(Místopředseda Havlíček oznámil prodloužení pauzy. Jednání pokračovalo v 16.30 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Přeji hezké odpoledne. Vážené kolegyně, vážení kolegové, čas na přestávku vypršel, budeme tedy pokračovat v jednání.
Já otevírám bod číslo
2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb.,
o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 237/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvním čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré odpoledne, vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové. Já si dovolím krátce uvést tento navržený tisk, sněmovní tisk číslo 237, a tedy novelu zákona o důchodovém pojištění. Jde v této věci o to, že k 1. lednu tohoto roku došlo ke změně v případě pěstounů, kdy se vytvořily dvě kategorie pěstounů - zprostředkovaných a nezprostředkovaných - s tím, že dříve byla prostě kategorie pěstouni, kteří dostávali odměnu pěstouna, teď nově se u kategorie nezprostředkovaných vytvořil příspěvek při pěstounské péči. Došlo i k nějakému rozlišení těchto finančních ohodnocení, do toho já teď v tento okamžik nemám ambici příliš jít do hloubky. Myslím si, že tady byly určité argumenty, jak k tomuto kroku přistoupit, tak i argumenty, že částečně s tou vaničkou se vylívá i to dítě, protože jsou tady i pěstouni, kteří dokázali začít pečovat o to dítě, aniž by to bylo zprostředkováno právě krajským úřadem, ale protože například přímo to dítě si dokázali najít v SOS vesničce, klokánku a podobně.
Nicméně my se tady touto novelou zákona o důchodovém pojištění snažíme zhojit jednu záležitost, kdy k tomu 1. lednu došlo k tomu, že tito nezprostředkovaní pěstouni nám vypadli ze systému důchodového pojištění, do kterého byli řekněme včleněni v roce 2013, kdy postupně, když se podíváme do historie, stát se snažil nastavovat pozitivní a progresivnější podmínky pro ocenění právě pěstounů, abychom měli dostatečnou kapacitu lidí, kteří jsou ochotni dělat to zázemí, pečovat o děti, být těmi pěstouny, abychom dokázali snižovat počet dětí, které máme v dětských domovech, v kojeneckých zařízeních. Takže tady tenkrát v roce 2013 se dala i ta možnost anebo tento benefit kromě té finanční odměny i v tom, že ten člověk je v systému důchodového pojištění, je brán jako státní pojištěnec, a od 1. ledna u nezprostředkovaných pěstounů tato možnost se ztratila.
Když jsme se zabývali v průběhu prvního čtvrtletí situací těchto lidí, tak kromě toho, že by rádi řešili i otázku, i tu finanční, na kterou teď není dostatečný časový prostor a která zasluhuje nějakou hlubší analýzu a třeba i některé systémové změny, tak jsem se nakonec rozhodl předložit alespoň tuto novelizaci, která by upravila tu část, která se právě týká důchodového pojištění, abychom u těchto lidí zhojili určitou míru diskriminace, která tady nastala. Takže tato novela opravdu řeší to, abychom dokázali tyto lidi do toho systému vrátit, a já se hlásím k tomu, že budeme potom připravovat i nějaké další změny, které by měly být propracovány, měly by být systémovější, jakým způsobem upravit celou tu agendu motivace pěstounů, jejich odměňování, ale zároveň i jejich podmínky pro to, aby se pěstouny mohli stát, a tak dále. Takže to je věc, která nepatří teď do tohoto návrhu. To je asi to podstatné.
Kdybych měl zmínit ještě finanční dopady, tak ty finanční dopady očekáváme na základě odhadu v rozsahu 20 až 30 milionů korun ročně, v dlouhodobém horizontu by to mělo klesnout někde k 10 milionům korun ročně, ale myslím si, když si vezmeme proti tomu náklady, které jsou na dítě, které máme v nějaké formě ústavní péče, tak ty se nám pohybují mezi 80 a 120 tisíci korun měsíčně a tato forma je nejenom, řekněme, myslím, bližší z hlediska té opravdu láskyplné rodičovské péče, která je potom těmto dětem poskytována, tak je logicky efektivnější, pokud jde o ty náklady, které vynakládáme z veřejných rozpočtů.
Takže bych chtěl poprosit o podporu tohoto návrhu. Připomínám, že i tento návrh je zde předkládán vládou a je navrhováno jeho schválení podle § 90 již v prvním čtení. Tolik asi stručně na úvod. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jiří Navrátil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Navrátil: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych jako zpravodaj představil vám vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, které máme pod tiskem 237, které poslancům byly doručeny 3. června 2022.
Návrh zákona přináší do oblasti základního důchodového pojištění rozšíření okruhu náhradních dob pojištění, a to o takzvané nezprostředkované pěstouny ve smyslu zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí. Návrh cílí na osoby s dětmi svěřenými do péče před 1. lednem 2022, kterým zajišťuje účast na důchodovém pojištění stejně jako před novelou zákona o sociálně-právní ochraně dětí. Návrh rovněž přináší možnost nepříspěvkové účasti na důchodovém pojištění v takzvaném adaptačním dvouletém období pro osoby, které přijaly do náhradní rodinné péče dítě po 31. 12. 2021.
Dovolte mi krátce taktéž odůvodnit účast pěstounů na důchodovém pojištění, které je řešeno dle § 5 zákona č. 155/1995 Sb., v průběhu času několikrát se již změnilo. V roce 1996 byli důchodového pojištění účastni pouze pěstouni, kteří vykonávali pěstounskou péči ve zvláštních zařízeních. Od 1. 6. 2005 zakládal účast na důchodovém pojištění nejen výkon pěstounské péče v zařízení podle zvláštních právních předpisů, ale také pěstounům, kterým byla za výkon pěstounské péče vyplacena odměna - pěstounům ale, kteří měli v pěstounské péči tři a více dětí, nebo alespoň jedno dítě s těžkým postižením. Další významná změna nastala v lednu roku 2013. Okruh důchodového pojištění pěstounů podstatně se rozšiřuje, osoby pečující o dítě a osoby vedené v evidenci osob, které mohou vykonávat pěstounskou péči na přechodnou dobu, a těmto osobám začíná být vyplácena odměna pěstounů. Poslední změna, o které mluvil ministr, nastala s účinností od 1. ledna 2022, kdy se změnil zákon č. 359/1999 Sb. v tom směru, že osobám vykonávajícím takzvanou nezprostředkovanou pěstounskou péči přestává náležet odměna pěstouna, ale poskytuje se jim nová dávka, příspěvek při pěstounské péči, a díky tomuto příspěvku již nemají účast na důchodovém pojištění.
Závěrem shrnutí. Důvodem návrhové úpravy má být primárně kompenzace změny podmínek pro výkon pěstounské péče z důvodu zákona a jeho novely č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, účinné od 1. ledna 2022. Návrh rovnou přináší možnost nepříspěvkové účasti na důchodovém pojištění v takzvaném adaptačním období pro osoby, které přijaly do náhradní rodinné péče dítě či děti. Děkuji vám.***