě umřít, odpojit od tohoto tepla. Je potřeba do českého právního řádu to dát, protože my jsme se s tím zatím úplně nesetkávali, elektrická energie i topení, plyn byly poměrně levné, ale může se stát - a nepřeji to nikomu - že se skutečně do této pasti může dostat. Takže bych poprosil pana ministra, jestli by připravil, nebo jestli má vůbec už myšlenku na přípravu tohoto zákona.
Pak se mě ptali novináři na náhradu plynu a (že by) začali používat elektřinu. Tak bych všechny chtěl upozornit, že náhrada plynu přímotopy není možná, protože by to neudržely přenosové soustavy, a popřípadě bychom se dostali i do situace kapacitní.
Pak tedy ještě jedna věc, která mě tady dneska dráždila, já jsem si to také přečetl někde v novinách - někde v novinách napsali, jak se vyrábí elektrická energie za 0,45 haléře (koruny?) ten kilowatt a 0,15. To není pravda. ČEZ vyrábí elektrickou energii něco kolem 1,10, protože to je průměr všech zdrojů, které fungují, a pak do toho musíte ještě přidat distribuci a dopravení k zákazníkovi, poplatek za síť a tak a tak dále. Takže skutečně za 0,15 haléřů (koruny?) to nejde, tak to opravdu není.
Nicméně vyslovím obavu. Já vím, že s ní teď nic neuděláme, ale vzhledem k tomu, že cena elektrické energie v průběhu od 1. 7. 2020 do dneška stoupla z cca 1 250 korun na současnou hodnotu, která je na burze 8 748 korun, 8 748 korun včerejší datum, které tam dala, a ten růst pořád ještě vypadá velmi nebezpečně, protože ta křivka stále roste. A je otázka, kam až to půjde a zda podpora, kterou dáme, vůbec na koncového zákazníka dopadne, protože my se můžeme dostat k tomu, že podporu, kterou dneska schválíme, při průběhu nárůstu další ceny plynu a elektrické energie, jak jsem říkal, již hlásí některé společnosti, v globálu nemusí potkat. On je problém v tom, že některé společnosti zvedají zálohy. Ti lidé to poznají hned a nějakou formou fungují. A vím, že u elektrické energie v případě potřeby budou moct požádat svého dodavatele o to, aby se podpora, kterou dostanou, započítala do měsíční platby, takže to dostanou rovnou. Někde to tak nebude. A teď ta otázka zní: Budete-li platit minimálně 50 % záloh, nedojde k vašemu odpojení, tak to je. Dokud budete platit 50 % ceny, tak k vašemu odpojení nedojde, a na konci roku nebo na začátku dalšího roku vám přijde vyúčtování, vyjde vám faktura a přijde vám doplatek. A ten doplatek může být drtivý pro některé lidi, protože to se musíme bavit třeba o desítkách tisíc, především tam, kde se to bude týkat topení, ať už to bude plynem, ať už to bude elektrickou energií. Odhad na rodinný dům při vytápění teplem, střední rodinný dům do 200 metrů čtverečních, vychází cca 120 000 při dnešních cenách, pokud to bude elektřinou, je to cca 100 000. Takže když si vezmete k tomu náhradu, kterou můžete dostat, je to asi těch 16 000, tak vám to vlastně pomůže 16 % v té částce. To není úplně moc.
Otázka toho, zda zastropovat, nezastropovat. No, může se stát, že Rusko ty kohouty neotevře a budeme se tady potkávat znova a budeme se potkávat na úplně jiných parametrech a úplně u něčeho jiného. A tady opravdu nebezpečí náhrady plynu je velké, především pro výrobní část, protože výrobní část dává mzdy, dělá výrobky, drží naše hospodářství, a když nebude vyrábět, nebude zaměstnávat lidi, tak do kasy toho moc nepoteče. Takže doufám, že k tomuto scénáři se nedostaneme.
Další věc, která je... já bych se jenom vrátil k tomu procesu. Já jsem se tedy potkal s náměstky z Ministerstva průmyslu a obchodu minulý týden ve středu, kde jsme dávali už nějaké základní připomínky k tomu původnímu návrhu, oni je zapracovali. Bohužel, teď jsme dostali ty pozměňovací návrhy pozdě. Já jsem si to nějakým způsobem prošel, ale nešel jsem do hloubky a nemám k tomu žádnou právní analýzu, zda je to dokonalé, ale to doufám, že by napravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a jejich legislativní právníci.
A co se týká té přípravy, moje kolegyně, prostřednictvím paní předsedající, Berenika Peštová to řekla, že v globálu, vy jste to dostali včera, to ještě nebylo úplně tak, jak to bylo předloženo na hospodářský výbor. A já poděkuji panu předsedovi, prostřednictvím paní předsedající, Ivanovi Adamcovi, že umožnil aspoň půlhodinový čas na prostudování pozměňovacích návrhů. Je to tedy trošku nedostatečné, protože my bychom si mysleli, že bychom potřebovali toho času daleko více. Chápeme tu situaci, podporujeme to, vznikla tady spousta otázek, a já budu velmi vděčný panu ministrovi, pokud nám na ně odpoví a otevře diskusi, aby byl uspokojen i pan poslanec Juchelka a abych byl uspokojen i já a i další, kteří se dotazovali.
Nechci to dále zdržovat, ať necháme ještě nějaký prostor právě na odbornou diskusi. A já vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní je poslední přihlášený v obecné rozpravě, pan poslanec Václav Král. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Václav Král: Děkuji. Dámy a pánové, pozorně jsem dnešní debatu poslouchal. Zaznělo tady toho hodně, a co říct tedy skoro závěrem. Když přeskočím některé oblasti, které jsme tady už otevřeli, tak musím říct za sebe, že už několik týdnů se snažím v sobě potlačit své ekonomické vzdělání, protože jsem nepochopil, jak peníze vyhazované z helikoptéry pomohou v boji s inflací. Ale myslím, že to sem prostě nepatří, to máme za sebou. Vláda si prostě vybrala tuto cestu, jak podpořit domácnosti v situaci, kdy ceny energií dělají to, co dělají. To, že je to mimořádný příspěvek, že už jsme zřejmě rezignovali na to, že se jedná o úsporný tarif, že spíše se přikláníme k tomu, že se bude jednat o jakousi paušální podporu, je myslím zcela evidentní, ale měli pravdu předřečníci, kteří říkali to, že vlastně uvidíme až v nařízení vlády, jak to celé dopadne. ***