(11.20 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

A tady považuju za zcela zásadní - já chápu, že dneska zastupuje paní ministryně, že to je asi velmi těžké, protože to řeší jiný pan ministr - ale zase bez odpovědi na toto, abychom tady s čistým štítem mohli ten tisk projednávat dál, si myslím, že by toto odpovězeno být mělo, protože si neumím představit, že za někoho ty povinnosti potom spadnou na obce, kraje a další zadavatele. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Vaše vystoupení vyvolalo tři faktické poznámky. První z nich pan poslanec Koten. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji, pane předsedající. Před chvilkou tady zaznělo, že Ministerstvo vnitra by mělo mít vyjednanou nějakou výjimku, co se týká nahrazování klasických aut se spalovacími motory elektromobily. Je samozřejmě nad slunce jasné, že policie při plnění svých úkolů a celý Integrovaný záchranný systém musí mít vozidla, která jsou schopná dojet z bodu A do bodu B, aniž by jim došly mezitím baterky. To je první připomínka. Osobně si nedokážu představit, že záchranáři, kteří jedou k zásahu zachraňovat život českého občana, budou mít elektromobil a budou se modlit, aby dojeli na místo, protože kapacita baterií se blíží k 20 %, tedy bude omezená rychlost a budou omezeny další věci, jako například topení a podobně v případě, že to bude v zimě.

Mám pocit, že tyto směrnice, které přecházejí z Evropské unie a z Evropské komise a dávají členským státům povinnost implementovat do jejich právního řádu takovéto nesmysly, tak bychom se tady měli zamyslet, jestli opravdu tam nesedí blázni a ti blázni nás tady nechtějí zlikvidovat. Už jenom to, že se tady o tom musíme bavit a je to přikázáno, tak skutečně ta naše suverenita jako České republiky se pohybuje někde okolo nuly, protože tady většina kolegů říká - musíme implementovat, musíme implementovat. To už se všichni zbláznili? Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji za pozornost i za dodržení času a další s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Balaštíková.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Dobrý den, kolegyně a kolegové. Já bych tady chtěla připomenout jenom jednu věc. Všechny tyhle elektromobily vždycky byly zkoušeny v ideálních podmínkách. Pak ty ideální podmínky pominou. Já jsem jela s kolegou z Ostravy a my jsme si nemohli moc topit, byla zima, on mi řekl: Pořádně se obleč, to bychom nedojeli k té nabíjecí stanici - což mě tedy šokovalo. Takže takové auto bych skutečně opravdu nechtěla.

A pak bych se chtěla zeptat, jestli se zvažuje i to, že bychom to dali do záchranného zdravotního systému. To si nedovedu představit. To, pánové, sorry, to myslím, že bychom pohořeli všichni.

A za mě tedy - musím souhlasit s mým předřečníkem, prostřednictvím paní předsedající, že se rozčílil, protože opravdu nám tady berou zdravý selský rozum a to se mi nelíbí. A myslím si, že dobrý byl příklad toho, že bychom měli začít komunikovat o tom, aby tam vážené dámy a pánové zvážili, zda tahleta rozhodnutí jsou správná a odrážejí dnešní dobu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za pozornost. Další s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Adamec. Pane poslanče, máte dvě minuty.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, my se moc neposloucháme dneska tady. Já tomu rozumím, že je tady obecný odpor části kolegů k elektroautům, ale ty technologie jdou hodně dopředu, to si řekněme na rovinu. Ale problém je úplně přece někde jinde. Problém je v dostupnosti těch energií a v ceně těch energií a to je ten zásadní problém, který já kritizuju.

A jen tak mimochodem, když se stala ta hrozná věc na Ukrajině, tak se sešli premiéři celé sedmadvacítky a diskutovalo se o tom, zda v Green Dealu budeme pokračovat tak, jak je nastaven, či nikoliv. A já vám řeknu něco, co je úplně pro mě děsivé. Tam se vůbec nebere ekonomický potaz. Tam prostě ta klimatická záležitost, to je ten prapor, který je potřeba nést až do roztrhání těla. Jenom čtyři země byly proti pokračování Green Dealu. A musím říct k naší cti, že my jsme mezi ně patřili. Patřili. Ale problém je, že ta Evropa je takto nastavená, prostě chce mít čisté klima za každou cenu nebo skoro za každou cenu.

A říkat v tuhle chvíli, že technologicky to nezvládneme, je podle mě velký omyl. Nezvládneme to ekonomicky. A já mám spoustu čísel, která mě děsí, a bojím se, že za deset let se všichni budeme ptát, jak je možné, že jsme to nechali dojít tak daleko. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji za vaše vystoupení. K další faktické poznámce se hlásí paní poslankyně Peštová.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já už slibuji, že tady dneska budu asi naposled, protože už za chvilinku bude půl. Ale my se posloucháme, pane kolego, prostřednictvím... (K poslanci Adamcovi.) Děkuji, že o mně nemluvíte... (S úsměvem.) To jsem ráda. Ale spíš jsem myslela, že to padlo na úrodnou půdu, že si to vezmete do teplejch a budete se v rámci předsednictví o to snažit. Opravdu ty cíle jsou nastavené tak, že jednotlivé úseky nebo jednotlivá ministerstva nejsou schopny ty cíle splnit, protože jdou proti sobě. A bylo by fajn, kdyby někdo řekl: Ano, my ctíme ten prapor, ale řekněte nám, kudy ta cesta vede. A to by bylo úplně to nejlepší, co by mohlo zaznít a co by bylo výstupem, protože aspoň by všichni věděli, že tato cesta je ta správná a už vám do ní nikdo ty vidle házet nebude. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. To byla faktická poznámka paní poslankyně Peštové. Vracíme se do obecné rozpravy, do které je přihlášen pan poslanec Kubíček.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. No, ony nám zbývají čtyři minuty a já toho mám tak asi na hodinu. Nevadí, vezmu jenom nějaké body k tomu a budeme se bavit.

Za prvé, prostřednictvím vaším, bych poděkoval předsedovi hospodářského výboru, protože mi mluví z duše. Ty problémy určitě nebudou ve vývoji jednotlivých ekologických vozidel, protože norma hovoří o vodíku, hovoří o plynu, hovoří o elektromobilitě, a hlavně hovoří o municipalitách. My jsme se tady dostali na nějaké fórum individuální dopravy a toto o tom není. Nicméně je to jedna z těch norem, které přicházejí, a budou přicházet další. To bude ten velký problém.

A pro mě zásadní otázka je, kde ty zdroje vezmeme, a to ve všech těch komoditách. Vodíkové motory pro dopravu jsou pouze ve vývoji a pochopitelně asi všichni víme, že vodík jenom dělá elektrickou energii, to není tak, že by vodík byl ta pohonná jednotka, protože někteří si představují, že to nalejete místo benzinu a bude to jezdit. Tak to nefunguje. Druhá věc je plyn, ale plyn není úplně bezemisní, nicméně splňuje normu 50 mikrogramů na kilometr, to splňuje, to je pravda. Čerpací stanice - některá města to mají, některá to nemají. A je to opět ekonomický dopad na municipality, jakým způsobem to udělat.

A potom jsou to ekonomické dopady na obyvatele, protože někdo bude jezdit těmi vozidly v městské dopravě - teď jsem slyšel úžasný nápad - v Praze budeme jezdit zadarmo městskou dopravou. No dobře, to můžou, to není asi velký problém, ale investice do další infrastruktury se o to sníží. Takhle si to řekněme, takhle to funguje všude. No a teď chci vidět ty starosty, sedí jich tady spousta, jak přijdou před ty občany a řeknou: Ten lístek nebude za 15, ale bude za 30. To bude bezvadný, protože ti lidi potom začnou nějakou tu dopravu, která bude fungovat alternativně, a určitě to nebudou jenom kola, určitě to potom budou vozidla, která budou na standardní náplně - benzin, nafta a tak dál - a budou čím dál stárnout. A jak budou stárnout, tu ekologii budou ovlivňovat čím dál tím víc negativněji, negativněji a negativněji.

Já si osobně myslím, že bude potřeba se tím velmi pečlivě na hospodářském výboru zabývat. A já budu navrhovat v podrobné rozpravě to prodloužení na 72 dní. Tam asi můžeme potom jít do detailů, do těch jednotlivostí, protože chápu, že ne každý se tomu věnuje, a tak dále, a tak dále. Já jsem třeba podporovatelem částečné elektromobility - a to se týká právě měst a pak se to týká pohonů HEV, PHEV a tak dále, to znamená spojení elektrobaterie s normálním spalovacím motorem. A jsou velmi zajímavé studie při měření emisí dieselových motorů, které vlastně prokazují, že původní částka, která vycházela, nebyla úplně pravdivá a byla zkreslená. Takže já bych úplně nezabíjel tu standardní dopravu.

A co se týká dalších zdrojů, uvidíme. Protože když si vezmete, kdy chceme postavit další jádro? To je rok 2030, tím nenaplníme ty cíle. A pochopitelně...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás bohužel musím přerušit. Je 11.30 hodin, máme pevně zařazené body - smlouvy ve druhém čtení. Nicméně přerušujeme vás v obecné rozpravě, tudíž jak se k tomu na plénu jednání vrátíme, dostanete opětovně slovo. Já jsem rád, že je to přerušeno, protože k tomu rád vystoupím a neměl jsem tu žádného místopředsedu, takže se k tomu bodu vrátíme.

Než přistoupíme k projednávání smluv, dovolte, abych načetl omluvy, které během poslední doby dorazily. Omlouvá se pan poslanec Vít Vomáčka ze zdravotních důvodů 16. a 17. června. Další omluva je ze strany pana poslance Kolovratníka 16. 6. mezi 18. a 23.45, respektive do konce jednacího dne, z důvodu návštěvy lékaře. Omlouvá se pan poslanec Letocha 16. 6. mezi 17. a půlnocí z rodinných důvodů a je tu i omluva pana ministra Blažka, a to od 11 hodin do konce jednacího dne. Tak to by byly omluvy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP