(10.50 hodin)
(pokračuje Lubomír Wenzl)
Další ten faktor, který do tohoto vstupuje v současné době, nelehké době pro naši zem a více pro celý civilizovaný svět, je ta nešťastná událost a ty události v rámci ruské anexe Ukrajiny a s tím související růst cen surovin, ropy, plynu a energií jako takových, kdy toto se promítá a nebylo to zahrnuto v rámci plánování na jednotlivý rok, v rámci plánů jednotlivých poskytovatelů, a musí se s tím poprat a ty peníze někde musí vzít. Neříkám, že z těch 14 miliard, což v případě nemocnice se zhruba miliardovým obratem činí 13 milionů korun, že by vše bylo využito na pokrytí nárůstu cen za vstupy, protože ani tato částka, těch 13 milionů, by nestačila. Musí se hledat zdroje jinde a zase je ti poskytovatelé najít musí. Ale je to o tom, že těch 14 miliard korun prostě chybět bude.
Říkám, nechci to protahovat, hodně již bylo řečeno, takže jenom závěrem říkám - pro tento návrh, respektive pro tuto novelu, tak jak je předkládána, nemohu ruku zvednout a navrhuji tak, aby byla vrácena zpět do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Nacher a poté s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych si dovolil tři stručné poznámky, které bych vždycky doprovodil nějakou otázkou na pana ministra.
První poznámka. Sice se to jmenuje oficiálně, že to je novela zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ale jak už jsem tady řekl i v prvním čtení, v zásadě z mého úhlu pohledu je to pokračování zákona o státním rozpočtu na tento rok, protože v tom zákoně o státním rozpočtu už se počítá se 14 miliardami, které ovšem my škrtneme poté, až se tohleto odhlasuje. Takže docházíme do takové - já nevím, jestli, kolegové, to vnímáte a cítíte - paradoxní situace, že v březnu se schválí státní rozpočet, nicméně ta jeho náplň, k ní dojde až na konci července, možná v srpnu. To znamená, že to je věc, kterou kdyby - tady se zase rozpomenu na výčitky ve vztahu k minulé vládě - kdyby tohle udělala předchozí vláda, tak samozřejmě tady budete jako opozice agilně vystupovat, že se rozpočet schválil s penězi, se kterými se nedalo počítat a pro které je potřeba změnit zákon. A to je právě tato věc.
Tudíž mám tady první dotaz na pana ministra, jestli vlastně tohleto má smysl, když zároveň jsem někde v médiích zaznamenal, že se připravuje novela zákona o státním rozpočtu, protože všechny ty podmínky, já je tady nebudu opakovat, se mění v průběhu roku, a tento rok je velmi turbulentní, to se shodneme. To znamená, když se bude měnit zákon o státním rozpočtu, tak jestli tohleto dává smysl. Jestli potom ve výsledku zase se nepřijde třeba s novelou, která ty peníze do toho zdravotního pojištění vrátí, nebo ten zákon o státním rozpočtu se bude vyvíjet zase úplně jinak. Prostě jestli tam dojde k nějaké změně, tak proč vlastně řešíme v této chvíli toto? To je první dotaz.
Druhá věc je vývoj ve zdravotnictví, a jestli tam ty prostředky budou chybět. Nejsem odborník přes zdravotnictví a ani ho tady ze sebe dělat nebudu, nicméně je potřeba si říct, že od momentu, kdy tato vláda přišla s tou vizí, že tedy škrtne těch 14 miliard za státní pojištěnce a ten státní rozpočet těch 14 miliard ušetří, tak nevěděla některé věci, které už dneska víme, protože se tady o státním rozpočtu hlasovalo první, druhé čtení, až to třetí bylo tuším v březnu. To znamená, že třeba válka na Ukrajině, ta se nevěděla, netušila, netušilo se, že tady budou statisíce uprchlíků, kteří také spadnou do toho zdravotního systému. A teď najednou tady máme kombinaci, že tady bude víc pojištěnců, v tomto případě z řad uprchlíků, ale zároveň o 14 miliard méně. No a s tím se rozhodně nepočítalo. Takže jestli by nestálo za to na to zareagovat?
Druhá změnová věc je, jak jsem si povšiml, a vy, kolegové, taky, že se nám sem vrací covid nějakým způsobem. A s tím se také v lednu, v únoru až tak nepočítalo, protože už to vypadalo, že je konec. Teď čtu některé informace, které až jako děsí lidi, ale bude to zase znamenat - zdá se, nevím - nějakou nálož a nároky na zdravotnictví a zdravotní péči. Takže zase druhá změnová věc.
Třetí - obrovská inflace. O tom tady někteří kolegové hovořili. To znamená nárůst nákladů, ceny energií, potravin a podobně. To se samozřejmě týká i zdravotnictví.
Takže tady máme tři změnové věci - válka na Ukrajině a uprchlíci, covid, návrat covidu, a růst cen. Tak jestli by nestálo za to - to je můj druhý dotaz - prostě pozměnit to, pozměnit tohle rozhodnutí, které bylo dané v nějakém čase na nějakém místě. Říkám, já jsem s tím nesouhlasil už od začátku, nicméně respektuji, že to bylo nějaké politické rozhodnutí, ale teď ta situace se tady mění. Já jsem tady vyjmenoval tři základní věci, které jsme v době, kdy jste s tímhle návrhem ušetřit těch 14 miliard na státních pojištěncích, neměli. Já taky neříkám, že jste to věděli, ale neměli. A ta situace se změnila a vy tady tvrdošíjně furt trváte na tom, aby o těch 14 miliard v systému zdravotního pojištění bylo méně.
Poslední poznámku si dovolím. Chápu, že tenhle zákon od začátku jde za panem ministrem financí, který ho také tady od prvního čtení hájí, nicméně já jsem tady neslyšel stanovisko, tady na mikrofon, razantní, pana ministra zdravotnictví, protože se ho to určitě logicky dotýká. To znamená, ne že ho někde chytne nějaký novinář na chodbě, ale aby tady na mikrofon řekl s tou razancí, se kterou to hájí pan ministr financí, i ministr zdravotnictví - to mi přijde jako legitimní žádost, prosba, jak chcete, opozičního poslance - to znamená, jak se k tomu tady otevřeně staví ministr zdravotnictví pan Válek.
Takže to byly nějaké moje poznámky. První dvě směřovaly na ministra financí, poslední na ministra zdravotnictví, který tady v této chvíli není, třeba mu to někdo vyřídí. Já vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. A nyní s přednostním právem vystoupí paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, opakovala jsem to už při schvalování novely zákona o státním rozpočtu, opakovala jsem to při každém čtení novely tohoto zákona, čili zákona číslo 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, a zopakuji to také dnes: předložená novela je chybná, nerozumná, a v této chvíli extrémně nezodpovědná. Na zdraví občanů se nešetří ani v dobách dobrých, ani v dobách zlých. Navíc je obrovskou chybou považovat zdravotnictví za oblast, která jen spotřebovává peníze. Právě naopak, kvalitní zdravotní péče může výrazně zvýšit i růst HDP. Díky němu (ní?) totiž mohou lidé pracovat déle a lépe. Celosvětově platí, že čím je země bohatší, tím více peněz dává do zdravotnictví. Mají za to větší spokojenost a lepší zdravotní stav obyvatelstva, byť to samozřejmě není jen výsledkem činnosti zdravotnictví. Zdraví občané jsou i z ekonomického pohledu pro stát výhodní, to určitě všichni budete se mnou souhlasit.
Takzvaná fiskální konsolidace nemůže být založena na fiskálních tricích a předložená novela je čistě marketingový tah směrem k údajné konsolidaci veřejných financí, což je lež, protože šetření na zdraví občanů není konsolidace, a současně tato novela jen přesune z jedné kapsy do kapsy druhé. Vytváříte ze státních pojištěnců rukojmí vaší politiky. Poskytovatelé dnes nevědí, v jaké výši a rozsahu bude péče hrazena. ***