(12.30 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr zemědělství Zdeněk Nekula a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Pavel Bělobrádek. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 72/3, který byl doručen dne 17. června roku 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 72/4.
Táži se pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Je tomu tak. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych opětovně uvedl vládní návrh novely zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je reagovat na nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/429 ze dne 9. března 2016, o nákazách zvířat a o změně a zrušení některých aktů v oblasti zdraví zvířat, které je účinné od 21. dubna loňského roku. Toto nařízení navazuje na již existující evropskou právní úpravu v oblasti zdraví zvířat a představuje obecný právní rámec, který bude postupně vyplněn přijetím prováděcích nařízení. Dalším cílem návrhu zákona je dokončit implementaci nařízení o úředních kontrolách, která byla předmětem poslední novely veterinárního zákona.
Návrh zákona rovněž nad rámec adaptace uvedených nařízení doplňuje právní úpravu Centrální evidence psů a stanoví související povinnosti chovatelů psů a soukromých veterinárních lékařů. Dále ruší povinnost chovatele, který chová včelstva, neprodleně po zjištění úhynu včelstev na stanovišti včelstev hlásit úhyn nad stanovený limit krajské veterinární správě a povinnost vyžádat si veterinární osvědčení k přemisťování včelstev mimo území kraje, což přispěje ke snížení administrativní náročnosti. Součástí návrhu zákona je dále například novela plemenářského zákona, která zohledňuje požadavky unijních nařízení.
Návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny na své 8. schůzi dne 5. května tohoto roku a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně schválit vládní návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Přijaté pozměňovací návrhy, které byly vypracovány v součinnosti s Ministerstvem zemědělství, jsou v souladu s koncepcí předkladatele, přispějí ke zkvalitnění vládního návrhu zákona, proto s nimi souhlasím.
Ve druhém čtení vládního návrhu zákona, které proběhlo dne 17. června tohoto roku, byly uplatněny následující pozměňovací návrhy:
Za prvé poslance Karla Smetany, který se týká státního veterinárního dozoru, který by měl být nově umožněn i inspektorovi ochrany zvířat proti týrání, kterým bude osoba s vysokoškolským vzděláním v daném oboru, která má specializační vzdělání a v případě pověření výkonem dozoru podle zákona na ochranu zvířat proti týrání i osvědčení o způsobilosti. S tímto pozměňovacím návrhem vyslovujeme souhlas.
Za druhé pozměňovací návrh poslance Pavla Bělobrádka, kterým navrhuje úpravu výčtu subjektů, které budou mít přístup do informačního systému Centrální evidence psů. S tímto pozměňovacím návrhem vyslovujeme souhlas.
Za třetí pozměňovací návrh poslanců Josefa Kotta a Davida Pražáka týkající se rozšíření početního omezení domácích porážek skotu i na skot mladší 12 měsíců. S tímto pozměňovacím návrhem vyslovujeme souhlas.
Za čtvrté pozměňovací návrhy poslance Petra Bendla, který navrhuje jednak změnu definice útulku a úpravu zajištění odchytu toulavých a opuštěných zvířat, dále dílčí úpravu v rámci informačního systému Centrální evidence psů, u něhož preferujeme přijetí návrhu poslance Bělobrádka.
Za páté pozměňovací návrh poslance Petra Bendla, který v zákoně o ochraně zvířat proti týrání navrhuje zrušit výjimku ze zákazu pro krácení ocasu u ovcí, a to z hygienických a preventivních důvodů. K tomuto pozměňovacímu návrhu zaujímáme neutrální stanovisko.
Za šesté pozměňovací návrh poslance Petra Bendla týkající se zákona o ochraně zvířat proti týrání. Konkrétně vypuštění možnosti kastrace samců mladších osmi týdnů u skotu, ovcí, koz nebo králíků bez anestezie. S tímto pozměňovacím návrhem vyslovujeme souhlas.
Zemědělský výbor jako výbor garanční projednal návrh zákona na své 10. schůzi konané dne 21. června tohoto roku a přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v navrženém pořadí. Děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Otevírám rozpravu, do které eviduji tři přihlášky. První vystoupí pan poslanec David Pražák, připraví se pak poslanec Josef Kott. Prosím, pane poslanče.
Poslanec David Pražák: Dobré popolední, pane ministře, paní ministryně. Sál se nám vylidnil, ale myslím si, že to nebudeme určitě mít dlouhé a budeme brzy hlasovat pozměňovací návrhy.
Chtěl bych stejně jako předtím u ekologického zemědělství poděkovat ministerstvu. I když tedy to pak vyznělo, asi to vypadalo jako že - nevím, jestli to máme dělat, protože když člověk poděkuje, tak ještě dostane vynadáno. Ale chtěl bych poděkovat za novelu veterinárního zákona, který už byl z předchozího volebního období.
Jsou tam věci i u těch včel, které bych tady rád zmínil. On to tam pan ministr řekl jednou větou, ale já bych ještě rád, aby to tady padlo, že se navrhuje zrušit povinnost chovatele, který chová včelstva, neprodleně po zjištění úhynu včelstev na stanovišti hlásit úhyn nad limit stanovený prováděcím právním předpisem. Myslím si, že to je praktická věc, opět věc z praxe, která v tom původním znění byla, ale absolutně se to nesešlo nikde s nějakým odůvodněním. Hlášení nadlimitních úhynů nepřispělo k odhalení ohnisek nebezpečných nákaz. Tak to máme i ze Státní veterinární správy. Takže jsem rád, že tímto se ta administrativní zátěž malilinko umírňuje.
Chtěl bych zároveň, jak už jsem to říkal při druhém čtení, tak to i dneska ještě zopakovat, poděkovat jak Ministerstvu zemědělství a Státní veterinární správě, tak Ministerstvu vnitra. Protože pan kolega Bělobrádek - nevím, jestli se k tomu bude ještě vyjadřovat, nebo ne. Tím, jak jsme měli na zemědělském výboru praktické otázky k tomu, co se bude dít, pokud na menším městě nebo vesnici se odchytne pes, který bude mít čip, ten čip se přečte, ale v té centrální evidenci se do toho nikdo nedostane, tak podle původního návrhu by se do toho dostal jenom ten veterinární lékař. Na základě takové pracovní platformy vlastně Ministerstvo vnitra řeklo, že není problém v tom, aby ten informační systém Centrální evidence psů nebyl jenom pro tyto určené skupiny veterinárních lékařů a Státní veterinární správy, ale aby byl zpřístupněn orgánům veřejné moci, což jsou obce. Aby prostě někdo z té obce měl možnost do toho systému nahlédnout, zjistit, komu ten pes chybí, a vlastně toho majitele informovat. Původně se zdálo, že to nepůjde, ale jde to i bez nějakých nákladných finančních prostředků. Myslím si, že se s tím popere i ta Komora veterinárních lékařů, která vlastně bude provozovatelem toho informačního systému z Centrální evidence psů. Jak nám řekla paní prezidentka, tak to překlopení z toho stávajícího systému do toho nového po schválení budou provázet určité problémy, komplikace, ale bude tam určitý čas na to, aby se to doladilo. ***