(17.20 hodin)
(pokračuje David Štolpa)
Novela také přináší změny v případě Finančního analytického úřadu, respektive v jeho rozhodovací činnosti. Bude platit, že novela ústředním orgánům státní správy, jako je Česká národní banka, policie či zpravodajské služby, ukládá povinnost poskytnout Finančnímu analytickému úřadu případné informace a stanoviska. Nevyhovění této žádosti bude sankcionováno pořádkovou pokutou až do výše 500 000 korun, a co více, zákon umožňuje také rychlejší vložení plomby při zmrazování majetku do veřejných rejstříků. Pro Finanční analytický úřad bude také snadnější doručovat svá písemná rozhodnutí do zahraničí.
Při správě zmraženého majetku, na který se vztahují mezinárodní sankce, zase norma upřesňuje procesní postupy a také nově zavádí poplatek za jeho správu. Ten bude činit 3 % z hodnoty majetku a jeho výsledná výše za kalendářní rok tak bude součinem sazby poplatku a hodnoty spravovaného majetku. Spravovaný sankcionovaný majetek bude moci být za určitých okolností i prodán ve veřejné dražbě s tím, že dražebníkem bude zpravidla Finanční analytický úřad či Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Stát může také zmražený majetek, na který se vztahují mezinárodní sankce, prodat ve veřejném zájmu.
Je patrné, že toto navrhované rozšíření sankčních opatření bude představovat nárůst agend a správních úkonů dotčených státních orgánů. Kvantifikace tohoto nárůstu bude pak samozřejmě závislá na míře využívání sankčních opatření. Nicméně by neměla vyžadovat navýšení personální vybavenosti dotčených státních orgánů.
Neočekává se zároveň, že by tento návrh zákona měl bezprostředně vést k nárůstu prostředků alokovaných pro činnost Finančního analytického úřadu v příslušné kapitole státního rozpočtu. Případné vzniklé vyšší náklady na navrhovaná opatření budou do jisté míry kompenzovány právě ze zmíněného příjmu z poplatků za správu majetku podléhajícího sankčnímu režimu. Příjmy státního rozpočtu z tohoto poplatku je však v současnosti obtížné kvantifikovat, a to především vzhledem k dynamickému vývoji rozsahu sankčních opatření.
A na závěr: Vzhledem k časové naléhavosti právní úpravy této předmětné problematiky, zejména s ohledem na známý ozbrojený konflikt na území Ukrajiny vyvolaný invazí ruských vojsk a přijímané sankce ze strany Evropské unie, je požadováno návrh zákona projednat co nejdříve. Uvedeny jsou zejména důvody rozšíření pravomocí orgánů, které by měly mezinárodní sankce kontrolovat co nejdříve, aby bylo možné sankcionovaný majetek postihnout v co nejširší míře a v co možná nejkratší době. Proto jako hnutí ANO návrh podporujeme a souhlasíme s jeho přijetím již v prvém čtení.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu poslanci. Je zatím skutečně jediným přihlášeným v obecné rozpravě. Nikoho dalšího už přihlášeného... a vidím, paní předsedkyně Schillerová, prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, já bych jenom velmi stručně chtěla zareagovat jménem klubu hnutí ANO. Je to novela zákona tak, jak bylo řečeno jak panem ministrem, tak zpravodajem, novela zákona o provádění mezinárodních sankcí. Je předložena spolu s doprovodnými novelami, novelou zákona o civilním letectví, novelou zákona o azylu, novelou zákona o pobytu cizinců, trestního zákona, zákona o veřejných službách přepravy cestujících, novelou katastrálního zákona a novelou zákona o zadávání veřejných zakázek. Tyto novely reagují na aktuální situaci při provádění mezinárodních sankcí vyplývajících zejména z přímo použitelných předpisů Evropské unie a současně také se souvisejícím návrhem zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným protiprávním jednáním, jehož gestorem je Ministerstvo zahraničních věcí.
Vzhledem k faktu, že návrh reaguje na současnou situaci při provádění mezinárodních sankcí, nemá tedy s ohledem na nutnost rychlé úpravy stávající praxe ambici pokrýt další změny zákona o provádění mezinárodních sankcí, které by bylo vhodné zavést. Nicméně koncepční novelu související s řešením otázek koncepčního charakteru při provádění mezinárodních sankcí očekáváme od vlády dle plánu legislativních prací na rok 2022 v termínu někdy v říjnu 2022. Tam předpokládám, že bude obsáhlejší diskuse.
Nicméně současná novela obsahuje parciální změny, které vychází ze současné situace. My tomu rozumíme a jménem klubu hnutí ANO říkám, že nebudeme vetovat přijetí podle § 90 a podpoříme tuto novelu tak, jak byla předložena, i v souladu s § 90. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Ještě stále trvá obecná rozprava. Nikoho opravdu už nevidím přihlášeného, proto končím obecnou rozpravu.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova pana předkladatele? Není. A pana zpravodaje? Taktéž není.
Vzhledem k tomu, že nebyla podána námitka, musíme nyní rozhodnout podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 253 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahájím hlasování o předloženém návrhu usnesení. Ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 19 přihlášeno 138 přítomných, pro 111, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Rozhodli jsme, že budeme pokračovat v projednávání tohoto tisku dle § 90. Tím pádem nyní zahajuji podrobnou rozpravu. Nemám do ní nikoho přihlášeného, nikoho neeviduji, takže končím podrobnou rozpravu.
Nyní zájem o závěrečná slova ani od jednoho, ať už předkladatele, či zpravodaje, neeviduji, takže žádný návrh nebyl předložen a můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona.
Opět přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony podle sněmovního tisku 253." Eviduji zájem o odhlášení, proto vás všechny odhlásím a prosím, abyste se opětovně přihlásili svými identifikačními kartami.
Nebudu již opětovně číst návrh usnesení, a jakmile se počet přítomných ustálí, což je nyní, zahajuji hlasování o předloženém návrhu usnesení. Ptám se, kdo je pro? Případně kdo je proti?
V hlasování číslo 20 je přihlášeno 121 přítomných, pro 118, proti 0. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a projednávání tohoto zákona tím pádem končí. Děkuji panu předkladateli i panu zpravodaji.
Ještě načtu další omluvu. Mezi 17. a 18. hodinou se omlouvá poslanec Martin Kukla, a to z důvodů pracovních.
Otevírám projednávání bodu číslo
8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 254/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura, kterého tímto prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. V tomto návrhu zákona měníme celkem čtyři stávající zákony. Řekl bych, že je to dobrá zpráva pro daňové poplatníky. Zkusím stručně představit hlavní principy změn v těch čtyřech zákonech a pak jsem určitě připraven v rámci debaty reagovat na dotazy či komentáře. ***